شناسهٔ خبر: 67755343 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

اسلامی خبر داد؛

ارسال یک درخواست ثبت اختراع به مرکز مالکیت معنوی در هر ۵۰ دقیقه

سرپرست مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت:هر ۵۰ دقیقه یک درخواست ثبت اختراع به مرکز مالکیت معنوی ارسال می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، سیامک اسلامی سرپرست مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره دستاوردهای مرکز مالکیت معنوی اظهار کرد: مرکز مالکیت معنوی دستاوردهای بسیاری داشته است به طوری که مرکز مالکیت معنوی ۱۲ سال به صورت الکترونیکی فعالیت می‌کند و در این مرکز هیچ پرونده کاغذی تشکیل نمی‌شود.در سامانه جدید مالکیت معنوی بازطراحی جدیدی انجام شده که این یک گام بسیار بزرگ است و در حال حاضر تمام سامانه هوشمند شده و مقرر است که طی ماه‌های آینده اجرایی شود.

وی ادامه داد: بازطراحی سامانه مالکیت معنوی تجربه متفاوتی را برای کاربران و متقاضیان و همکاران مرکز به لحاظ رسیدگی به پرونده‌های حوزه علائم تجاری، اختراعات، طرح‌های صنعتی ایجاد می‌کند.

مدرسه تابستانی مالکیت فکری اواسط مرداد ماه امسال برگزار می‌شود

اسلامی اظهار کرد: یکی دیگر از دستاوردهای مهمی که داشتیم برگزاری دومین مدرسه تابستانی مالکیت فکری بود که با مشارکت سازمان جهانی مالکیت فکری سال گذشته برگزار شد. حدود ۲۰ کشور هر سال موفق می‌شوند که از سازمان جهانی مالکیت فکری که یکی از آژانس‌های تخصصی سازمان ملل است مجوز برگزاری مدرسه تابستانی مالکیت فکری را دریافت کنند. مدرسه تابستانی مالکیت فکری را سال گذشته با مشارکت تمام فعالان این حوزه در دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی برگزار کردیم. اواسط مرداد ماه امسال نیز مدرسه تابستانی مالکیت فکری برگزار می‌شود.

درخواست ثبت علامت تجاری به صورت الکترونیکی برای صاحبان مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد

سرپرست مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: دستاورد دیگر مرکز مالکیت معنوی در حوزه مشاغل خانگی بود. با توجه به اینکه یکی از موضوعات بسیار مهم و مورد نیاز کسب و کارها داشتن علامت تجاری است چرا که باعث تمایز کالاها و خدمات می‌شود بنابراین صاحبان مشاغل خانگی و کسب و کارهای خرد در کشور درخواست داشتند که با رعایت مقررات در این زمینه به آن‌ها کمک کنیم و خوشبختانه در تعامل با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مشکل ۸۰ درصد مشاغل خانگی کشور حل شد و متقاضیان این حوزه به صورت الکترونیکی می‌توانند درخواست ثبت علامت تجاری داشته باشند.

استعلام‌های بر خط احراز فعالیت متقاضیان علامت تجاری

وی بیان کرد: مرکز مالکیت معنوی در بحث استعلام‌های بر خط احراز فعالیت متقاضیان گام‌های بسیار بزرگی را برداشته است و اگر تمام کسب و کارهای کشور بخواهند فعالیتی را انجام دهند حتماً یک سمت کار آن‌ها با مرکز مالکیت معنوی و حوزه علائم تجاری ارتباط پیدا می‌کند. در این حوزه دایره فرایند احراز فعالیت متقاضیان علائم تجاری را کلاً بهبود داده‌ایم استعلام‌هایی که از بخش‌های مختلف دریافت می‌کنیم همگی بر خط است که عملاً هر کسی که متقاضی درخواست علامت تجاری باشد می‌تواند در کمترین زمان پرونده خود را تشکیل دهد و به لحاظ شکلی و ماهوی این پرونده به سرعت مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

سرپرست مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اظهار کرد: دستاورد مهم دیگر مرکز مالکیت معنوی کاهش میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌های اعتراضی در کمیسیون ماده ۱۷۰ است. کمیسیون ماده ۱۷۰ دارای چندین شعبه است که این شعب کار شبه قضائی انجام می‌دهند و به اختلافات متقاضیان این حوزه رسیدگی می‌کنند و میانگین زمان رسیدگی به پرونده‌ها که در این حوزه چندین سال بود به چندین ماه کاهش دادیم.

