شناسهٔ خبر: 67757567 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

آیین نامه اجرایی ماده (۱۱) قانون ساماندهی صنعت خودرو

آیین‌نامه واردات خودرو‌های کارکرده (ماده ۱۱ قانون ساماندهی صنعت خودرو)، در تاریخ ۱۳ تیرماه ۱۴۰۳ به تصویب هیئت وزیران رسید.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - هیئت وزیران در جلسه ۱۴۰۳/۴/۱۳ به پیشنهاد وزارت صنعت معدن و تجارت با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، گمرک جمهوری اسلامی ایران، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ملی استاندارد ایران و به استناد تبصره (۲) ماده (۱۱) الحاقی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۲ آیین‌نامه اجرایی ماده یادشده را به شرح زیر تصویب کرد.

آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۱) قانون ساماندهی صنعت خودرو

ماده ۱- در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

۱- وزارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت

۲- سازمان: سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان

۳- خودرو: انواع خودروی سواری (از جمله ون)، وانت، مینی‌بوس، اتوبوس، کامیون، کامیونت و کشنده تریلر.

ماده ۲- به منظور تنظیم بازار خودرو و حمایت از تولید داخل کارگروهی متشکل از وزارت وزارت امور اقتصادی و دارایی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور، بنا به ضرورت و بر اساس نیازسنجی بازار خودروی کشور به صورت سالانه سقف تعداد و ارزش واردات خودرو‌های کار کرده را تعیین می‌کند.

تبصره - کارگروه یادشده موظف است در خصوص رده خودرو‌هایی که بازار آن‌ها توسط شورای رقابت انحصاری تشخیص داده شده است و خودرو‌های عمومی درون‌شهری و برون‌شهری به ترتیب از شورای رقابت وزارت کشور و وزارت راه و شهرسازی نظرخواهی نماید.

ماده ۳- منابع ارزی مورد نیاز این آیین‌نامه با رعایت ضوابط ارزی بانک مرکزی از محل ارز حاصل از صادرات اعم از کالا و خدمات سرمایه‌گذاری خارجی با اولویت حمل و نقل عمومی (با تأیید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی) و سایر منابع مورد تأیید بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از جمله منابع ارزی با منشأ خارجی تأمین خواهد شد.

تبصره ۱- ثبت سفارش یا ثبت آماری صادره پس از ورود خودرو به کشور جهت ترخیص خودرو از گمرک فاقد اعتبار است.

تبصره ۲- تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش یا ثبت آماری در گمرکات کشور ممنوع است. در صورت تخلیه خودرو ظرف یک ماه مرجوع می‌شود.

ماده ۴- ضوابط فنی واردات خودرو به شرح زیر می‌باشد:

الف- سن خودرو بر اساس نشان مرتبط با نوع (مدل) سال خودرو در شماره شناسایی خودرو (وی‌آی‌اِن) در زمان ورود به کشور بیشتر از سه سال و کمتر از پنج سال باشد.

ب- رعایت استاندارد‌های ایمنی بر اساس انطباق با استاندارد‌های مورد تایید سازمان ملی استاندارد ایران و دارا بودن یکی از شرایط زیر:

۱- مشخصات خودرو در فهرست خودرو‌های دارای صحه‌گذاری تأیید نوع وجود داشته باشد.

۲- خودرو دارای تأیید نوع کلی خودرو دبلیو وی تی‌ای مندرج بر روی پلاک شناسایی باشد.

۳- خودرو دارای گواهی سازنده مبنی بر انطباق خودرو با ایمارک (سی‌اُسی).

۴- خودرو دارای گواهی انطباق عمومی (جی‌سی‌سی) از مؤسسه استاندارد کشور‌های حاشیه خلیج فارس (جی‌اِس‌اُ)

۵- خودرو از ویژند (برند‌)های معتبر کشور‌های اتحادیه اروپا، ژاپن و کره جنوبی.

تبصره- موارد فوق به عنوان استاندارد‌های کشور مبدا محسوب گردیده و ارزیابی انطباق خودرو‌های موضوع این آیین‌نامه از طریق بررسی مدارک به همراه بازرسی فیزیکی و مطابق دستورالعمل‌های مرتبط سازمان ملی استاندارد ایران جایگزین استاندارد‌های ملی مرتبط می‌گردند.

پ- رعایت استاندارد‌های آلایندگی بر اساس انطباق با استاندارد‌های مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست به شرح جدول ذیل:

ردیف     دامنه وسیله نقلیه     استاندارد وسیله نقلیه
۱   خودرو‌های سبک سواری (بنزینی، دوگانه سوز، هیبرید و …)  یورو ۵ و بالاتر
۲ خودرو‌های دیزلی

        یورو ۵ به همراه فیلتر جاذب ذرات (نصب به صورت‌ اُ ای اِم)‌
ای ای وی

یورو ۶ و بالاتر

 

ت- ثبت سفارش یا ثبت آماری خودرو‌های موضوع این آیین‌نامه اعم از واردات توسط اشخاص حقیقی و حقوقی منوط به اخذ تأییدیه تأمین قطعات یدکی و ارایه خدمات پس از فروش از وزارت می‌باشند.

