شناسهٔ خبر: 67763640 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

گزارش عملکرد ۳ ساله دولت سیزدهم

حسینی‌پور: تعامل دولت با مجلس در حوزه تقنین و نظارت با حفظ اصول حاکم بر استقلال قوا انجام شد

امیررضا قشقایی

معاون امور مجلس رئیس‌جمهور گفت: در طول سه سال گذشته تعامل سازنده با مجلس در حوزه تقنین و نظارت با حفظ اصول حاکم بر استقلال قوا انجام شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سیدمحمود حسینی‌پور با اشاره به گزارشی از عملکرد معاونت پارلمانی ریاست جمهوری، اظهار کرد: یکی از مهم ترین وظایف دولت برای پیشرفت امور، تعامل سازنده و کارشناسانه با مجلس شورای اسلامی است.

وی ادامه داد: در طول این سه سال تعامل سازنده با مجلس در حوزه تقنین و نظارت با حفظ اصول حاکم بر استقلال قوا انجام شد. در دولت سیزدهم تقویت لایحه محوری مورد توجه بود و بر این اساس در دولت دوازدهم در چهار سال ۲۲۰ فقره لایحه داشتیم، اما در سه سال گذشته ۲۸۳ فقره لایحه به مجلس ارائه دادیم و دولت توانست بسیاری از این موارد را به نتیجه برساند.

حسینی پور اضافه کرد: حضور کم سابقه نمایندگان دولتی در دستگاه های اجرایی در ارائه نظرات کارشناسی در کمیسیون های مجلس در خصوص طرح ها و لوایح را داشتیم که از سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ دو هزار و ۲۴۲ مسئول دولتی در کمیسیون های مجلس حضور پیدا کردند و توضیحات لازم را ارائه کردند.

وی ادامه داد: برگزاری نشست های علمی در راستای ترویج و ارتقای دانش پارلمانی در بخش تقنین و نظارت انجام شد که ۲۹ نشست را برگزار کردیم. همچنین برگزاری نشست های تخصصی برای استفاده از ظرفیت‌های علمی و کارشناسی صاحب نظران دستگاه های اجرایی پیرامون طرح ها و لوایح انجام شد که ۲۵ نشست در مجلس داشتیم.

حسینی پور با اشاره به حضور پررنگ وزرا و معاونین رئیس‌جمهور در صحن مجلس، خاطرنشان کرد:  ۱۳۳ جلسه در این سه سال در راستای ماموریت های مرتبط انجام گرفت. حضور موثر وزرا و معاونین در کمیسیون های مجلس ۵۹۷ حضور بوده است. شکل گیری تعامل دوجانبه و انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین معاونت امور مجلس و مرکز پژوهش های مجلس که برای اولین بار در این دولت اتفاق افتاد. راه اندازی نظام جامع نظارت ارزیابی سالیانه ساختار و عملکرد شبکه پارلمانی دستگاه های اجرایی که کار مهمی بود و انجام شد.

وی بیان کرد: تامین نظر دولت در روند تسهیل لوایح و طرح ها به میزان ۸۹ درصد از طریق جلب موافقت نمایندگان که اقدامی استثنایی بود و تعامل سازنده و موثر در پاسخگویی مستند دولت نسبت به اقناع نمایندگان که از ۶ هزار سوال ثبت شده، ۹۸ و نیم درصد مختومه و فقط ۹ سوال با عدم اقناع نمایندگان مواجه شد.

انتهای پیام

نظر شما