شناسهٔ خبر: 67764374 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گفت‌وگو|

کسب اطلاعات حقوقی امری ضروری برای نویسندگان است

یک شاعر، کسب اطلاعات حقوقی و مشاوره‌ای در زمان انعقاد قرارداد نویسندگان با ناشران را عاملی تاثیرگذار برای کسب حقوق مالکیت معنوی خواند و بروکراسی اداری را عاملی برای دیده نشدن نویسندگان و شاعران دانست.

صاحب‌خبر -

مهدی قزلی رئیس خانه شعر و ادبیات در گفت‌وگو با میزان و درباره قرارداد‌های نویسندگان و اهمیت کسب اطلاعات حقوقی فعالان این حوزه گفت: قرارداد یک مقوله دو طرفه است و در آن هیچ اجباری وجود ندارد. نویسنده باید بداند که در مواجهه با این قرارداد‌ها چگونه برخورد کند و از حقوق مادی خود چگونه حمایت کند.

وی ادامه داد: پیش از بستن قرارداد باید به نکات حقوقی آن توجه داشته باشیم. کمبود اطلاعات از قوانین حقوقی در زمان بستن قرارداد خسران را برای نویسندگان به دنبال دارد. در عین حال با کمی تامل و دوراندیشی و همچنین در نظر گرفتن تحولات و نوسانات اقتصادی در آینده، برآیندی درست داشته و قرارداد کتاب‌های خود را تنظیم کنند.

قزلی تاکید کرد: لازم است که نویسندگان، مشاوران حقوقی داشته باشند تا بدین ترتیب از ضرری که ممکن است در آینده در انتظارشان باشد جلوگیری کنند این موضوع دو طرفه است و ناشر نیز باید به فکر منافع و سرمایه خود باشد.

وی اظهار کرد: نیاز است تا نویسندگان مطالعه در مورد قرارداد‌ها داشته باشند و از بخش‌های حقوقی این قرارداد‌ها اطلاع کافی داشته و سپس به دنبال انعقاد پیمان‌نامه برای تولید محتوا بروند. نویسندگان قشر فرهیخته کشور بوده و کم سواد نیستند، پس با فضای کاری آشنا بوده و انتظار می‌رود که با مولفه‌های اولیه حقوقی آشنا باشند.

رئیس خانه شعر و ادبیات ضمن گلایه به مسئولان فرهنگی بیان کرد: متاسفانه ادبیات و نویسندگان ادبی جدی گرفته نمی‌شوند و بزرگترین مشکلی را که صنف با آن مواجه است، باید عدم توجه و برنامه‌ریزی برای حمایت شاعران و نویسندگان دانست.

این شاعر به جایگاه شعرا و نویسندگان در طول تاریخ اشاره و تاکید کرد: از زمان‌های بسیار دور شعر و نویسندگی در کنار حکومت‌ها و حاکمان رشد خود را ادامه داده و این مهم حتی در دوره سلجوقی و قبل از آن نیز وجود داشته است.

وی با انتقاد از برخی تصمیمات و بهره‌برداری از مضمون کلمه دموکراسی در حوزه فرهنگ، تصریح کرد: به نظر می‌رسد، غول دموکراسی سبب شده است تا در بخش‌هایی از حوزه فرهنگ و هنر سوء استفاده‌هایی شکل گیرد و این مهم در خصوص شاعران و نویسندگان بیشتر به چشم می‌خورد.

قزلی افزود: متاسفانه دغدغه عمومی مسئولان در مقوله‌های دیگری تجلی پیدا کرده و توجهی به تولید محتوا در عرصه هنر ندارند. توجه و دل‌مشغولی برای برگزاری جشنواره‌های مختلف و بدون توجه به محتوا یکی از این آسیب‌هاست.

رئیس خانه شعر و ادبیات  در پایان تاکید کرد: متاسفانه حتی حرمت نویسندگان و شاعران به عنوان قشر فرهیخته چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

 انتهای پیام/

نظر شما