شناسهٔ خبر: 67759998 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک میلیون و ۵۷۰ هزار نفر از بهزیستی کمک هزینه مستمری دریافت می‌کنند

تهران- ایرنا- رئیس مرکزبرنامه ریزی فناوری اطلاعات سازمان بهزیستی کشور گفت: ابتدای دولت سیزدهم یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر کمک هزینه مستمری یا همان کمک هزینه معیشتی دریافت می کردند و ۳۰۰ هزار نفر هم در پشت نوبت دریافت این خدمات قرار داشتند که این رقم اکنون به یک میلیون و ۵۷۰ هزار نفر رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از سازمان بهزیستی کشور، عبدالله کرم زاده به مناسبت هفته بهزیستی -۳۰ تیر ماه تا ۵ مرداد ماه- افزود: یکی از مهمترین بحث ها که مورد توجه بوده است، پرداخت کمک هزینه معیشتی برای جامعه هدف -که از دهک های پایین جامعه هستند- بوده است، تا بتوانند حداقل های نیاز زندگی خود را تامین کنند.

او درباره میزان پرداخت مستمری گفت: خانواده دارای یک فرد معلول نزدیک به یک میلیون تومان مستمری دریافت می کند که این رقم برای خانواده های دو یا سه معلول تغییر می کند. البته این اقدام مشترک بین دو نهاد سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی است.

به گفته کرم زاده یکی از اتفاقات خوب دیگر هم این است که ۳۰۰ هزار نفری که در دو یا سه سال گذشته یعنی از سال ۱۴۰۰ در پشت نوبت دریافت خدمت بودند در این دولت به چرخه بازگشتند. به طوریکه افرادی که بخواهند از این خدمات بهره مند شوند درهمان ماه کارهای آنها انجام شده و مشمول دریافت این خدمت (مستمری) می شوند.

پرداخت حق پرستاری به بیش از ۱۵۱ هزار نفر

رئیس مرکزبرنامه ریزی فناوری اطلاعات سازمان بهزیستی کشور از افزایش پرداخت حق پرستاری هم خبر داد و گفت: اگر مادری دارای فرزند معلول است و از فرزند خود پرستاری می کند یا زن یا مردی از همسر معلول خود نگهداری می کند به آنها حق پرستاری پرداخت می شود که ابتدای دولت سیزدهم ۵۸ هزار نفر از خدمت حق پرستاری بهره مند بودند اما اکنون بیش از ۱۵۱ هزار نفر رسیده و آنها از این خدمت بهره مند شده اند.

کرم زاده ادامه داد: با اینکه سازمان بهزیستی دارای مراکز نگهداری معلولان است اما هدف از پرداخت حق پرستاری ماندن معلول در کانون گرم خانواده است.

وی درباره میزان حق پرستاری گفت: ابتدای دولت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان به ازای هر معلول حق پرستاری پرداخت می شد که به دلیل رشد ۲۲۰ درصدی بودجه این سازمان با همت و نگاه ویژه دولت سیزدهم هم اکنون حق پرستاری با رشد ۱۱۰ درصدی به ۲ میلیون ۱۰۰ هزارتومان رسیده است.

کرم زاده اضافه کرد: پرداخت هزینه امداد نیز شامل هزینه نگهداری کودک معلول می شود و ابتدای دولت به ۱۶ هزار نفر این هزینه پرداخت می شد که این عدد به ۱۷هزار و ۸۰۰ رسیده است و پشت نوبتی هم برای ارائه خدمت هم وجود ندارد.

یک میلیون و ۵۷۰ هزار نفر از بهزیستی کمک هزینه مستمری دریافت می‌کنند

عضویت در شورای عالی اشغال و ایجاد اشتغال

رئیس مرکزبرنامه ریزی فناوری اطلاعات سازمان بهزیستی کشور درباره بحث اشتغال معلولان هم گفت: سازمان بهزیستی برای اولین بار بعنوان عضو اصلی شورای عالی اشتغال که با ریاست رئیس جمهور برگزار می شد انتخاب شد. البته باید گفت که تا جلسه هشتاد و سوم سال گذشته هیچ مصوبه ای در این شورا در زمینه اشتغال معلولان مصوب نشده بود ولی حضور سازمان بهزیستی در این شورا و ارائه گزارش ها باعث شد تا چند مصوبه در جلسه ۸۳ و جلسه ۸۵ تصویب شود.

کرم زاده افزود: یکی از مصوبه ها ارائه تسهیلات به عضو موثر خانواده دارای فرد معلول است. به عنوان مثال تلاش شد برای پدر بیکار خانواده شغل فراهم شود تا خانواده اش را اداره کند. در این راستا با اینکه در سال ۱۴۰۲ ایجاد اشتغال برای ۸۵ هزار اعضای موثر خانواده دارای معلول هدف گذاری کرده بودیم ولی توانستیم برای ۸۷ هزار و ۲۰۰ عضو موثر خانواده هم شغل ایجادکنیم از این رو به خاطر این موفقیت در جشنواره طرح شهید رجایی عنوان دستگاه برتر را در اشتغال‌زایی به دست آوردیم.

