شناسهٔ خبر: 67758466 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان:

ثبت جهانی دره خرم‌آباد و قلعه‌ فلک‌الافلاک، ثبت ۱۷ اثر دیگر را به دنبال دارد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: چنانچه دره خرم‌آباد و قلعه‌فلک‌الافلاک، ثبت جهانی شود به یکباره ۱۷ اثر در میراث جهانی ثبت خواهد شد.

صاحب‌خبر -

عطا حسن‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در لرستان اظهار کرد: مهمترین مسئله رونق اقتصاد گردشگری در استانی است که تاکنون ثبت جهانی نداشته و از این قافله جا مانده است.

وی با بیان اینکه اگر توریست خارجی به لرستان سفر نمی‌کند و دلیل آن نبود آثار ثبت جهانی است، افزود: با ثبت جهانی دره خرم‌آباد و قلعه فلک‌الافلاک به یکباره ۱۷ اثر در میراث جهانی ثبت خواهد شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: نخستین قدم این است که قلعه فلک‌الافلاک با این معماری منحصربه‌فرد و با پیشینه‌ای که در گذرگاه تاریخ دارد، به دنیا معرفی می‌شود و مُبلغ آن یونسکو است.

حسن‌پور تصریح کرد: برای رفع موانع پیش‌روی این پرونده نه تنها نهادهای دولتی و ارگان‌های اداری بلکه آحاد جامعه به ویژه تشکل‌های مردم نهاد و مردم باید در این امر مشارکت جدی داشته باشند و این موضوع به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

وی ادامه داد: ارزیابان یونسکو که به لرستان سفر خواهند کرد، قطعاً دیدارهایی با مردم و انجمن‌های مردم‌نهاد، دانشگاهیان و دانشجویان خواهند داشت که آیا تمایل دارند این اثر به ثبت جهانی برسد و چرا این قلعه با تمام پتانسیل‌های تاریخی، مذهبی، میهنی و فرهنگی تا الان ثبت نشده است؟

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بیان کرد: رونق اقتصاد گردشگری و رشد این صنعت در لرستان به یک محرک جدی نیاز دارد و ثبت جهانی آثار فرهنگی، تاریخی و طبیعی بهترین محرک است.

نظر شما