شناسهٔ خبر: 67764719 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

روزنامه‌نگار انگلیسی: اروپا مخفیانه از طریق کشورهای ثالث به اسرائیل سلاح می‌دهد

یک روزنامه نگار تحقیقی انگلیسی گفت که به رغم ادعای برخی کشورهای اروپایی درباره توقف انتقال سلاح، آنها مخفیانه و از طریق کشورهای ثالث به انتقال سلاح به (رژیم) اسرائیل ادامه می دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، ایان اورتون (Iain Overton) روزنامه نگار انگلیسی در گفت وگو با خبرگزاری آناتولی گفت تقریبا همه کشورهای اروپایی از جمله آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس در گذشته به رژیم اسرائیل صادرات سلاح داشته اند و بسیاری از آنها امروز هم به این روند ادامه می دهند.

این روزنامه نگار از جمله به انگلیس اشاره کرد که ۱۰۰ مجوز صادراتی برای فروش سلاح به رژیم صهیونیستی از زمان حملات ۷ اکتبر (۱۵ مهر) صادر شده و این حقیقت ماه ها مخفی نگه داشته شد.

وی خاطرنشان کرد بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی نیز به (رژیم) اسرائیل سلاح می فروشند و اغلب این موضوع را از عموم مخفی نگه می دارند.

اورتون افزود: برخی از کشورهای اروپایی قصد دارند فروش سلاح به اسرائیل را متوقف کنند اما این به معنای توقف کامل انتقال سلاح به تل آویو نیست. کشورهایی مانند ایتالیا، اسلوانی و نروژ فروش سلاح به اسرائیل را محدود کرده اند ولی این الزاما به معنای متوقف کردن آن نیست.

وی با تاکید بر جایگاه آلمان به عنوان بزرگترین تامین کننده سلاح به اسرائیل که با گذشته حکومت نازی ها در این کشور در ارتباط است خاطرنشان کرد که این کشور بیش از ۹ میلیون یورو (۹.۸ میلیون دلار) مجوز صادراتی به اسرائیل را بین ژانویه تا ۲۱ فوریه (دی-بهمن) تصویب کرد که بخش عمده ای از آن به فروش سلاح های جنگی مربوط می شوند.

اورتون توضیح داد که انتقال سلاح با استفاده از کشور ثالث یکی از چالش های اساسی در بسیاری از تحقیقات درخصوص تجارت سلاح است که تشخیص شفافیت و اثبات تمایل یک کشور برای تامین سلاح به کشور دیگر را دشوار می کند.

وی تاکید کرد که برخی از کشورها از این روش برای تداوم تامین سلاح های رژیم اسرائیل استفاده می کند و این اقدام آنها ممکن است به دلیل اجتناب از محدودیت های بین المللی باشد.

این روزنامه نگار خاطرنشان کرد واقعیت این است صادرات از طریق یک کشور ثالث و صادرات از آنجا به اسرائیل آسانتر است.

وی همچنین تاکید کرد تا زمانی که دیوان بین المللی دادگستری (ICJ) کشف کند که نقض حقوق بشر رخ داده است صادرکنندگان سلاح می توانند ادعا کنند که فروش تسلیحاتی آنها با حسن نیت و به منظور دفاع از خود بوده است.

بحران موجودیت در سازمان ملل و دیوان بین‌المللی دادگستری

اورتون گفت اگر ثابت شود اسرائیل مرتکب نسل کشی شده است این امکان وجود دارد که کشورهای تامین کننده سلاح خود را از این اتهامات تبرئه کنند. هر کشور صادرکننده سلاح به اسرائیل ممکن است مدعی شود که چیزی ثابت نشده و این کشورها قانون شکنی نکرده اند.

وی گفت سازمان هایی مانند سازمان ملل، دیوان بین المللی دادگستری و سایر سازمان ها با بحران موجودیت مواجه هستند و با انتقاد از شکست توافقات بین المللی در جلوگیری از صادرات سلاح به مناطق درگیر، بر ضرورت مقررات بین المللی و ملی سختگیرانه تر برای کنترل و فروش سلاح و کاهش احتمال استفاده از سلاح های صادراتی در نقض حقوق بشر تاکید کرد.

رژیم صهیونیستی تاکنون قطعنامه شورای امنیت درباره آتش بس فوری را نقض کرده و با محکومیت بین المللی به دلیل حملات وحشیانه خود در غزه مواجه است.

آناتولی نوشت به رغم وجود قانونی در نروژ که این کشور را از فروش سلاح به هر کشوری که در جنگ است منع می کند گزارش های رسانه ها نشان می دهد که رژیم اسرائیل همچنان به خرید سلاح های تولیدی در شرکت دفاعی آمریکایی که اسلو ۵۰ درصد در آن سهم دارد ادامه می دهد.

این خبرگزاری افزود: در حالی که دولت قبرس به نظر می رسد یکی از کوچکترین تامین کنندگان تسلیحات تل آویو است ادعا می شود که کشورهای غربی از این کشور به عنوان انبار نظامی برای تسلیحات خود به مقصد اسرائیل استفاده می کنند.

گزارش رسانه ها نشان می دهد که پایگاه انگلیس در قبرس جنوبی از زمان آغاز حملات غزه در تسهیل بیش از ۳۰ پرواز برای تحویل سلاح و تجهیزات به رژیم اسرائیل نقش داشته است.

نظر شما