شناسهٔ خبر: 67757312 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شهر | لینک خبر

حِقد یا نَقد؟ مسئله این است!

در روزهای اخیر مسائلی علیه شهرداری تهران بیان می‌شود که نشان از نه نقد منصفانه و راهگشا بلکه دلیل بر حقد شخصی و تسویه‌حساب‌های جناحی دارد. 

صاحب‌خبر -

در روزهای اخیر مسائلی علیه شهرداری تهران بیان می‌شود که نشان از نه نقد منصفانه و راهگشا بلکه دلیل بر حقد شخصی و تسویه‌حساب‌های جناحی دارد و جالب آنکه در این مسیر سه جریان سیاسی با پیدا کردن هدفی مشترک دست در دست یکدیگر علیه نیروی توانمند پیشران توسعه شهر تهران، در کمال ناباوری یکصدا و همدل به تخریب جریان انقلاب درون شهرداری خصوصاً شهردار می‌پردازند. 

اول جریان اصلاحات به منظور یکدست سازی پس از انتخابات ریاست جمهوری، دوم جریان ضدانقلاب خارج نشین به سبب ترس و کینه‌ای که از زاکانی دارند و سوم جریان شکست خورده در انتخابات مجلس و دولت اخیر به سبب عدم همراهی مردم با آنها، حال طلبکارند و با حقد و همسویی با دوجریان قبلی تن به شایعات و تهمت‌هایی داده‌اند که مبنای علمی و شرعی ندارد. یکی از تخریب‌های اخیر، محوریت محیط زیستی دارد و شخص معلوم الحالی آن را پی‌ریزی کرده و با ایجاد کارزاری صددرصد سیاست‌زده رؤیایی خام را در سر می‌پروراند و نشان از موج سواری او بر امواج سیاست‌زدگی برخی خواص و ناآگاهی برخی عوام دارد که او را به اهداف جناحی خود نزدیک‌تر می‌کند. 

یکی از مطالبی که او به شدت منتشر و همچنین از اقوال برخی به اصطلاح فعالان این حوزه بازنشر می‌کند، بحث خشک‌شدن درختان زیادی در تهران است که این رخداد را فعالیتی عمدی از سوی شهرداری تهران قلمداد کرده و به همین‌رو شهردار را بی‌کفایت می‌خواند!

در این باره باید گفت اولاً اعداد بیان‌شده با چه سند و مدرکی است؟! حتماً دروغ است و دوماً همه می‌دانند که اکثر جنگل‌کاری‌های شهر تهران از جمله پارک چیتگر و لویزان (در چند کریدور که به منظور جذب آلودگی ایجاد شده اند) برای سال‌های خیلی پیش‌تر است و در حال حاضر اکثر درختان این جنگل‌های دست کاشت به سن دیرزیستی رسیده اند و در این سن هم درختان خشک می‌شوند و مهم‌تر آنکه آفت‌ها راحت‌تر و زودتر و آن‌ها را از دایره چرخه زیستی خارج می‌کند. آفتی همچون آفت پوست خوار که در حال حاضر اکثر درختان به سن دیرزیستی رسیده را درگیر کرده‌است. 

حال جنابشان با خصومت این مسئله را گردن مدیریت فعلی شهرداری می‌اندازند! چگونه در ۴۰ سال اخیر شهرداران گذشته، مدیریت جنگل کاری‌های شهری را رها کرده و متأسفانه با تک کشتی‌کردن این جنگل‌های دست‌کاشت (عموماً کاج تهران) و همگنی بالای ۹۰ درصد به خشک‌شدن یکباره درختان در سن دیرزیستی آن‌ها یا آفت گرفتن درختان یکدست فقط با یک بیماری نیندیشیده‌بودند و درحال حاضر مدیریت فعلی باید پاسخگوی آن‌ها باشد؟!

اتفاقاً در این دوره به سبب وجود متخصصان لایق و کارآمد جوان و به روز برای کاشت درختان با تنوع بالا خصوصاً پهن‌برگان و نه سوزنی‌برگان برای جلوگیری از کاشت تک‌گونه‌ای برنامه‌های زیادی اجرا شد و کاشت میلیون‌ها درخت در دستور کار قرار گرفت و الحمدلله ۵ هزارو ۴۰۰ هکتار در دوره سه ساله مدیریت اخیر با غرس نزدیک به ۴ میلیون درخت زیر کشت رفت. کاشتی که هم دوره تناوب کشت هم ناهمگنی به سبب تنوع زیستی در آن رعایت شده‌است. البته که همه متخصصان می‌دانند جنگل کاری‌ها فقط در سال‌های ابتدایی (بستگی به نوع گونه دو تا پنج سال) کاشت درخت نیاز به آبیاری دارد و به محض استقرار آبیاری قطع می‌شود. حال چطور یک غیرمتخصص از ادعای مضحک خشکاندن درختان آن هم کهنسال با عدم آبیاری سخن به میان می‌آورد! قابل ذکر است بسیاری از درختان کاشته‌شده جدید با روش‌های نوین و هوشمند آبیاری می‌شوند که در تاریخ شهرداری بی سابقه بوده‌است. 

جالب‌تر آنکه با کمک متخصصان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در بحث جمع آوری درختان خشک و شکسته افتاده از روش‌های سنتی و با کمک اسب و قاطر استفاده شده که مبادا ماشین‌های سنگین همچون تراکتور وارد جنگل‌ها شود و سبب کوبش بیشتر خاک، که یکی از دلایل تسریع در خشک‌شدن درختان به واسطه افزایش جمعیت و رفت و آمد در پارک‌های جنگلی است، نشود که همین امر از چشم کینه توزان بی‌سواد مغفول نماند و اعتراض‌ها که چه نشسته اید با خواب ماندن مسئولان، برخی قاچاقچیان با اسب و قاطر در حال دزدی چوب درختان هستند!

ایضاً در مسئله پارک‌های قیطریه و لاله کینه‌توزان قصد بهره‌برداری سیاسی از رخدادهای پیش آمده را دارند، به طوری که بی‌تدبیری‌های رخ داده در دوره صدارت آقای حناچی را گردن مدیریت فعلی می‌اندازند و جالب‌تر آنکه از اتفاقاتی که در سکوت کامل خبری و عدم احساس تکلیف دوستان در آن دوره قبل قرار بوده انجام شود و الان جلوی آن گرفته‌شده و اتفاق نیفتاده‌است، هیولایی ساختند و خودشان را ناجی مردم و برنده کارزار فرضی معرفی می‌کنند!

چطور آقایان خودشان را محیط زیستی معرفی می‌کنند، در حالی که از اقداماتی همچون راه‌اندازی بزرگ‌ترین نیروگاه خورشیدی شهرداری‌های کشور و اساساً ۱۴۰۰ کیلو وات ساعت تولید انرژی پاک خورشیدی در این دوره حرفی به میان نمی‌آورند! 

چطور آقایان خودشان را محیط زیستی معرفی می‌کنند و از احداث و بهره برداری طرح‌های مهم تصفیه‌خانه‌های محلی فاضلاب در سطح شهر تهران اخباری منعکس نمی‌کنند!

چطور آقایان خودشان را محیط زیستی معرفی می‌کنند و از اِعمال غربالگری ارزیابی اثرات محیط زیستی حدود هزار پروژه در سامانه بودجه شهرداری و شمولیت برخی پروژه‌ها در این راستا سخنی نمی‌گویند!

چطور عزیزان غیرمتخصص خودشان را محیط زیستی معرفی می‌کنند و از ایجاد دستورالعمل‌های بومی‌شده نظام یکپارچه مدیریت محیط زیستی و اجرای آن در کل سیستم شهرداری و همچنین اجبار اجرای دستورالعمل مدیریت سبز در ساختمان‌های تحت زعامت شهرداری سخنی به میان نمی‌آورند! چگونه خودتان را محیط زیستی معرفی می‌کنید در حالی که از توسعه ایستگاه‌های سنجش و پایش آلودگی هوا با تمام پیچیدگی‌های فناورانه‌اش برای مردم حرفی نمی‌زنید، در حالی که مرجع اصلی تولید داده در این زمینه شهرداری تهران است!

چگونه از ثبت اثر طبیعی ملی «کوه ارواح سنگی» منطقه ۲۲ تهران ازسوی شهرداری در این دوره برای ملت سخن نمی‌گویید و خود را دغدغه‌مند اتمسفر محیط زیست کشور می‌پندارید! و قس‌علی‌هذا... 

نگارنده به عنوان یک متخصص محیط زیست معتقد است، یقه حکمرانی محیط زیست کشور را دو اصل سیاست‌زدگی و فانتزی سازی گرفته‌است و در حال خفه کردن آن است که دقیقاً توسط افرادی خاص توسعه‌یافته، با کارهایی اینچنین به این خیانت بیشتر می‌دمد. چطور تسویه‌حساب‌های سیاسی پشت‌پرده را به میان مردم و خصوصاً سمن‌های محیط زیستی می‌کشانید، در حالی که می‌دانید سیاست‌زدگی طناب دار دور گردن محیط زیست کشور و پرداختن به موضوعات دسته چندم و غیر اساسی محیط زیست (فانتزی سازی) کشیدن صندلی زیرپای محیط زیست کشور است. 

امید است کسانی که در این ایام همصدایی و رپورتاژ این نااهلان را برای کارهای خویش می‌شنوند و می‌بینند، به خود بیایند و از بازنشر سخنانشان ازسوی برخی ضدانقلابان خارج‌نشین شرمسار شوند، چراکه به قول شهید همت «هر موقع در مناطق جنگی راه رو گم کردید، نگاه کنید آتش دشمن کدام سمت را می‌کوبد، همان جبهه خودی است.» یا رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در دیدار مردم نجف‌آباد در سال ۹۴ با یادآوری سخنان امام راحل (ره) مبنی بر اینکه «اگر دشمن از شما تعریف کرد، در رفتار و کارهای خود تردید کنید»، فرمودند: این سخن، «دستورالعمل انقلاب» است، بنابراین باید در مقابل تعریف بیگانه، سریع موضع‌گیری کرد و دچار غفلت نشد. در نهایت نگارنده توصیه می‌کند که همه ما در محضر خدا حاضر خواهیم شد و بابت همه موضع‌گیری‌های جانبدارانه و به دور از حق در پیشگاه حضرت باری تعالی باید پاسخگو باشیم، بنابراین حقیقت را دریابیم و از آن دفاع کنیم.

منبع: جوان آنلاین

انتهای پیام/

نظر شما