شناسهٔ خبر: 67763740 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم مطرح شد،

کاهش هزینه اوقات فراغت برای پیشگیری از اعتیاد جوانان ضروری است

قم- ایرنا - معاون سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری قم با تاکید بر فراهم نمودن امکانات لازم برای تشویق و ترغیب جوانان به حضور در سالن‌ها و مکان‌های ورزشی و تفریحی گفت: برای پیشگیری از اعتیاد و مقابله با مواد مخدر باید هزینه اوقات فراغت جوانان کاهش پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد حاجی‌زاده روز یکشنبه در سومین جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم درتالار امام جواد(ع) استانداری ضمن بیان مطلب فوق اظهار داشت: اداره‌کل ورزش و جوانان سالن‌های ورزشی را احداث می‌کند ولی بلافاصله در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه باید از این مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر واگذاری اماکن ورزشی به بخش خصوصی عدول کنیم گفت: ریل‌گذاری که صورت گرفته، غلط است باید آن را اصلاح نماییم.

وی همچنین اضافه کرد: ما هزینه‌ اوقات فراغت جوانان را بالا برده‌ایم، خانواده‌ها برای فرستادن فرزندان‌شان به مکان‌های ورزشی به لحاظ مالی مشکل دارند.

حاجی‌زاده یادآور شد: برای ترغیب جوانان به حضور در سالن‌های ورزشی و استفاده آنان از امکانات و تجهیزاتی که برای این مکان‌ها فراهم شده، باید هزینه‌ها را کمتر کنیم.

معاون استاندار قم در بخشی سخنان خود آموزش‌وپرورش، مساجد و خانواده را سه محور اصلی و مهم در پیشگیری از پدیده شوم اعتیاد به مواد مخدر دانست و بیان کرد: اگر بر روی این سه محور تمرکز نموده و همه توانایی‌ها و ظرفیت‌ها را بسیج کنیم، جامعه از این بلای خانمان‌سوز مصون خواهد شد.

وی با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید آموزش‌وپرورش را در ارائه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد یاری کنند گفت: مجموعه‌های مختلف فرهنگی مانند اوقاف و امور خیریه و اداره‌کل تبلیغات اسلامی نیز در کنار هم قرار بگیرند.

وی در ادامه سخنان، اهمیت خانواده را نیز در پیشگیری از اعتیاد مورد توجه قرار داد و یادآور شد: بدون شک تعامل نهاد خانواده با ۲ نهاد تاثیرگذار دیگر یعنی مدرسه و مسجد، از بسیاری آسیب‌های اجتماعی پیشگیری می‌کند.

نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت کارگری قم ۱۰ درصد پایین‌تر از کشور است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قم نیز اشاره به اینکه نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت کارگری کشور، گفت: این نرخ در جمعیت کارگری قم، ۱۰ درصد پایین‌تر از کشور است.

محمدتقی رجبی همچنین با بیان اینکه این نرخ در استان نسبت به کشور خیلی پایین‌تر است تصریح کرد: باید برای کاستن از این آمار بیش‌ازپیش تلاش شود.

وی با بیان این نکته که قم به لحاظ معضل معتادان متجاهر پاک‌ترین استان کشور محسوب می‌شود افزود: به خاطر زحمت‌های شبانه‌روزی فرماندهی انتظامی و دستگاه قضایی استان، خوشبختانه معتاد متجاهری در سطح شهر قم مشاهده نمی‌شود.

وی همچنین رسیدگی به پرونده‌ معتادان متجاهر را از چالش‌های جدی انتظامی و قضایی استان توصیف کرد و بیان داشت: مشکل اصلی، مبارزه با مخدر استان، کمبود نقدینگی و پولی است که باید تزریق شود.

وی با بیان اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از ابتدای سال‌جاری تا به حال، ۱۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار را به حوزه مواد مخدر قم تخصیص داده است یادآور شد: این، با مبلغی که برای تامین هزینه‌های شورای مواد مخدر استان لازم است، قابل قیاس نیست.

رجبی در ادامه تاکید کرد: قم از جایگاه‌ ویژه‌ای برخوردار است، به همین علت، در اختصاص اعتبارات مبارزه با مواد مخدر نیز، باید رویکردمان به این استان، ویژه باشد.

وی تخصیص ۲۰ میلیارد ریال اعتبار از سوی شهرداری قم برای جمع‌آوری معتادان متجاهر در سال گذشته را مورد توجه قرار داد و گفت: شهرداری امسال نیز تخصیص ۲۴ میلیارد ریال را در برنامه دارد.

دبیر شورای مخدر قم در بخش دیگری از سخنان، موضوع ادغام مراکز غربال‌گری معتادان، شهرداری و اداره‌کل بهزیستی این استان را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: با انجام این اقدام، صرفه‌جویی خوبی در مکان صورت گرفت، نیروهای مرکز غربال‌گری شهرداری نیز، برای کمک به بهزیستی اعلام آمادگی کردند.

رجبی در بخشی سخنان همچنین با یادآوری مکاتبه دبیرخانه شورای مواد مخدر در رابطه با موضوع خدمات قضایی قضات اظهار کرد: مقرر شد تا تفاهم‌نامه مشترک بین قوه قضاییه و ستاد مبارزه با مواد مخدر لحاظ شود.