به گفته وی، پرداخت تسهیلات خوداشتغالی، کارفرمایی (درصد کارفرمایی در بیمه که اگر کارفرمایی معلولی را بکار بگیرد ۲۰ درصد از بیمه را سهم را دولت می دهد) و سرمایه کار برای زنان سرپرست خانوار از دیگر اقدامات ارائه شده از سوی بهزیستی است.

کرم زاده خاطرنشان کرد: سال گذشته میزان تسهیلات ارائه شده بلاعوض ۱۸ میلیون تومان بود اما امسال به ۳۰ میلیون افزایش یافته است. طی این هفته نیز در راسته ارائه تسهیلات خرد، پنج هزار طرح اشتغال را در کشور بهره برداری خواهیم کرد.

تحویل مسکن به جامعه هدف بهزیستی

کردم زاده در ادامه به بحث مسکن اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از اهداف سازمان بهزیستی تسهیلگری برای خانواده های دارای معلول است که این کار با همکاری این سازمان، خیران و آورده خانواده ها انجام می شود تا آنها صاحب مسکن شوند. این کار از سال ۸۵ آغاز شده و ادامه دارد.

او افزود: درابتدای دولت ۱۴۲ هزار واحد مسکونی ساخته و تحویل داده شد ولی در این دولت شتاب بیشتری گرفت بطوریکه بیش از ۴۸ هزار و ۴۴۳ واحد مسکونی در این سه سال تحویل داده شده است. در هفته بهزیستی نیز بیش ازدو هزار و ۲۲۶واحدمسکونی تحویل داده می شود که سیستان و بلوچستان با ۲۵۴ و کرمان با ۲۶۲ واحد دارای بیشترین واحدهای تحویلی به جامعه هدف خواهد بود که این امر نگاه ویژه دولت سیزدهم را به مناطق محروم نشان می دهد.

یک میلیون و ۵۷۰ هزار نفر از بهزیستی کمک هزینه مستمری دریافت می‌کنند

اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت

رئیس مرکزبرنامه ریزی فناوری اطلاعات سازمان بهزیستی کشور یکی از مهمترین مطالبات قشر دارای معلولیت را اجرای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت عنوان و خاطر نشان کرد: این قانون اواخر سال ۹۶ تصویب وابتدای سال ۹۷ ابلاغ شده است اما با دستور ویژه رئیس جمهور شهید، در دولت سیزدهم چهار جلسه نظارت بر قانون با حضور معاون اول و هفت جلسه هم با معاون فرهنگی و اجتماعی برگزار شد تا شاهد پیگیری و اجرای قانون باشیم.

کرم زاده با بیان اینکه این قانون ۳۴ ماده و ۲۶تبصره دارد، افزود: تاکنون چند بند از این قانون اجرایی شده است. به عنوان مثال طبق تبصره ۲ ماده ۵ که به حمل و نقل اشاره می کند، باید حمل و نقل ریلی، هوایی و دریایی برای این قشر نیم بها محاسبه شود و با اعتباری که سازمان بهزیستی از سازمان برنامه و بودجه گرفته است و فراهم کردن سکوی آن ۵۰۰ هزار نفر بالای ۱۸ سال شامل این قانون شده اند و تاکنون به بیش از ۲۰۰ هزار نفر کارت هوشمند دارای اعتبار به آنها داده شده تا از آن استفاده کنند.

وی به دیگر نمونه از اجرای این قانون اشاره و اظهار کرد: طبق ماده ۱۵ این قانون باید ۳ درصد از سهم استخدامی کشور از بین معلولان باشد از این رو با هماهنگی سازمان امور اداری و استخدامی کشور برای نخستین بار آزمون استخدامی اختصاصی معلولان برگزار شد و آنها با هم رقابت کردند تا بتوانند در دستگاه های اجرایی کشور مشغول به کار شوند.

کرم زاده گفت: ۱۳ هزار نفر از معلولان دارای تحصیلات کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا با هم رقابت کردند و در نهایت بیش از ۴ هزار و ۴۰۰نفر پذیرفته شدند که ۱۷ مردادماه در ۶۴ دستگاه اجرایی کشور مشغول کار می شوند.

استانداردسازی خودروهای ویژه معلولان

رئیس مرکزبرنامه ریزی فناوری اطلاعات سازمان بهزیستی کشور در ادامه به بحث استانداردسازی خودروهای ویژه معلولان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه در این قانون به این موضوع تاکید شده از این رو برای اولین بار استاندارد خودرو برای این قشر با سازمان استاندارد تعیین شد.

وی افزود: این کار با هماهنگی این سازمان با سازمان استاندارد و وزارت صمت اتفاق افتاد. آیین نامه این که خودرو این قشر باید دارای چه استانداردهایی باشد نوشته شد تا شرکت خودروسازی استانداردها را اجرایی کند تا دیگر خود معلول برای مناسب سازی ان اقدام نکند.

کرم زاده افزایش محله های هدف از ۱۰۰ به ۵۰۰، توانمندسازی از طریق ادامه تحصیل، تهیه جهیزیه، سفرهای معنوی و گردشگری را از دیگر اقدام های بهزیستی برای جامعه هدف نام برد.

نظر شما