شناسهٔ خبر: 67762900 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۹۱ معلول قزوینی جذب دستگاه‌های دولتی می‌شوند

قزوین - ایرنا - مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: ۹۱ معلول قزوینی در آزمون اسـتخدامی افراد دارای معلولیت قبول شده و جذب دستگاه های دولتی می شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی دهباشی پور روز یکشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان قزوین با ارایه گزارشی از عملکرد اداره کل بهزیستی قزوین در دولت سیزدهم، اظهار کرد: آزمون اسـتخدامی اختصاصی افراد دارای معلولیت برای نخستین مرتبه در طول تاریخ انقلاب اسلامی در ۱۷ خرداد سال جاری با حضور بیش از ۱۲ هزار داوطلب دارای معلولیت در ۳۱ استان برگزار شد که سهم استان قزوین از این میزان، استخدام ۹۱ داوطلب دارای معلولیت است.

وی ادامه داد: برگزاری این آزمون استخدامی خاص معلولان با دستور رییس جمهور شهید حضرت آیت‌الله رییسی و به منظور جذب و بکارگیری چهار هزار و ۳۳۶ نفر در ۴۶ دستگاه اجرایی برگزار شد که همه شرکت کنندگان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور قرار دارند.

دهباشی‌ پور گفت: طبق ماده ۱۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، دستگاه‌ها موظف هستند تا حداقل سه درصد در آزمون‌های فراگیر از افراد دارای معلولیت استفاده کنند، باید در این مدت افراد داری معلولیت در دستگاه های ادرای و اجرایی جذب می‌شدند، اما آمارها نشان می‌دهد که این امر به درستی اتفاق نیفتاده است.

به گفته این مسوول، برگزاری این آزمون در اختیار هیچ وزارت خانه ای نبوده بلکه بین سازمان بهزیستی و سازمان استخدامی کل کشور انجام شد که موجب خرسندی و رضایت معلولان و خانواده های آنها شد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین به موضوع مستمری و حق پرستاری ها اشاره کرد و گفت: نزدیک به پنج هزار و ۵۰۰ خانوار نیازمند و ۳۰ هزار افراد داری معلولیت، ۵۰۰ ضایعه نخاعی و ۲۵۰ کودک امدادبگیر ماهانه از این اداره کل مستمری دریافت می کنند که به طور کلی ۳۵ هزار نفر را شامل می‌شود.

وی افزود: مبلغ مستمری ها در سال ۹۱ به میزان ۳۰۰ هزار ریال بوده که در حال حاضر این مبلغ به ۹ میلیون و ۹۴۰ هزار ریال رسیده است و همچنین مددجوی سرپرست خانوار پنج نفره تا قبل از سال ۱۴۰۰ زیر ۱۰ میلیرون ریال مستمری دریافت می کرد اما این مبلغ نیز به ۳۰ میلیون ریال افزایش یافت.

این مسوول یادآور شد: ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال مستمری به ۳۰ هزار افراد دارای معلولیت قزوین پرداخت می شود که رقم قابل توجهی به حساب می‌آید.

به گفته دهباشی پور، تجهیزات توان بخشی نیز به سه هزار و ۵۰۰ مددجوی دارای معلولیت داده شد که نسبت به سال های گذشته اعتبارات تهیه و ارایه این تجهیزات پزشکی، ۲۰۰ درصد رشد داشته و هم اکنون هر ساله ۲۵ عدد ویلچر برقی به معلولان ارایه می شود.

این مسوول با اشاره به انواع ولیچرهایی که معلولان به آنها نیاز دارند، گفت: ویلچر معمولی، نیمه ارتوپدی، حمام، برانکاردشو، ایستا، سی پی و برقی شکل های مختلفی هستند که هر کدام کارایی خاص خود را دارد، با این نکته که ویلچرهای تاشو و سبک این امکان را فراهم می‌کند که معلولان استان بدون کمک شخص دیگری، سوار خودرو شوند.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: ۳۱۸ کودک امدادبگیر در حوزه تغذیه، پوشاک، تحصیل و بهداشت و درمان تحت پوشش بهزیستی قرار دارند و هم اکنون ۲۵ میلیون ریال برای آنها هزینه می شود.

وی افزود: مبلغ ۳۰۰ میلیارد ریال در سفر ریاست جمهوری به قزوین برای طرح های بهزیستی استان تعیین شد که از این میزان برای سه طرح از جمله ساختمان بهزیستی در شهرستان شال، اداره کل بهزیستی و مرکز جامع توانبخشی در قزوین اعتبار تخصیص داده شد.

دهباشی پور گفت: ساختمان مرکز جامع توان بخشی قزوین شامل بخش های متعددی از جمله آبدرمانی، فیزیوتراپی، ارتوپدی فنی، کار درمانی ویژه برای کودکان و بیماران روانی دارد که در حال تکمیل بوده و اتمام این طرح ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار می خواهد.

این مسوول با بیان اینکه بیش از سه هزار و ۵۰۰ معتاد متجاهر در استان قزوین ساماندهی شدند. یادآور شد: مراکز توانمندسازی معتادان متجاهر استان قزوین راه اندازی و برای ۴۱۱ معتاد آموزش و اشتغال نیز فراهم کرد تا بتوانند به آغوش گرم خانواده خود بازگردند.

وی افزود: ۱۵۰ کودک کار در قزوین وجود دارد که بیش از ۸۰ درصد آنها از اتباع هستند که حضور آنها در سطح شهر کنترل شده اما در حوزه کودکان کار ایرانی اقبال چندانی نداشتیم و تدوین برنامه ملی در این حوزه در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین به برنامه های هفته بهزیستی نیز اشاره و خاطرنشان کرد: غبارروبی مزار شهدا، دیدار با امام جمعه، افتتاحیه ۴۲ واحد مسکونی برای مددجویان بهزیستی، عقد تفاهم نامه بین دستگاه ها برای انجام ۶۳ طرح اشتغال زایی و دید و بازدید با مددجویان بهزیستی و مردم قزوین و احصا مشکلات آنها از جمله برنامه های هفته بهزیستی استان قزوین محسوب می شود.

نظر شما