ث- کلیه مسئولیت‌های حقوقی مرتبط با اصالت و انطباق ارکان اصلی خودرو با مدارک شناسایی سوابق اظهار شده تعمیرات و تصادفات خودروی وارداتی به عهده واردکننده می‌باشد.

ج- واردات خودروی سواری با حجم موتور بالاتر از (۲۵۰۰) سی‌سی ممنوع است.

چ- واردات خودرو‌های فرمان راست ممنوع است.

تبصره- به منظور رعایت حقوق مصرف کنندگان وزارت موظف است نسبت به اعلام فهرست نام‌های تجاری خودرو و مشخصات فنی قابل قبول با در نظر گرفتن مصرف سوخت و همچنین سهولت در دسترسی عمومی به قطعات و خدمات پس از فروش اقدام نماید.

ماده ۵- اشخاص زیر می‌توانند در چهارچوب این آیین‌نامه و ضوابط مربوط به افتتاح و معدل حساب ارزی که از سوی بانک مرکزی اعلام میگردد و منوط به اخذ گواهی عدم سرقتی بودن خودرو از پلیس کشور مبدا اقدام به واردات خودرو نمایند.

الف- شرکت‌های واردکننده شرکت‌هایی که دارای تأییدیه خدمات پس از فروش مورد تأیید وزارت میباشند به شرط ارایه ضمانت خدمات پس از فروش خودرو‌های وارداتی می‌توانند نسبت به ثبت سفارش اقدام نمایند.

ب- شرکت‌های حمل و نقل شرکت‌های مورد تأیید وزارت راه و شهرسازی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و وزارت کشور سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، صرفاً به منظور تأمین خودرو‌های مورد نیاز شبکه حمل و نقل عمومی کشور درون شهری و برون شهری می‌توانند از محل ارز حاصل از صادرات خدمات نسبت به ثبت سفارش اقدام نمایند.

تبصره- خودرو‌هایی که از این طریق وارد می‌شوند تا ده سال قابلیت تعویض پلاک به خودروی شخصی را ندارند.

پ- اشخاص حقیقی اشخاص حقیقی صرفاً به منظور استفاده شخصی و مشروط به عدم امکان واگذاری خودروی وارداتی تا پنج سال می‌توانند از طریق ثبت آماری و با رعایت سایر ضوابط مقرر نسبت به واردات خودرو اقدام نمایند.

ماده ۶- مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی بر اساس اصلاحیه تبصره (۶) ماده واحده قانون چگونگی محاسبه و وصول حقوق گمرکی سود بازرگانی و مالیات انواع خودرو و ماشین آلات راهسازی وارداتی و ساخت داخل و قطعات آن‌ها مصوب ۱۳۷۱ موضوع ماده (۱۲) قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۲ می‌باشد.

تبصره ۱- پیشنهاد نرخ سود بازرگانی خودرو‌های کار کرده وارداتی توسط کمیته موضوع ماده (۱) آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات مصوب ۱۳۷۳ با اصلاحات بعدی به هیئت وزیران به نحوی خواهد بود که ضمن کاهش قیمت خودرو‌های یادشده از شکل‌گیری هر گونه امتیاز ویژه اقتصادی برای واردکنندگان جلوگیری نماید.

تبصره ۲- سود بازرگانی خودرو‌های حمل و نقل عمومی به میزان پنجاه درصد (۵۰%) مقرر خواهد بود.

ماده ۷- ترخیص خودرو منوط به ارائه گواهی اسقاط موضوع ماده (۱۰) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰ و اصلاحات بعدی می‌باشد.

ماده ۸- واردات خودرو‌های موضوع این آیین‌نامه در مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی در چهارچوب قوانین و مقررات مناطق مذکور و ضوابط این آیین‌نامه بلامانع است.

ماده ۹- خودرو‌های وارداتی موجود در مناطق آزاد تجاری – صنعتی که تا پیش از ابلاغ این آیین‌نامه طبق مقررات موجود به طریق قانونی از مبادی گمرکی با تاریخ ساخت کمتر از پنج سال وارد کشور گردیده بود و در حال حاضر مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری – صنعتی هستند مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهی‌های مربوط و حقوق ورودی (مشتمل بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب) و سایر ضوابط و مقررات مرتبط مجاز به پلاک گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی با ثبت آماری می‌باشند خودرو‌های مستثنی شده از حکم بند (۱) تفاهم نامه مشترک شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی و گمرک جمهوری اسلامی ایران به شماره ۱۴۰۰۲/۱۰/۱۴۳۰ مورخ ۱۴۰۰/۳/۱۰ مشمول حکم این ماده نمی‌باشند.

تبصره- مبنای تعیین ارزش خودرو و حقوق ورودی موضوع این ماده بر اساس تشریفات مقرر در ماده (۶) این آیین‌نامه خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما