برنامه رادیو فولاد این هفته به شرکت ورق خودرو چهارمحالوبختیاری، یکی از شرکتهای گروه فولاد مبارکه اختصاص یافت و فرصتی دست داد تا در گفتوگوی مجری این برنامه با نوید ایزدی مدیر ارشد و بهمن مهراد مدیر تکنولوژی این شرکت، از اقدامات و عملکرد شرکت ورق خودرو چهارمحالوبختیاری بیشتر بدانیم.
شرکت ورق خودرو برای سال 1403 چه اهدافی دارد؟
نوید ایزدی:
میزان تولید شرکت در سال 1401 حدود 250 هزار تن بود. با توجه به اینکه ظرفیت شرکت 400 هزار تن در سال است، برای دستیابی به ظرفیت اسمی کارخانه بهگونهای برنامهریزی کردهایم که این راهبرد با همت و عزم نهادینهشده نزد کارکنان محقق شود. خوشبختانه اکنون همه مدیران و کارکنان شرکت با هم یک دست شدهاند؛ تا جاییکه با انجام کارها بهصورت گروهی توانستیم به رکورد 310 هزار تن دست پیدا کنیم و جهش 23 درصدی را در سال 1402 رقم بزنیم. با ثبت این رکورد و این میزان جهش تولید بیشازپیش امیدوار شدیم که بتوانیم تولید 400 هزار تن را محقق کنیم که البته به نظر میرسد با عنایت به تجربه و دانش فنی کارکنان و حمایت فولاد مبارکه چنین هدفی دور از دسترس نخواهد بود.
با همین پشتوانه امسال تولید 350 هزار تن را هدفگذاری کردهایم و در حال حاضر طبق برنامه پیش رفتهایم. برای سال جاری، نگاه مدیریت و هدف شرکت تولید کلافهای باکیفیت MC برای بدنه نمایان خودروهای دو خودروساز کشور، ایرانخودرو و سایپا است. در این راستا تمام پروژهها تعریف و تمامی گپها شناسایی شده و به یاری خداوند صددرصد میتوانیم این ورق را در شرکت ورق خودرو تولید کنیم.
برای اینکه به اهدافمان برسیم باید استراتژیهایمان را خوب تعریف کنیم. استراتژیهای امسال در 6 قسمت و به این شرح تدوین شده است: بهرهبرداری حداکثری با تمرکز ویژه بر تولید ورق گالوانیزه ویژه، توسعه ظرفیت ورق گالوانیزه ویژه و زیرساختها، توسعه فناوری و نوآوری، حضور اثربخش در بازار داخلی و صادراتی، توسعه سرمایه انسانی و ارتقای بهرهوری و توسعه پایدار.
برای گسترش سبد محصولات و تأمین حداکثری بازار تولید چه گریدهای جدیدی در دستور کار است؟
بهمن مهراد:
از سال 1391 اولین محصول خودرویی با همکاری فولاد مبارکه از محصولات سردِ کششی (DC04 K01) تولید و تحت عنوان ورق DX53 به شرکت ایرانخودرو تحویل داده شد. نتایج تستهای اولیه انجامشده بر این محصول بسیار رضایتبخش بود. در ادامه توانستیم محصول DX54 را از ورق پایه و خام ورق IF که در فولاد مبارکه تولید میشود بگیریم و ورق پرمصرف DX54 را به شرکتهای خودروسازی که عمدتاً ایرانخودرو و سایپا بودند تحویل دهیم. تا به امروز حدود 20 گرید مختلف شامل گریدهای کششی، گریدهای استحکام بالا و گریدهای استحکام بالای پیشرفته را در شرکت ورقخودرو تولید و به مشتریان که عمدتاً صنایع خودروسازی و بخشی نیز صنایع لوازمخانگی بودند تحویل دادهایم. نکته حائز اهمیت این است که عمدتاً تأمین مواد خام و اولیه این محصولات از طریق فولاد مبارکه انجام شده است. مواد اولیه خام با همکاری واحد متالورژی و روشهای تولید، برنامهریزی و تست آن انجام شده و به مشتری ارائه شده است.
در برنامه توسعه امسال تولید حدود 6 گرید جدید در 3 خانواده محصول را در نظر گرفتهایم و انشاءالله با همت همکاران و با همکاری واحد متالورژی و روشهای تولید فولاد مبارکه این راهبرد را عملیاتی خواهیم کرد. تولید فولادهای استحکام بالا که عمدتاً در بدنه نمایان خودرو کاربرد دارند، شامل DH180 و DH200، فولادهای IF استحکام بالا که در قطعات استحکام بالای خودرو استفاده میشود و به نام گرید HX260 شناخته میشوند و همچنین فولادهای دوفازی که در خانواده فولادهای استحکام بالای پیشرفته قرار میگیرند؛ شامل فولادهای FB45 و FB60 که جزو مصارف شرکت ایرانخودرو است و در برنامه تست داریم.
باتوجهبه برنامههای توسعه و افزایش ظرفیت شرکت در آینده چه سهمی از بازار را برای ورق خودرو متصور هستید؟
نوید ایزدی: در حال حاضر ظرفیت تولید ورق گالوانیزه و پوششدار کشور بیش از 4 میلیون تن است. در کشور ما ظرفیتهای لازم برای تولید کلاف گالوانیزه برای تأمین ورقهای خودرویی وجود دارد؛ این در حالی است یک خط جدید دیگر سال گذشته با حضور وزیر صمت و مدیرعامل گروه فولاد مبارکه کلنگزنی شد. انشاءالله با بهرهبرداری از این خط 450 هزار تنی در مجموع 850 هزار تن از سهم بازار را میتوانیم پوشش دهیم. در حال حاضر شرکت ورق خودرو سهم 24 درصدی از بازار گالوانیزه کشور را داراست.
به لحاظ کیفی و مطابق با استانداردهای جهانی وضعیت شرکت ورق خودرو نسبت به رقبای خارجی در تولید ورقهای گالوانیزه چگونه است؟
بهمن مهراد:
در نقشه استراتژی شرکت ورقخودرو، یکی از ارزشهای شرکت، مشتریمداری است. شرکت در راستای جاریسازی این ارزش و ارتقای فرهنگ مشتریمداری رویکردهای متفاوتی را جاریسازی کرده که ازجمله آنها میتوانیم به استقرار استاندارد ایزو TS16949 در سال 99 اشاره کنیم. مشتریان شرکت ورقخودرو مشتریان خودرویی هستند و انطباق تولیدات با نیازهای خودروسازان از الزامات اولیه شرکت است. به همین دلیل این استاندارد را که عمدتاً استاندارد تأمینکنندگان قطعات و لوازم خودرو است و در ادامه استاندارد IATF16949 را که مربوط به محصولات خودرویی است جاریسازی کردهایم.
همچنین در راستای ارزیابی رضایت مشتریان و اندازهگیری و پایش رضایت مشتریان دو استاندارد دیگر 10002 و 10004 را جاری نمودهایم. علاوهبراین، ارزیابان جایزه ملی کیفیت ایران در تیرماه از شرکت بازدید کردند و ارزیابی خوبی صورت گرفت. امسال هم با حضور شرکت در جایزه ملی تعالی، برنامه ارزیابی را پیش رو داریم و در سطح تندیس شرکت خواهیم کرد. در این راستا آموزشهای لازم به کارکنان ارائه شده است.
یکی از موارد اساسی در تولید کیفی داشتن مواد اولیه باکیفیت است. ورقهای فولهارد فولاد مبارکه تا چه اندازه میتواند شما را به این اهداف کیفی برساند؟ آیا در تأمین مواد اولیه شرکت چالش خاصی پیشروی شما قرار دارد؟
در تولید ورقهایی ویژه خودرویی، تنها منبعی که بتواند کیفیت ما را تأمین کند ورق فولاد مبارکه است. این ورقها از نورد سرد که از خط اسیدشویی و خطنورد پنجقفسهای کلافهای فولهارد تولید میشود تأمین میگردد و در واقع فولاد مبارکه پشتوانه ما در تأمین کلاف موردنیاز است. در حال حاضر میزان ورقی که از فولاد مبارکه تحویل میگیریم متناسب با ظرفیت 400 هزار تنی ما نیست و در زمینه کیفیت ما به کلافهای MB نیاز داریم که باز این مقدار جوابگوی ما نیست. در این راستا اقدامات خوبی با همکاری و تعامل مدیران ارشد دو شرکت صورت گرفته است.
در سال گذشته با همکاری و حمایت خوب شرکت فولاد مبارکه، حدود 100 هزار تن کلاف با گریدهای مختلف و کیفیت MB برای تولید کلافهای گالوانیزه خودرویی وارد کردیم. امسال نیز شرکت فولاد مبارکه اصلاح و نوسازی تاندم پنجقفسهای خود را در دستور کار دارد و انتظار میرود با این اقدام اتفاقات خوبی رقم بخورد و پس از این عملیات نوسازی، پیشبینی ما این است که از واردات کاملاً بینیاز شویم و از خروج ارز نیز جلوگیری شود و با این اقدام، هر ماه 25 هزار تن ظرفیت تولید این خط به شرکت ورقخودرو اختصاص داده شود. ضمن اینکه مشکلات کیفی هم رفع خواهد شد.
همچنین یک گام بلندمدت دیگری که فولاد مبارکه برداشته و تا 3 یا 4 سال آینده به نتیجه میرسد افتتاح یک خط PLTCM، یک خط اسیدشویی و خط تاندم پیوسته است که اقدامات لازم برای قراردادهای آن انجام شده و امیدواریم این پروژه هم بهخوبی وارد مدار شود. ظرفیت این خط 2 میلیون تن در سال است که به پشتوانه این پروژه ما میتوانیم اجرای سایر پروژههای توسعه را در شرکت ورقخودرو شاهد باشیم.
در شرکت ورقخودرو بهعنوان یکی از شرکتهای گروه فولاد مبارکه برای تولید فولاد سبز چه برنامههایی پیشبینیشده است؟
بهمن مهراد:
تولید و توسعه پایدار و رقابت در بازارهای جهانی مستلزم کاهش پیامدهای زیستمحیطی و مدیریت درست مصرف منابع هست. به همین دلیل مصرف منابع و حفاظت از آنها امر ضروری در توسعه پایدار است. شرکت ورقخودرو از سال 1401 از مجموع استانداردهای گروه 14000 استاندارد 14001 را جاری و گواهینامههای آنها را نیز اخذ کرده است. در این استاندارد رویکردها و جنبههایی زیستمحیطی ناشی از فعالیتهای سازمان شناسایی و اقدامات مرتبط با آن تعریف میشود که از جمله آنها میتوان به مدیریت پسماندها اشاره کرد. پایش لحظهای و منظم پسابهای صنعتی، تولید هیدروژن سبز از الکترولیز آب، تغییر پوشش کروم ششظرفیتی و حذف آن و تبدیل به کروم سهظرفیتی، ارزیابی چرخه حیات محصول از جمله اقدامات این شرکت بوده و با تعریف شاخصهای مرتبط با پایداری زیستمحیطی ازجمله شدت مصارف انرژی، اندازهگیری آلایندههای زیستمحیطی و شدت انتشارات و اقداماتی ازاینقبیل، شرکت ورقخودرو در مسیر فولاد سبز و توسعه پایدار گام برداشته است.
نظر شما