شناسهٔ خبر: 67763568 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی قزوین:

باغات زیتون بیشترین سهم را از اجرای طرح طوبی در قزوین دارند

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین گفت: در استان قزوین بیشترین مساحت واگذاری اراضی ملی در قالب طرح طوبی مربوط به احداث باغات زیتون در منطقه طارم سفلی بوده است.

صاحب‌خبر -

محمدحسین عطایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در قزوین از اجرای بیش از ۲۵۰ طرح طوبی و تغییر کاربری اراضی ملی (منابع طبیعی) به کشاورزی خبر داد و اظهار کرد: تا امروز ۲۵۱ فقره طرح طوبی در استان قزوین اجرا شده و در مجموع ۷ هزار هکتار زمین از اراضی ملی به متقاضیان برای کشاورزی واگذار شده است.

وی با بیان اینکه دولت متعهد به فراهم کردن زیرساخت برای توسعه فعالیت‌های تولیدی و کشاورزی در اراضی ملی است، افزود: در قالب اجرای طرح طوبی ۴۷ هکتار از اراضی ملی برای ساخت گلخانه اختصاص یافته است.

رئیس جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به وجود بحران آب در استان قزوین و کمبود منابع آب کشاورزی، اضافه کرد: در طرح طوبی اولویت واگذاری زمین‌های ملی به طرح‌های با آب‌بری پایین است و به همین خاطر واگذاری زمین برای کشت گلخانه‌ای در اولویت این طرح قرار دارند.

عطایی پربازده بودن طرح‌های ارائه شده در راستی استفاده حداکثری از منابع را از دیگر رهیافت‌های واگذاری در طرح طوبی دانست و ادامه داد: در حال حاضر در مدیریت امور اراضی استان قزوین ۶۰۰ پرونده جاری برای واگذاری اراضی ملی در دست بررسی و اقدامات کارشناسی قرار دارد.

وی تصریح کرد: در استان قزوین بیشترین مساحت واگذاری اراضی ملی در قالب طرح طوبی مربوط به طرح‌های باغی در منطقه طارم سفلی و احداث باغات زیتون بوده است که از جمله علل کثرت این واگذاری‌ها وجود منابع آب مناسب از طریق سد منجیل در بخش طارم سفلی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با اشاره به انواع واگذاری اراضی ملی در طرح طوبی گفت: اراضی ملی هم به شخصیت‌های حقیقی یعنی باغداران و کشاورزان واگذار شده و هم در قالب اتحادیه‌ها، تعاونی‌ها و شرکت‌های تعاونی واگذار زمین‌های ملی به صورت حقوقی نیز صورت می‌گیرد.

نظر شما