شناسهٔ خبر: 67763132 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیر مرکز تخصصی تربیت مبلغ آمریکای لاتین:

سوگواری حسینی از قبل از دوران صفویه وجود داشته است/ قمه‌زنی سنت اسلامی نیست

مرضیه جوانمردی فر

مدیر مرکز تخصصی تربیت مبلغ آمریکای لاتین با بیان اینکه تک تک انبیاء الهی از آدم تا خاتم برای امام حسین(ع) گریه کردند، گفت: سنت عزاداری بر امام حسین(ع) از قبل از دوران صفویه وجود داشته است.

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن مجتهدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص تاریخچه عزاداری در ماه محرم گفت: برخی گمان می‌کنند عزاداری برای امام‌ حسین(ع) از زمان صفویه در ایران شروع شده در صورتی که این یک دروغ بزرگ است.

وی با بیان اینکه در واقع سنت عزاداری و مرثیه‌خوانی و گریستن را از روز عاشورا داریم، افزود: امام حسین(ع) برای تمام شهدای کربلا گریست و عزاداری کرد. حتی بسیار قبل‌تر از آن تک تک انبیاء الهی از آدم تا خاتم برای آنان حسین(ع) گریه کردند.

مجتهدزاده با تصریح اینکه برخی جزئیات در دوره صفویه وارد مراسم سوگواری شده است، گفت: برخی از جزئیات مراسم سوگواری از دوره صفویه مرسوم شده است و برخی از سنت‌ها و رفتارها از سنت مسیحیان کاتولیک وارد مراسم عزاداری مسلمانان شده است که قمه‌زنی یکی از این‌هاست.

مدیر حوزه امام علی‌بن ابیطالب(ع) ویژه طلاب آمریکای لاتین با اشاره به سخن امام راحل که محرم و صفر است که اسلام زنده نگه داشته است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر برگزار مراسم سنتی و همچنین تقویت این مراسم تأکید دارند و توصیه می‌کنند رفتاری که در سنت‌های اسلامی وجود ندارد، مانند سنت قمه‌زنی، باید از مراسم عزاداری زدوده شود.

وی اظهار کرد: قمه‌زنی و زخمی کردن از سنت مسیحیان کاتولیک است که وارد مراسم عزاداری مسلمانان شده است، در حقیقت مسیحیان با آسیب زدن به خودشان می‌خواستند در درد و رنج عیسی مسیح(ع) شریک باشند، ولی در دین اسلام چیزی به اسم مشارکت در درد امام حسین(ع) نداریم.

مدرس دانشگاه‌های مسیحی آمریکای لاتین بیان کرد: کلمه «لَطَمَه» در زبان عربی به معنی ضربه زدن و سینه زدن است ولی کلمه «لطمه» در زبان فارسی به معنی آسیب زدن است و دین اسلام در عزاداری‌ها آسیب زدن را تایید نمی‌کند.

مجتهدزاده افزود: در سیره و سنت اهل بیت(ع) عزاداری امام حسین(ع) با حزن و اندوه، سینه زدن و اشک ریختن با معرفت زیاد و زیارت امام حسین(ع) و همچنین شناخت و ذکر فضایل اهل بیت(ع) توصیه شده است.

انتهای پیام

نظر شما