شناسهٔ خبر: 67756720 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

انتقاد آمریکا از رای دیوان بین‌المللی دادگستری درباره رژیم صهیونیستی

سپیده حسینی

دولت آمریکا ضمن انتقاد از رای اخیر دیوان بین‌المللی دادگستری درباره رژیم صهیونیستی مدعی شد که صدور چنین رایی حل اختلافات میان ۲ طرف فلسطینی و صهیونیستی و برقراری صلح را پیچیده خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای با انتقاد از رایی که دیوان بین‌المللی دادگستری درباره اشغالگری رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و قدس شرقی صادر کرده، ابراز نگرانی کرد که این حکم موجب پیچیده شدن تلاش‌ها برای حل اختلافات میان ۲ طرف فلسطینی و اشغالگران شود.

اظهار کرد: «ما توضیح دادیم که طرح کابینه اسرائیل برای حمایت از شهرک‌ها مطابق قوانین بین‌المللی نیست و مساله صلح را با مشکل مواجه می‌کند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: «ما توضیح دادیم که برنامه حمایت کابینه اسرائیل از شهرک‌ها مطابق قوانین بین‌المللی نیست و در راه صلح مانع ایجاد می‌کند.»

 با این وجود آمریکا نسبت به دامنه حکم دیوان بین‌المللی دادگستری ابراز نگرانی و اعلام کرد این حکم می‌تواند منجر به پیچیده شدن تلاش‌های آغاز شده برای حل این اختلافات و برقراری صلح عادلانه و دائمی و راه‌حلی شود که دو دولت در کنار یکدیگر در صلح و امنیت به سر ببرند.

این موضعگیری دولت آمریکا نشان دهنده پیچیدگی دیپلماسی در خاورمیانه است، آمریکا با وجود اینکه شهرک‌های صهیونیست‌نشین را به رسمیت نشناخته، اما به نظر می‌رسد که نگران است رای دیوان دادگستری موجب ایجاد مانع جدیدی در راه مذاکرات صلح شود.

رای دیوان بین‌المللی دادگستری با وجود اینکه غیرالزام‌آور است اما به منزله موضعگیری مهمی است که از سوی عالی‌ترین نهاد قضایی سازمان ملل اتخاذ شده و می‌تواند بر افکار عمومی جهان و چه بسا بر روند مذاکرات آتی میان ۲ طرف فلسطینی و اسرائیلی تاثیر بگذارد.

دیوان بین‌المللی دادگستری با صدور حکمی غیر الزام‌آور اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین را غیرقانونی اعلام و تاکید کرد که این دیوان هیچ‌گونه تغییر بافتی را که رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ در فلسطین از جمله قدس شرقی ایجاد کرده، به رسمیت نمی‌شناسد و همه کشورها باید با سازمان ملل برای کمک به ملت فلسطین جهت تعیین سرنوشت خود همکاری کنند.

همچنین این نهاد قضایی اعلام کرد حضور رژیم صهیونیستی در فلسطین غیرقانونی است و اعضای سازمان ملل نباید این حضور غیرقانونی را به رسمیت بشناسند. کشورها باید با مجمع عمومی سازمان ملل و شورای امنیت برای پایان دادن به حضور غیرقانونی رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی همکاری کنند. این وظیفه همه کشورها است که به تمایز میان رژیم صهیونیستی و اراضی اشغالی متعهد باشند.

دیوان بین‌المللی دادگستری در ادامه نیز از رژیم صهیونیستی خواست به اشغال و حضور غیرقانونی خود در فلسطین و نیز فعالیت‌های شهرک‌سازی و تخلیه شهرک‌های موجود پایان دهد و به همه فلسطینی‌های متضرر غرامت پرداخت کند.

این نهاد از سازمان ملل خواست تدابیر لازم را پایان دادن به حضور غیرقانونی رژیم صهیونیستی در فلسطین بررسی کند.

انتهای پیام

نظر شما