شناسهٔ خبر: 67763366 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

با حضور نویسندگان و اهالی فرهنگ؛

کتاب «خلاف ترس» در ساری رونمایی شد

مازندران- کتاب «خلاف ترس» طی مراسمی با حضور نویسندگان و اهالی فرهنگ و ادب مازندران در ساری رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در ساری، رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی مازندران ظهر یکشنبه در مراسم رونمایی از کتاب خلاف ترس گفت: از شاخص‌های توسعه فرهنگی جوامع میزان مطالعه است، تمدن‌ها با کتاب و کتابخوانی شناخته می‌شوند و رسالت پیامبر اسلام نیز با اقرا معرفی شد.

محمد فوقی اظهار کرد: کتاب خلاف ترس خاطرات و شیوه زیست نوجوان رزمنده شجاعی است که در دوران دفاع مقدس از کشور دفاع کرد.

وی افزود: کتاب اثری متفاوت در این ژانر به شمار می‌آید، حقایق تلخ و شیرین بدون قضاوت و پیش‌داوری در این اثر بیان شده و خواندنی است، راوی ترس‌ها را با شوخ طبعی آمیخته و کتاب صراحت لهجه ویژه خود را دارد.

این مسئول گفت: ادبیات داستانی دفاع مقدس استان‌ها با یکدیگر متفاوت است اما وجه مشترک تمامی آثار دفاع‌مقدس، بیداری و آگاهی دفاع‌مقدس است که در همه آثار دیده می‌شود.

فوقی تصریح کرد: کتاب نشان می‌دهد رزمندگان مدافع بودند و نه مهاجم؛ پژوهشگر به دور از تخیل، وقایع زمان را بیان کرده‌است، وقایع جنگ از زاویه دید یک نوجوان روایت می‌شود و سادگی بیان بر جذابیت و ماندگاری کتاب می‌افزاید.

کتاب «خلاف ترس» در ساری رونمایی شد



یکی از یادگاران دفاع مقدس در این نشست اظهار کرد: در کردستان ۲۴ هزار شهید داریم، از اواخر سال ۵۸ بچه‌های بومی و غیربومی که پیشمرگان کرد، مسلمان خطاب می‌شدند، همراه با نیروهای اعزامی شهر به شهر و روستا به روستا دفاع کردند.

عبدالله ملکی افزود: کتاب مایه مسرت رزمندگان است، راوی هرگز از مواضع خود عقب ننشست، کتاب را باید به جوانان معرفی کنیم تا زحمات رزمندگان به نسل جوان‌تر عرضه شود.

سید صمد حسینی دیگر یادگار دفاع مقدس در این نشست گفت: کتاب بی‌نقص است و تنها برخی مشکلات ویرایشی دارد، جمله نباید بیش از ۱۶ واژه باشد و بهتر آنکه مقصود کلام را کوتاه بیان کند.

کتاب «خلاف ترس» در ساری رونمایی شد



همچنین پژوهشگر و نویسنده کتاب در این نشست اظهار کرد: عنوان کتاب از سیری گرفته شده که راوی، رزمنده بسیجی، در جریان دفاع مقدس طی کرده، از نخستین لحظه که با ترس آغاز شد تا سال ۶۶ که به‌عنوان یکی از شجاع‌ترین رزمنده‌ها در منطقه میان پیشمرگه‌ها شناخته شد.


ابراهیم باقری حمیدآبادی افزود: به شجاعتی می‌رسد که سرداران تصمیم می‌گیرند او را با گروهان ۸۰ نفری برای رصد به آن سوی خاک عراق بفرستند، کتاب سیر تحول این بسیجی و تسلط او بر ترس است.

این نویسنده گفت: کتاب در واقع روایت رزمنده‌ای بسیجی ۱۴ ساله‌ای است که با کاک‌بها که بعدها کومله شد همراه بود و بعدها مخالف او شد، در کتاب درگیر عواطف نیستیم.

وی با بیان اینکه برای ماندگاری اثر در ژانر جنگ باید به روایت حقیقی متوسل باشیم، افزود: پژوهش و نگارش کتاب پنج سال زمان برد، پس از آن ۱۵ تا ۲۰ روز در سروآباد ساکن شدیم و به‌صورت میدانی با میدان وقایع آشنا شدیم و تنها به پژوهش و گفت و گو بسنده نکردیم.

وی در اشاره به واژه داستان مستند، ادامه داد: واژه داستان به دلیل روایت زندگی و فعالیت رزمنده کتاب انتخاب شده، کتاب صحت‌سنجی و روایت‌سنجی شده است و اگر در استانی غیر از مازندران نوشته می‌شد بیشتر مورد استقبال قرار می‌گرفت.

باقری حمیدآبادی با بیان اینکه راوی فوق‌العاده است که کتاب را خواندنی کرده، گفت: خواسته و شرط من وفاداری به روایات بود چراکه کتاب نوعی مردم‌نگاری مردم کردستان در جریان دفاع‌مقدس در برابر نیروهای مهاجم است، تلاش کردیم تا حد ممکن تاریخ گویا، مستند و پویا ارائه دهیم.

کتاب «خلاف ترس» در ساری رونمایی شد



وی با اشاره به اینکه شخصیت اول کتاب، بکر بود و به همین دلیل روایات او برای مخاطب خواندنی است، افزود: مردم کردستان در جریان جنگ حاضر به ترک خانه‌ها و شهرها نشدند و با وجود شدت جنگ، در خانه‌ها ماندند و حاضر به ترک کردستان نشدند.

باقری حمیدآبادی تصریح کرد: محتوای کتاب از ترس و گریز، منازعه برابر، جنگ، مردم و روند زندگی نوجوانی که به رزمنده‌ای شجاع تبدیل شد تشکیل شده است، واقع‌نمایی کتاب و دور ماندن از شعارزدگی متن را ملموس کرده، احساسات شخصیت کتاب با همه ترس‌ها، شجاعت‌ها و مانند آن به بهای سندنگاری تاریخی روایت شد.

کتاب خلاف ترس داستان مستند نبرد و زندگی علیرضا (حمزه) میرزایی التپه در جبهه کردستان را انتشارات سرو سرخ در ۴۲۶ صفحه و قیمت ۸۰ هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما