شناسهٔ خبر: 67758901 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بازار عمده فروشی برنج مازندران در حال کشف و تعادل قیمت

ساری- ایرنا- برنج نوبرانه مازندران پس از گذشت ۱۰ روز همچنان بدون قیمت‌گذاری و خرید و فروش انبار می‌شود و به نوعی بازار برنج استان در حالت انتظار برای کشف و هم سنگی قیمت قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

بررسی میدانی خبرنگار ایرنا نشان می دهد؛ از زمان آغاز برداشت شالی در مازندران برنج نوبرانه همچنان در کیسه ها بسته بندی می شود ، ولی هیچگونه خرید و فروشی در شالیکوبی ها انجام نمی شود و همه طرف ها از کشاورز گرفته تا دست اندرکاران شالیکوبی ها و بازار عمده فروشی منتظر کشف قیمت هستند.

نخستین برداشت شالی برنج که بیست و یکم تیرماه به صورت رسمی با حضور استاندار مازندران در بابل آغاز شد، این روزها شدت یافته و اراضی بیشتری در سطح استان به مرحله برداشت رسیده و هریک از شالیکوبی های مناطق مرکزی استان روزانه حدود سه تن شالی را به برنج سفید تبدیل می‌کنند.

اظهارات صاحبان چند شالیکوبی در شهرستان های بابل و آمل نشان می دهد که بازار خرید و فروشی برنج نو کاملا راکد است و هیچکس حاضر به اعلام قیمت نیست و ظاهرا همه منتظر اتفاق خاصی برای اعلام قیمت برنج نوبرانه هستند.

طارم محلی و هاشمی ۲ رقم از بهترین برنج مازندران و ایران محسوب می‌شوند که تا سه هفته پیش در هر کیلوگرم تا ۸۰۰ هزار ریال خرید و فروش می‌شد ولی همزمان با ورود برنج نو به بازار قیمت هر کیلوگرم برنج طارم محلی بین ۷۰ تا ۱۰۰ هزار ریال متغیر است و شالیکاران توقع دارند کمتر از ۹۰۰ هزار ریال نفروشند.

در حال حاضر بیشتر شالیکوبی ها به مشتریان اعلام می کنند که برنج قدیمی را تمام کرده اند و در انتظار اعلام قیمت برای برنج نو هستند. تا پیش از برداشت شالی و ورود برنج نو به شالیکوبی ها ، هر کیلوگرم برنج کشت اول تا ۸۰۰ هزار ریال و کشت دوم هم تا ۹۵۰ هزار ریال خرید و فروش می شد.

شالیکارانی که محصولشان را برای تبدیل به برنج سفید وارد شالیکوبی کرده اند ، می گویند که فروش برنج نو با قیمتی که اکنون برنج سال گذشته در بازار مشتری دارد ، برایشان به صرفه نیست .آنها به افزایش سطح عمومی قیمت ها در کشور مانند قیمت لوازم خانگی ، حبوبات، گوشت ، مرغ و لبنیات و دیگر کالاهای مورد نیازشان استناد می کنند و می گویند که فروش برنج نو به قیمتی که اکنون برنج سال گذشته خریدار دارد ، برایشان به صرفه نیست.

آنان گفتند کشاورزان مازندران فقط با امیدواری سخنان رئیس جمهور شهید برداشت امسال محصول برنج را شروع کردند، رئیس جمهور شهیدی که بیست هفتم اردیبهشت امسال در دور دوم سفر استانی به مازندران در همه سخنرانی های عمومی و جلسات رسمی استان نسبت به اهمیت کشت شالی در شمال و لزوم رفع دغدغه شالیکاران از قیمت بازار فروش محصول تاکید کردند.

آیت الله رئیسی در سفر به مازندران که ۴۲درصد برنج مور نیاز کشور را تامین می کند، گفتند:‌ در زنجیره برنج از کاشت، داشت و برداشت و حتی فروش و جدا کردن دست دلالان باید مورد توجه باشد. این که سود اصلی را دلال می‌برد، فاجعه است. در این فرآیند به تولیدکننده و مصرف‌کننده اجحاف می‌شود. تولید کننده به حقش نمی‌رسد و مصرف‌کننده هم باید چند برابر قیمت واقعی محصول را بخرد. زنجیره برنج را می‌توان در استان مازندران به سرعت کامل کرد تا بتوانیم بر این زنجیره نظارت داشته باشیم. دست دلالان را باید از این چرخه قطع کنیم.

رئیس جمهور شهید دستور دادند که استانداران گیلان و مازندران باید نیاز کشور به برنج چقدر است و چقدر تولید داریم را مشخص کنند، باید بدانیم تولید واقعی گیلان و مازندران چقدر است و نیاز واقعی چقدر است.

از آنجایی پیش از این مسوولان بخش کشاورزی و کارشناسان اقتصادی هم بر این نکته تاکید داشتند که امسال قیمت برنج به نفع کشاورزان با ساماندهی و کاهش واردات، مورد حمایت جدی دولت است، از طرفی دیگر هم عدم تخصیص ارز ترجیحی برای واردات برنج علاوه بر تاکید رئیس جمهور شهید ،مصوبه ابلاغی دولت به سازمان برنامه و بودجه است، مقوله ای که سبب شد تا شالیکاران با انتظار و امید بالا رفتن قیمت متناسب با نرخ تورم، هزینه‌های تولید و معیشت، محصول آماده فروش خود را انبار کنند.

بازار عمده فروشی برنج مازندران در حال کشف و تعادل قیمت

خریداران برنج اصلا قیمتی را در شالیکوبی ها مطرح نمی کنند

یکی از صاحبان شالیکوبی در بابل و از آگاهان بازار برنج مازندران ضمن تایید راکد بودن بازار برنج به خبرنگار ایرنا گفت: بازار برنج در انتظار مشخص شدن قیمت است و تنها راه رونق گرفتن بازار برنج اعلام کف قیمت برای برنج طارم محلی است.

محمد پورموسوی اظهار داشت: قیمت برنج کهنه از نوع طارم محلی تا سه هفته پیش با حدود 800 هزار ریال خریدو فروش می شده است ،اما اکنون با وارد شدن برنج نو و تازه قیمت گذاری خاصی برای این نوع برنج نمی‌شود.

وی تاکید کرد: اگر جهاد کشاورزی قیمت کف کارشناسی تولید برنج را به پیش از این اعلام می کرده به طور یقین علاوه بر شفاف سازی برای تولید کننده و مصرف کننده برای 2 طرف هم به صرفه خواهد بود.

وی کیفیت برنج نو را مطلوب و در مقایسه با سال پیش بهتر عنوان کرد و بیان داشت: خریداران با حضور در شالیکوبی ها فقط با سوک زدن کیفیت برنج را مورد ارزیابی قرار می دهند و اصلا قیمتی را مطرح نمی کنند.

بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی مازندران در فصل زراعی جاری ۲۱۵ هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری استان مازندران زیر کشت برنج رفته است که ۶۰درصد آن ارقام محلی طارم صدری و هاشمی است.

بازار عمده فروشی برنج مازندران در حال کشف و تعادل قیمت

برنجکاری یکی از مهم ترین فعالیت کشاورزی در مازندران و منبع مهم درآمد کشاورزان استان است. مازندران با تولید حدود یک میلیون تن برنج سفید، ۴۲ درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.

نظر شما