شناسهٔ خبر: 67763537 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

گرمای بالای ۴۵ درجه در استان سمنان / هواشناسی اعلام خطر کرد - اکو

اقتصاد ایران: سمنان- نگاهی به نقشه‌ها و گراف‌های هواشناسی نشان می‌دهد که از امروز دمای نقاط مختلف سمنان گرم‌تر شده و در برخی نواحی از مرز ۴۵ و حتی ۴۷ درجه هم می‌گذرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: نقشه‌ها و گراف‌ها و تصاویر ارسالی از سوی سازمان هواشناسی نشان می‌دهد که از امروز یکشنبه تا پایان هفته جاری موج گرما در استان سمنان مستقر می‌شود و همین امر به صدور هشدار هواشناسی برای استان منجر شده است.

نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد که در روزهای آتی دمای هوا از ۴۰ درجه عبور کرده و در برخی مناطق غربی، مرکزی و جنوبی استان حتی از ۴۵ و ۴۷ درجه بالای صفر نیز تجاوز خواهد کرد و این یعنی گرم‌ترین روزهای سال ۱۴۰۳ در پیش است.

گرمسار و آرادانِ همیشه گرم

گرمای هوا به خصوص در گرمسار و آرادان، نواحی جنوبی و همچنین مرکز استان سمنان بیش از دیگر نقاط خواهد بود و شدت گرمای هوا تا آنجا است که در دمای هوای اعلامی سازمان هواشناسی در کمینه نیز زیر ۳۵ درجه بالای صفر نخواهد بود و این یعنی تا پایان هفته حتی شب‌ها نیز گرم است.

پدیده‌ای که برای استان سمنان قدری نامانوس به نظر می‌رسد چرا که این استان در زمره استان‌های کوهپایه ای و نسبتاً سرد محسوب می‌شود. به هر صورت این اوج گیری گرما باعث شده تا هشدار زرد هواشناسی بابت گرما و هشدارهای پزشکی بابت گرما زدگی، مصرف زیاد آب، استفاده از لباس‌های نخی و مناسب و … صادر شود.

از مردم درخواست شده که در ساعات غیر ضروری به خصوص میانه و نیم روز و همچنین ساعات ظهر، از خانه خارج نشوند. در کنار همه این مسائل البته ضرورت مصرف بهینه انرژی به ویژه برق و آب نیز تاکید شده است.

بیشینه و کمینه دمای هوای مرکز استان سمنان برای امروز ۳۹ و ۲۵ درجه بالای صفر است، فردا این شاخص به ۳۹ و ۲۷ درجه بالای صفر خواهد رسید اما به یکباره از روز سه شنبه تا جمعه دمای هوا از ۴۰ درجه عبور کرده و تصاعدی بالا می‌رود.

گرمای بالای ۴۵ درجه در استان سمنان / هواشناسی اعلام خطر کرد

گرمای غربی

بیشینه و کمینه دمای هوای مرکز استان سمنان در روز پنجشنبه ۴۱ و ۳۹ درجه بالای صفر اعلام شده است. مجدداً روز جمعه قدری شاهد کاهش دمای هوا در مرکز استان سمنان خواهیم بود اما بعد از روز شنبه هفته آتی دوباره دمای هوا از ۴۲ و سپس ۴۴ درجه بالای صفر هم عبور خواهد کرد و این نشان می‌دهد که دو موج گرمایی در ۱۰ روز آتی انتظار مردم مرکز استان سمنان را خواهد کشید.

گرمساری‌ها هم روی خط گرما ایستاده اند. بیشینه و کمینه دمای هوای این شهرستان ۴۲ و ۲۸ درجه بالای صفر است اما به مرور بر میزان دمای هوا افزوده می‌شود، از فردا گرما در این شهرستان حتی بیشتر هم خواهد شد.

