شناسهٔ خبر: 67764858 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ۱۹دی | لینک خبر

امکان ثبت علامت تجاری برای مشاغل خانگی

19 دی آنلاین: سرپرست مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با بیان اینکه علامت تجاری باعث تمایز کالاها و خدمات می‌شود، گفت: صاحبان مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد در کشور به صورت الکترونیکی می‌توانند درخواست ثبت علامت تجاری داشته باشند.

صاحب‌خبر -
به گزارش قوه قضاییه، سیامک اسلامی گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم و مورد نیاز کسب و کارها داشتن علامت تجاری است چرا که باعث تمایز کالاها و خدمات می‌شود. بنابراین صاحبان مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد در کشور درخواست داشتند که با رعایت مقررات در این زمینه به آن‌ها کمک کنیم و خوشبختانه در تعامل با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشکل ۸۰ درصد مشاغل خانگی کشور حل شد و متقاضیان این حوزه به صورت الکترونیکی می‌توانند درخواست ثبت علامت تجاری داشته باشند.
وی با بیان اینکه مرکز مالکیت معنوی در بحث استعلام‌های بر خط احراز فعالیت متقاضیان گام‌های بسیار بزرگی را برداشته است، افزود: اگر تمام کسب و کارهای کشور بخواهند فعالیتی را انجام دهند حتما یک سمت کار آن‌ها با مرکز مالکیت معنوی و حوزه علائم تجاری ارتباط پیدا می‌کند. در این حوزه دایره فرایند احراز فعالیت متقاضیان علائم تجاری را کلاً بهبود داده‌ایم استعلام‌هایی که از بخش‌های مختلف دریافت می‌کنیم همگی بر خط است که عملاً هر کسی که متقاضی درخواست علامت تجاری باشد می‌تواند در کمترین زمان پرونده خود را تشکیل دهد و به لحاظ شکلی و ماهوی این پرونده به سرعت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.
سرپرست مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به کاهش میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌های اعتراضی در کمیسیون ماده ۱۷۰ مرکز مالکیت معنوی، گفت: کمیسیون ماده ۱۷۰ دارای چندین شعبه است که این شعب کار شبه قضایی انجام می‌دهند و به اختلافات متقاضیان این حوزه رسیدگی می‌کنند و میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها که در این حوزه چندین سال بود به چندین ماه کاهش دادیم.
وی برندسازی زعفران و پسته را از دستاوردهای مهم مرکز مالکیت معنوی دانست و گفت: در حال حاضر یک پهنه گسترده‌ از ذینفعان حقوقی زعفران و پسته ایرانی را در دو پروژه بین المللی متفاوت مستقر کرده‌ایم که این پروژه‌ها با همکاری سازمان جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود ذینفعان حوزه زعفران و پسته همکاری‌های بسیار خوبی داشتند.
سرپرست مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: برندسازی زعفران و پسته ایرانی کمک می‌کند که چرخه صادرات این دو محصول نه تنها به صورت خام بلکه مشتقات این محصولات نیز انجام شود و این موضوع کمک بسیار بزرگی به رشد صادرات و افزایش چرخه سود ذینفعان این حوزه می‌کند.
عضویت ایران در معاهدات بین‌المللی
وی درباره عضویت ایران در معاهدات بین‌المللی اظهار کرد: ایران در چند معاهده بین‌المللی عضویت خود را فعال کرده و در جریان قرار داده است. یکی از معاهدات، معاهده استراسبورگ درخصوص طبقه‌بندی بین المللی اختراعات است که عملاً در حوزه مالکیت معنوی فعالیت‌های آن انجام شده و در قسمت پارلمانی دولت و مجلس قرار دارند تا تبدیل به قانون شود.
سرپرست مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: معاهده دیگر وین بوده که در خصوص طبقه‌بندی بین المللی عناصر تصویری علائم تجاری است که منتظر تصویب این معاهده هستیم. معاهده دیگر که برای کشور ما بسیار دارای اهمیت است معاهده لاهه بوده که این معاهده در خصوص ثبت بین‌المللی طرح‌های صنعتی است در حال حاضر در حوزه ثبت بین‌المللی علائم تجاری و ثبت بین المللی اختراعات نیز فعال هستیم و با معاهده لاهه می‌توانیم ثبت بین‌المللی طرح‌های صنعتی را نیز راه اندازی کنیم و این کمک بسیاری به خلاقان هنرمندان و صنعتگران کشور می‌کند تا عملاً بتوانند در کشورهای دیگر جهان نیز حمایت شوند.
اسلامی اظهار کرد:معاهده مهم دیگر معاهده مراکش بوده که این معاهده به توان خواهانی که به لحاظ بینایی دچار مشکل هستند برای تسهیل دسترسی آن‌ها به آثار مختلف کمک کند.
هر ۵۰ دقیقه یک درخواست ثبت اختراع
وی بیان کرد: سال گذشته حدود ۱۰ هزار درخواست ثبت اختراع به مرکز مالکیت معنوی واصل شد یعنی به طور میانگین هر ۵۰ دقیقه یک درخواست ثبت اختراع به مرکز واصل می‌شود و تمام فرایندها الکترونیکی است یعنی متقاضی ثبت اختراع به سامانه مرکز مالکیت معنوی وارد و یک پروفایل تشکیل می‌دهد تا احراز هویت‌ها انجام شود و سپس به صورت گام به گام مراحل مختلف را انجام و مدارک را پیوست می‌کند به محض اینکه پرونده الکترونیکی تنظیم و ارسال کند یک کد رهگیری و شماره اظهارنامه دریافت می‌کند و پرونده به کارشناسان مربوطه ارجاع داده می‌شود در گام اول به لحاظ شکلی مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس متناسب با موضوع اختراع به مراکز مختلف ارجاع داد می‌شود تا به لحاظ ماهوی نیز مورد بررسی قرار گیرند و بعد از اینکه نتیجه مشخص شد به مرکز مالکیت معنوی اعلام می‌کنند نهایتاً یا گواهینامه ثبت اختراع ثبت یا رد می‌شود.

نظر شما