وی راه‌اندازی خانه نشاط در روستای کهندان، یکی از روستاهای محروم و کم‌برخوردار از نظر امکانات و فضاهای ورزشی را مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به هزینه‌بر بودن این طرح، مبلغ چهارمیلیارد ریال از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر و اداره‌کل ورزش‌وجوانان استان پرداخت، و تجهیز آن نیز توسط ورزش‌وجوانان انجام شد.

وی با بیان این مطلب که امسال سیاست ستاد مبارزه با مواد مخدر، تجهیز کردن خانه نشاط نیست گفت: سیاست ستاد، تجهیز کردن خانه روستایی است، از این رو طبق اعلام ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور، علاوه بر سهمیه موجود قم، سه خانه روستایی دیگر نیز تجهیز و راه‌اندازی خواهد شد.

کاهش هزینه اوقات فراغت برای پیشگیری از اعتیاد جوانان ضروری است

قم دارای ۱۷ مرکز درمان سرپایی معتادان است

معاون توسعه پیشگیری اداره‌کل بهزیستی قم نیز با بیان این مطلب که در این استان ۱۷ مرکز درمان سرپایی معتادان وجود دارد گفت: این مراکز تحت نظارت بهزیستی هستند ولی طبق مصوبه‌های جدید باید به دانشگاه علوم پزشکی انتقال پیدا کنند.

حجت‌الله محمدزاده با بیان اینکه اداره‌کل بهزیستی قم طی سه سال گذشته با معضل بدهی به مراکز درمانی و بازتوانی معتادان مواجه بوده‌است گفت: در سال ۱۴۰۱، حدود ۱۳ میلیارد ریال و سال گذشته نیز بیش از ۴۰ میلیارد ریال بدهی داشتیم.

وی ادامه داد: در سال جاری هم با توجه به اینکه، اعتبار خوبی دریافت نکرده‌ایم، در مجموع نزدیک به ۸۰ میلیارد ریال بدهی داریم‌، که این مساله قطعا بر کیفیت خدمات‌رسانی مراکز درمانی تاثیر نامطلوبی دارد.

۳۸۷ کیلوگرم مواد مخدر در قم کشف شد

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر قم نیز با اشاره به کشف ۳۸۷ کیلوگرم مواد مخدر از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: این کشفیات به دلایل مختلف از جمله، افزایش قابل توجه قیمت مواد مخدر، به لحاظ وزنی کاهش داشته‌است.

سرهنگ حسن هاشم‌نیا همچنین افزایش ۳۵ درصدی دستگیری مجرمان مرتبط با موادمخدر مانند قاچاقچیان، کِشت‌کنندگان، خرده‌فروشان و معتادان متجاهر را مورد توجه قرار داد و گفت: از مجموع پنج هزارو۵۰۰ نفر دستگیری، ۲۵ درصد به کمپ‌های ترک اعتیاد و ۶ درصد نیز به زندان رفته‌اند.

وی با اشاره به آزادی سه درصد از این دستگیرشدگان به قید وثیقه گفت: ۶۶ درصد نیز به علل گوناگون مانند ابتلا به ایدز، کهولت سن، نداشتن سن قانونی و یا داشتن بیماری‌های روانی بدون هیچ قیدی آزاد شدند.

وی در ادامه افزود: آزمایش اعتیاد ۱۰ درصد از دستگیرشدگان نیز منفی بوده است.

رئیس پلیس مواد مخدر قم خاطرنشان کرد: ۱۵ درصد دستگیرشدگان جرایمی مانند سرقت و قاچاق مواد مخدر را در سابقه جرایم خود داشتند.

هاشم‌نیا تاکید با اشاره به توقیف ۲۱۷ دستگاه خودرو و موتورسیکلت سبک و سنگین بیان کرد: در رابطه با توقیف خودروها و موتورسیکلت‌های حامل مواد مخدر، بیش از پنج درصد افزایش داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه در رابطه با آلات مصرف مواد مخدر و طراحی و توزیع آن نیز ۶ درصد رشد صورت گرفته است گفت: ۲۶ باب عطاری نیز پلمب، و از این عطاری‌ها در ماموریت‌های مختلف، حدود ۲۶ هزار انواع قرص‌های غیرمجاز کشف شد.

رئیس پلیس مواد مخدر قم ضمن هشدار در خصوص پایین آمدن سن اعتیاد تصریح کرد: اقدام‌هایی که برای بازدارندگی از اعتیاد انجام می‌شود، تاثیر لازم را ندارد.

وی همچنین یادآور شد: نبودن یک گرم‌خانه برای نگهداری معتادان، یکی از چالش‌های اساسی استان است، این اقدام برای پاک‌سازی معابر سطح شهر و کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی ضروری است‌.

وی با اشاره به اتباع بیگانه دستگیر شده در ارتباط با مواد مخدر نیز گفت: امسال ۹۶ نفر از اتباع دستگیر شده به کمپ‌های ترک اعتیاد انتقال پیدا کردند.

وی با بیان اینکه سه درصد از اتباع دستگیر شده هم روانه زندان شدند بیان کرد: ۲۷ درصد بدون قید آزاد شده، و ۱۸ نفر نیز رد مرز شده‌اند.

نظر شما