شناسهٔ خبر: 67758310 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

چه کسی جای بایدن می‌آید؟

ایزدی: ترامپ بلا نسبت به شهید زنده تبدیل شد/ هریس سیاستمدار وزینی برای جایگزینی نیست

کارشناس مسائل آمریکا به خبرآنلاین گفت: اگر شخص دیگری جایگزین بایدن بشود؛ بخش مهمی از آرای سنتی حزب دموکرات به سبد رای آن‌ها باز خواهد گشت. البته ترامپ هم هشتاد سال دارد و تفاوت سنی زیادی ندارد اما بایدن هم خیلی شکسته شده است. در حال حاضر کاملا هریس وضعیت بهتری نسبت به بایدن دارد اما باید تا همایش چهارساله‌ی حزب دموکرات که تا چند وقت دیگر برگزار می‌شود صبر کرد. آنوقت می‌شود فهمید چه کسانی برای جایگزینی بایدن مطرح می‌شوند تا شرکت‌های نظر سنجی آن‌ها را مقابل ترامپ قرار دهند.

صاحب‌خبر -

ماهان نوروزپور: جو خواب‌آلود نمی‌تواند چهار سال دیگر بر صندلی ریاست جمهوری تکیه بزند. این تنها نظر جمهوری‌خواه‌هان نیست بلکه آرای بسیار زیادی از حزب دموکرات نیز نگران کسالت و کهولت بایدن هستند. مرکز تحقیقات NORC اعلام کرده است که ۶۵ درصد از دموکرات‌ها می‌خواهند بایدن به نامزدی خود ادامه ندهد و دنبال جایگزینی برای او می‌گردند. در همین حال که آرای جو بایدن بخاطر کهولت سن‌اش ریزش می‌کند؛ ترامپ هر روز محبوب‌تر و محبوب‌تر می‌شود. به ویژه گلوله‌ای که از زمین به سمت او شلیک شد ولی مثل یک امداد آسمانی سبد رای او را پر تر از قبل کرد. حالا او تبدیل به یک قهرمان تبدیل شده است. قهرمانی که برای ایده‌ها و اعتقاداتش جانش را کف دست گرفته است. اینطور به نظر می‌رسد که دموکرات‌ها هر چه سریع‌تر باید یک برگ برنده رو کنند وگرنه کارزار انتخاباتی را مثل سال ۲۰۱۶ به ترامپ خواهند باخت. اما چه کسی می‌تواند روبروی ترامپ قد علم کند؟ اصلا آیا کسی مطرح هست؟ به ویژه اینکه ترامپ با انتخاب هوشمندانه‌ی جی.دی. ونس به عنوان معاون اول خود وضعیت خود را در بین جمهوری‌خواه‌ها بهتر کرد اما اصلا چرا انتخاب ونس هوشمندانه بود؟ در این مورد با فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا گفت و گو کردیم:

چه کسانی جایگزین جو بایدن خواهند شد؟

در بین گزینه‌های که می‌توانند جایگزین بایدن بشوند نام کاملا هریس معاون او مطرح است. گوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا هم ممکن است جایگزین بایدن شود. البته وقتی بایدن کناره‌گیری کند آن وقت افراد دیگری هم احساس تکلیف می‌کنند که در صحنه حضور پیدا بکنند. این احساس تکلیف کردن فقط مختص به ایران نیست در آمریکا هم بخاطر خصوصیت انسانی افرادی که حتی اسم‌شان هم مطرح نیست وارد صحنه می‌شوند. این افراد معمولا از فرمانداران یا سناتورها هستند.

بایدن الان در نظر سنحی‌ها وضعیت خوبی ندارد. عده‌ی زیادی از آرای سنتی دموکرات‌ها به او رای نمی‌دهند چون فکر می‌کنند او نمی‌تواند چهار سال دیگر هم رییس‌جمهور باشد به همین خاطر اگر شخص دیگری جایگزین بایدن بشود؛ بخش مهمی از آرای سنتی حزب دموکرات به سبد رای آن‌ها باز خواهد گشت.البته ترامپ هم هشتاد سال دارد و تفاوت سنی زیادی ندارد اما خب بایدن خیلی شکسته شده است. در حال حاضر خانم کاملا هریس وضعیت بهتری نسبت به بایدن دارد اما باید تا همایش چهارساله‌ی حزب دموکرات که تا چند وقت دیگر برگزار می‌شود صبر کرد. آنوقت می‌شود فهمید چه کسانی برای جایگزینی بایدن مطرح می‌شوند تا شرکت‌های نظر سنجی آن‌ها را مقابل ترامپ قرار دهند.

آیا تنها مزیت هریس جوان‌تر بودن اوست؟ رنگین پوست بودنش تاثیری در محبوبیتش ندارد؟

جوان بودن او یک مزیت است. رنگین پوستی او هم برای دموکرات‌ها یک مزیت به حساب می‌آید چرا که جمعیت رنگین پوست آمریکا بیشتر به دموکرات‌ها رای می‌دهند. اما هریس در این چهارسال خود را معاون کارآمدی نشان نداد. بایدن هم کارهای زیادی به او نسپرد که بتواند پشتوانه و سابقه‌ی خوبی برای او بشود. برای همین نام افراد دیگری برای نامزد شدن مطرح است. خانم هریس آدمی وزینی در فضای سیاسی دموکرات‌ها نیست.

ایزدی: ترامپ در آمریکا تبدیل به شهید زنده شد/ هریس سیاستمدار وزینی برای جایگزینی نیست

بیشتر بخوانید:
فارن افرز: مصونیت‌های قضایی از رئیس جمهور آمریکا یک امپراتور می‌سازد؛ خصوصاً که ترامپ باشد
بخت بایدن از بین رفت/ حداقل می‌توانست از آخرین گزینه سیاسی خود در قبال ترامپ استفاده کند

چرا ترور ترامپ میزان محبوبیتش را در نظر سنجی‌ها بالا برد؟

ترامپ بلا نسبت به شهید زنده تبدیل شد. سیاستمداری که تا لب مرگ رفته و اگر گلوله نیم سانت اختلاف داشت او الان مرده بود. عکس العمل او بعد از شلیک گلوله هم بسیار تاثیر گذار بود. اینکه بلند شد، دستش را مشت کرد و فریاد کشید:«بجنگید، بجنگید» ترامپ بعد از آن ترور از جایگاه یک نامزد معمولی خارج شد و به شخصیتی تبدیل گشت که برای حرف‌هایش هزینه می‌دهد.


چرا ترامپ، جی.دی.ونس را به عنوان معاون اول خود انتخاب کرده است با توجه به اینکه نظرات آن‌ها در مورد مسائل سیاست خارجی مثل اوکراین و مسائل سیاست داخلی بسیار با هم متفاوت است؟

اتفاقا در مورد اوکراین اختلاف نظر چندانی با هم ندارند. یکی از مسائلی که با هم اختلاف دارند مساله‌ی سقط جنین است. ترامپ چون نمی‌خواهد در آرای خودش ریزش داشته باشد موضع بینابین می‌گیرد. البته ترامپ در بیشتر موارد نظر شاخصی ندارد و تنها به نظر سنجی‌ها نگاه می‌کند و بر آن مبنا موضع گیری‌ می‌کند اما ونس نگاه بسیار سخت‌گیرانه‌ای در مورد سقط جنین دارد.

یکی از دلایل انتخاب شدن ونس جنش مگا (Make America great again) . این شعاری است ک ترامپ در سال ۲۰۱۶ سر داد و بدنه‌ی حزب جمهوری خواه‌ هم به آن علاقه‌مند شدند. آن زمان نخبگان حزب جمهوری‌خواه با ترامپ هم‌داستان نبودند همین ونس می‌گفت ترامپ، هیتلر آمریکا است. اما وقتی دیدند که ترامپ رای بسیار زیادی دارد و اگر رای بیاورند صندلی‌های خالی دادگاه عالی آمریکا را با قضات جمهوری‌خواه پر می‌کند و همچنین بدنه‌ی قوه‌ی مجریه را به جمهوری‌خواه‌ها می‌دهد با او همراه شدند. از طرفی ترامپ فرد خشنی است و اگر کسی با او مخالفت کند با برخورد تند او مواجه می‌شود. همین چند شب پیش که در همایش چهارسال یک بار حزب جمهوری‌خواه ترامپ راجع به خودش نیز چنین گفت. یک کشیش مشهوری به نام بیلی‌ گرم گویا به ترامپ نامه‌ای نوشته است و در آن نامه از ترامپ خواسته که در سخنرانی‌هایش کمتر فحش بدهد. ترامپ هم در واکنش به او با لحنی مسخره‌آمیز گفت که تمام تلاشش را خواهد کرد که کمتر فحش بدهد اگر چه این کار بسیار برای او سخت است.

در نتیجه بدنه‌ی حزب جمهوری‌خواه، آرام آرام با شخصیت و کاراکتر ترامپ هماهنگ شد. نخبگان حزب جمهوری خواه نیز متوجه شدند که جنگیدن به بی‌فایده است. ونس هم از نظر فکری بیشتر از هر فردی دیگری به جنبش مگا نزدیک بود.یکی از دلایل شهرت ونس به کتاب خاطراتی است که او نوشته است. او اینقدر زندگی خانوادگی پر فراز و نشیبی داشته است که تا به الان سه بار نام خانوادگی خود را عوض کرده است. او صدای سفید پوستان ضعیف و کم‌درآمد آمریکا است. در سخنرانی خود هم برخلاف سنت همیشگی جمهوری خواه‌ها از وال استریت و نخبگان اقتصادی آمریکا انتقاد کرد و گفت که آن‌ها بخاطر منافع اقتصادی خود از توجه به قشر ضعیف غفلت می‌کنند.این ادبیات معمولا ادبیات دموکرات‌ها است نه ادبیات جمهوری خواه‌ها. از طرفی ونس برای ایالت اوهایو است و می‌تواند رای زیادی از آن ایالت که سال ۲۰۱۶ هم به ترامپ رای دادند را برای جمهوری خواه‌ها حفظ کند.

در آخر می‌شود گفت که جنبش مگا نیاز به یک متولی نیز دارد. ونس هم خوش قیافه و هم خوشتیپ است و از نظر فکری هم خیلی با جنبش مگا هم راستا است و از آنجایی که ترامپ تنها چهارسال دیگر می‌تواند رییس‌جمهور بشود گزینه‌ی خوبی است برای اینکه رهبری جنبش مگا را به دست بگیرد. الان او بیشتر از هر کس دیگری آدم ترامپ شده است.

311313

نظر شما