بیشینه و کمینه دمای هوای گرمسار فردا ۴۲ و ۳۰ درجه بالای صفر است و روز جمعه به ۴۳ و ۳۲ درجه بالای صفر می‌رسد که بسیار گرم است و نشان می‌دهد که دمای هوا به تدریج طی روزهای آتی چقدر بالا می‌رود این وضعیت اما در آرادان هم قابل اعلام است چرا که دقیقاً الگوی مشابه گرمسار را دارد یعنی افزایش دمای هوا از امروز یکشنبه که اوج آن در روز جمعه پیش رو است همچنین سیر صعودی دمای هوا در آرادان با ورود به هفته آتی نه تنها قطع نشده بلکه افزایش هم می‌گیرد پیش بینی می‌شود در گرم‌ترین ساعات روز دمای هوای گرمسار و آرادان در روزهای پایانی هفته از ۴۳ و ۴۵ درجه عبور کند.

۱۰۰ دروازه

برعکس گرمسار همیشه گرم و داغ دماسنج‌ها در اوج گرما در مهدیشهر عدد ۳۲ را نشان می‌دهند بیشینه و کمینه دمای هوای مهدیشهر این شهرستان زیبای گردشگری در شمال سمنان، ۳۶ و ۲۲ درجه بالای صفر اعلام شده که البته به نسبت مهدیشهر، بسیار هم گرم است طی روزهای آتی حتی دمای هوا این شهرستان زیبا به ۳۹ و ۴۰ درجه هم می‌رسد که نسبت به وضعیت جغرافیایی و اقلیمی این منطقه، بسیار کم سابقه است. در حقیقت شهمیرزاد و مهدیشهر ییلاقی برای فرار کردن مردم مرکز استان سمنان از گرما است اما در روزهای آتی این ییلاق هم گرم می‌شود!

دماسنج‌ها در دامغان روز عدد ۳۴ ایستاده اند بیشینه و کمینه دمای هوای ۳۷ و ۲۲ درجه بالای صفر است اما از فردا موج گرما به خصوص در جنوب دامغان اوج می‌گیرد تا جایی که اواخر هفته دماسنج‌ها در دیار صد دروازه مجبور به نشان دادن عدد ۴۰ و ۴۲ درجه بالای صفر خواهند بود.

هر قدر به پایان هفته جاری و آغاز هفته آتی در دامغان نزدیک می‌شویم دمای هوا نیز در این شهرستان افزایش خواهد یافت بیشینه و کمینه دمای هوای این شهرستان در پایان هفته به ۳۹ و ۲۴ و در آغاز هفته آتی به ۴۲ و ۳۸ درجه بالای صفر خواهد رسید. الگوی دمای هوا در دامغان نیز به این ترتیب است که از امروز دمای هوا افزایش می‌یابد در پایان هفته به اوج می‌رسد دوباره یک الی دو روز قدری این دما کاهش یافته و در روزهای ابتدایی و میانی هفته آتی دوباره چنان اوجی می‌گیرد که به گرم‌ترین روزهای سال در این شهرستان عمدتاً سردسیر نزدیک می‌شویم.

دمای هوا در شاهرود

شاهرودی‌ها هم دمای هوای گرم را تجربه می‌کنند اما مدل آن با آنچه در گرمسار و سمنان است، تفاوت دارد در واقع دمای هوا در شاهرود طی هفته جاری و ابتدای هفته آتی از ۴۰ عبور نمی‌کند اما سیر صعودی دمای هوا مانند دیگر شهرستان‌ها وجود خواهد داشت به عبارت ساده‌تر شاهرود قدری خنک‌تر از دیگر نقاط استان خواهد بود.

بیشینه و کمینه دمای هوای شاهرود برای امروز ۳۶ و ۲۱ درجه بالای صفر است فردا این شاخصه به ۳۵ و ۲۱ درجه بالای صفر تغییر خواهد کرد در روز جمعه که گرم‌ترین روز خواهد بود بیشینه و کمینه دمای هوای این شهرستان به ۳۷ و ۲۲ درجه بالای صفر خواهد رسید. که نشان از تفاوت شرایط در شاهرود و گرمسار می‌دهد.