تسهیلگری و اعطای حمایت به شرکت‌های کوچک و متوسط

اسلامی عنوان کرد: یکی از موضوعات دیگر مهم مرکز مالکیت معنوی بحث تسهیلگری و اعطای حمایت به شرکت‌های کوچک و متوسط smes بود چرا که این شرکت‌ها نقش مهمی در رشد اقتصادی کشور دارند و مرکز مالکیت معنوی چند پروژه مربوط به حمایت از شرکت‌های کوچک و متوسط را با همکاری پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و نوآوری عملیاتی کرد و یک سری از شرکت‌هایی که قابلیت بزرگ شدن و ورود به فاز تجاری سازی را داشتند توانستند از این برهه عبور کنند.

پروژه برند سازی زعفران و پسته کمک بسیار بزرگی به رشد صادرات و افزایش چرخه سود ذی‌نفعان می‌کند

وی ادامه داد: پروژه برند سازی زعفران و پسته از دستاوردهای بسیار مهم دیگر مرکز مالکیت معنوی بود و در حال حاضر یک پهنه گسترده‌ای از ذی‌نفعان حقوقی زعفران و پسته ایرانی را در دو پروژه بین‌المللی متفاوت مستقر کرده‌ایم که این پروژه‌ها با همکاری سازمان جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود ذی‌نفعان حوزه زعفران و پسته همکاری‌های بسیار خوبی داشتند.

سرپرست مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: برند سازی زعفران و پسته ایرانی کمک می‌کند که چرخه صادرات این دو محصول نه تنها به صورت خام بلکه مشتقات این محصولات نیز انجام شود و این موضوع کمک بسیار بزرگی به رشد صادرات و افزایش چرخه سود ذی‌نفعان این حوزه می‌کند.

عضویت ایران در معاهدات بین‌المللی استراسبورگ، وین، لاهه، مراکش

وی درباره عضویت ایران در معاهدات بین‌المللی اظهار کرد: ایران در چند معاهده بین‌المللی عضویت خود را فعال کرده و در جریان قرار داده است یکی از معاهدات، معاهده استراسبورگ در خصوص طبقه‌بندی بین‌المللی اختراعات است که عملاً در حوزه مالکیت معنوی فعالیت‌های آن انجام شده و در قسمت پارلمانی دولت و مجلس قرار دارند تا تبدیل به قانون شود.

سرپرست مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: معاهده دیگر وین بوده که در خصوص طبقه‌بندی بین‌المللی عناصر تصویری علائم تجاری است که منتظر تصویب این معاهده هستیم. معاهده دیگر که برای کشور ما بسیار دارای اهمیت است معاهده لاهه بوده که این معاهده در خصوص ثبت بین‌المللی طرح‌های صنعتی است در حال حاضر در حوزه ثبت بین‌المللی علائم تجاری و ثبت بین‌المللی اختراعات نیز فعال هستیم و با معاهده لاهه می‌توانیم ثبت بین‌المللی طرح‌های صنعتی را نیز راه اندازی کنیم و این کمک بسیاری به خلاقان هنرمندان و صنعتگران کشور می‌کند تا عملاً بتوانند در کشورهای دیگر جهان نیز حمایت شوند.

اسلامی اظهار کرد: معاهده مهم دیگر معاهده مراکش بوده که این معاهده به توان خواهانی که به لحاظ بینایی دچار مشکل هستند برای تسهیل دسترسی آن‌ها به آثار مختلف کمک کند.

میانگین هر ۵۰ دقیقه یک درخواست ثبت اختراع به مرکز مالکیت معنوی واصل می‌شود

وی بیان کرد: سال گذشته حدود ۱۰ هزار درخواست ثبت اختراع به مرکز مالکیت معنوی واصل شد یعنی به طور میانگین هر ۵۰ دقیقه یک درخواست ثبت اختراع به مرکز واصل می‌شود و تمام فرایندها الکترونیکی است یعنی متقاضی ثبت اختراع به سامانه مرکز مالکیت معنوی وارد و یک پروفایل تشکیل می‌دهد تا احراز هویت‌ها انجام شود و سپس به صورت گام به گام مراحل مختلف را انجام و مدارک را پیوست می‌کند به محض اینکه پرونده الکترونیکی تنظیم و ارسال کند یک کد رهگیری و شماره اظهارنامه دریافت می‌کند و پرونده به کارشناسان مربوطه ارجاع داده می‌شود در گام اول به لحاظ شکلی مورد بررسی قرار می‌گیرد و سپس متناسب با موضوع اختراع به مراکز مختلف ارجاع داد می‌شود تا به لحاظ ماهوی نیز مورد بررسی قرار گیرند و بعد از اینکه نتیجه مشخص شد به مرکز مالکیت معنوی اعلام می‌کنند نهایتاً یا گواهینامه ثبت اختراع ثبت یا رد می‌شود.

نظر شما