شناسهٔ خبر: 67764594 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

رنج مردم سودان از جنگ؛ بزرگ‌ترین جمعیت آوارگان داخلی در جهان رقم خورد

جنگ داخلی در سودان با تشدید بحران‌های مختلف، سبب شده این کشور رکوردار جمعیت آوارگان داخلی در سراسر جهان باشد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان – دومین گزارش سازمان جهانی بهداشت درباره وضعیت اضطراری منطقه‌ای ناشی از تداوم جنگ در سودان منتشر شد.

براساس این گزارش، از آوریل ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱)، زمان آغاز درگیری‌های داخلی در این کشور تاکنون بیش از ۱۰ میلیون در داخل این کشور آواره شده‌اند که بزرگ‌ترین جمعیت آوارگان داخلی در جهان محسوب می‌شود.

ضمن اینکه ۲ میلیون سودانی درپی درگیری‌ها به کشور‌های همسایه از جمله چاد، مصر، اتیوپی، آفریقای مرکزی، لیبی و اوگاندا فرار کردند.

پیشتر سازمان ملل اعلام کرده بود که براساس گزارش شاخص روند‌های جهانی سال ۲۰۲۴، آمار مربوط به آوارگان اجباری در جهان تا ماه مه سال جاری (اوایل اردیبهشت) به رقم ۱۲۰ میلیون نفر رسید که یک رقم تاریخی محسوب می‌شود.

در حالی که درگیری‌های شدید در چندین منطقه از سودان ادامه دارد، درگیری‌ها در جنوب شرقی سودان سبب تشدید چالش‌هایی مانند دشواری در دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی و جابجلیی بیشتر آوارگان داخلی شده است.

در عین حال، فرا رسیدن فصل بارندگی در سودان و کشور‌های همسایه سبب وخامت اوضاع جمعیت آسیب‌دیده در این کشور شده و توانایی سازمان جهانی بهداشت و دیگر آژانس‌های امدادی را برای ارائه کمک‌های بشردوستانه تضعیف کرده است.

از زمان شروع جنگ داخلی در سودان در ۱۵ ماه پیش، غیرنظامیان به شکل نامتناسبی بیشترین هزینه و بار این جنگ را متحمل شده‌اند؛ اتحادیه آفریقا به‌تازگی بحران سودان را با عنوان وضعیت انسانی فاجعه‌بار بی‌سابقه توصیف کرده که بزرگ‌ترین بحران‌های آوارگی و گرسنگی و تلفات قابل توجه غیرنظامیان در جهان محسوب می‌شود.

غیرنظامیان سودانی همچنان با موج گسترده‌ای از رنج و ظلم از جمله حمله‌های بی رویه، تجاوز و خشونت جنسی گسترده که در پس زمینه‌ای از ناامنی غذایی رخ می‌دهد، مواجه هستند؛ ناامنی غذایی در سودان بر زندگی ۲۶.۶ میلیون نفر تاثیر می‌گذارد.

آژانس‌های سازمان ملل به شکل محافظه‌کارانه‌ای تخمین می‌زنند که در ۱۵ ماه گذشته ۱۵ هزار نفر در سودان کشته شدند؛ اتحادیه پزشکان سودان در ماه گذشته شمار تلفات را ۴۰ هزار نفر اعلام کرد.

برخی نیز تخمین می‌زنند شمار تلفات جنگ سودان به ۱۵۰ هزار نفر رسیده است؛ اعداد و ارقام یاد شده نشان‌دهنده واقعیت تلخ جنگ و درگیری داخلی در سودان است.

با وجود ممنوعیت سلاح‌سازی گرسنگی و ممانعت از دسترسی بشردوستانه نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی براساس قطعنامه امنیتی ۲۴۱۷ سازمان ملل، این اتفاقی است که در جنگ داخلی سودان رخ می‌دهد.

همه این مسائل در کنار هم نشان‌دهنده نیاز به اقدام فوری جهت برقراری آتش‌بس برای مهار فاجعه انسانی در سودان است؛ این در حالی است که جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی دچار انفعالی مرگ‌بار برای حل‌وفصل بدترین بحران‌های بشری در سراسر جهان شده‌اند.

انتهای پیام/

نظر شما