همچنین برای شاهرود به خصوص در ارتفاعات طی روزهای یکشنبه و سه شنبه افزایش ابر، وزش باد و در نقاط مرتفع و شمالی رعد و برق پیش بینی شده است. یکی از علت‌های خنک‌تر بودن هوای شاهرود، بارندگی است که دو روز قبل در شمال این شهرستان صورت گرفته است. بارندگی که صاعقه‌های آن منجر به فوت یک پیرمرد ۶۵ ساله در مجن نیز شد.

گرمای بالای ۴۵ درجه در استان سمنان / هواشناسی اعلام خطر کرد

کالپوش هم گرم شد

برای روز چهارشنبه نیز افزایش ابر و وزش باد در شاهرود پیش بینی شده است سراغ میامی می‌رویم شهرستانی که بیشینه و کمینه دمای هوای امروز آن ۳۷ و ۲۲ درجه بالای صفر اعلام شده است در میامی نیز شاهد روند صعودی دمای هوا خواهیم بود تا جایی که بیشینه و کمینه دمای هوا در روز جمعه به ۳۹ و ۲۴ درجه بالای صفر افزایش خواهد یافت اما در این شهرستان شرق نشین نیز دمای هوا از ۴۰ درجه تجاوز نخواهد کرد.

نکته قابل توجه در خصوص آب و هوای میامی، دمای هوا در منطقه سردسیر کالپوش و رضوان است منطقه‌ای که همیشه به بارش برف و باران و سرمای هوا معروف است و مانند ییلاق شهمیرزاد عمدتاً از مناطق سردسیر استان سمنان محسوب می‌شود بیشینه و کمینه دمای هوای کالپوش برای امروز ۳۱ و ۱۸ درجه بالای صفر اعلام شده و در گرم‌ترین روز هفته جاری یعنی جمعه پیش رو بیشینه و کمینه دمای هوا به ۳۲ و ۲۰ درجه بالای صفر خواهد رسید که هنوز هم برای این منطقه گرم محسوب می‌شود زیرا به ندرت دمای هوا در کالپوش از ۳۰ درجه بالای صفر بیشتر می‌شود.

یک سفر از غرب تا شرق استان سمنان به لحاظ پایش وضعیت آب و هوا داشتیم و در خصوص هشدار زرد هواشناسی نسبت به گرمای هوا توضیحاتی دادیم حالا اما هشدارهایی که دانشگاه‌های علوم پزشکی شاهرود و سمنان ارائه کرده‌اند را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

توصیه‌های گرمایی!

در زمان اوج گیری دمای هوا مهمترین اصل این است که مردم ساعات خروج از منازل را طوری تنظیم کنند که اگر کار بسیار ضروری ندارند بین ساعات ۱۱ تا ۱۶ حتی‌الامکان در خیابان‌ها و معابر نباشند از سوی دیگر اگر ضرورت به بیرون رفتن از خانه وجود دارد استفاده از کرم ضد آفتاب، کلاه آفتابی، عینک، لباس رنگ روشن و خنک، عبور از سایه، پرهیز از دویدن و عجله باید مد نظر قرار گیرد.

بطری آبی را به همراه داشته باشند که در آن چند قطره آب‌لیموی بدون شکر و یا تخم شربتی یا همان دانه ریحان و یا دانه چیا و خاک شیر ریخته شده باشد. باید توجه داشت که تردد بین هوای سرد کولر خودرو و گرم بیرون نیز خود باعث بروز سرماخوردگی و مشکلات آن می‌شود.

استانداری سمنان نیز خواستار توجه به مصرف بهینه برق به خصوص در ساعات پیک شده است و از مردم خواسته شده تا کمال همراهی و همکاری را داشته و در مصرف انرژی صرفه‌جویی لازم را داشته باشند. در هفته جاری به نظر می‌رسد قطعی برق خانگی نداشته باشیم ولی برق صنایع و واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی در کنار چاه‌های کشاورزی قطع است.

نظر شما