شناسهٔ خبر: 67756585 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پیش بینی برداشت ۱۰۰ تن چای ترش در خوزستان

اهواز- ایرنا - معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پیش بینی می شود حدود ۱۰۰ تن چای ترش از سطح مزارع خوزستان برداشت شود.

صاحب‌خبر -

محمد حسنی‌نسب روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: درسال جاری چای ترش در سطح ۱۳۰ هکتار از مزارع شهرستان‌های مختلف استان کشت شده که بیشترین سطح زیرکشت چای ترش در شهرستان‌های کارون، شادگان و آبادان است.
وی با بیان اینکه ۱۰۰ تن چای ترش در پاییز امسال از مزارع استان برداشت می‌شود اظهارکرد: در صورتی که کشاورزان، اصولی مانند تاریخ کشت بهینه، تراکم و آرایش کشت مناسب و تغذیه متعادل را رعایت کنند، میزان تولید، افزایش قابل توجهی خواهد داشت.
معاون امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: در حال حاضر با توجه به نیاز بازار داخلی، تمام تولید محصول چای ترش مصرف داخلی دارد.

چای ترش در خوزستان گیاهی یک ساله و شاخه دار است و این گیاه حدود ۶۴ تا ۳۰۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد که از قسمت‌های خشک شده کاسبرگ گیاه که به رنگ قرمز پر رنگ است و طعمی ترش و شیرین دارد به عنوان نوشیدنی سرد و گرم استفاده می‌شود.

این گیاه از طریق بذر و به‌طور مستقیم کشت شده و در طول تابستان رشد رویشی خود را طی می‌کند و بهترین تاریخ کشت آن در خوزستان اواخر فروردین تا اواسط اردیبهشت ماه (بلافاصله پس از برداشت گندم) است که در اوایل مهرماه با کاهش دما وارد فاز زایشی شده و غنچه‌های گل ظاهر می‌شود و پس از شکفته شدن تا زمان برداشت کاسبرگ شروع به حجیم شدن می‌کند.

کشت و تولید این گیاه علاوه بر داشتن خواص درمانی بالا و استفاده عمده آن به صورت دم‌نوش، در صنایع غذایی، کاغذ سازی و… هم کاربرد دارد.

دم‌نوش این گیاه کاهش دهنده فشار خون، خنک کننده بدن، رقیق و تصفیه کننده خون، کنترل کننده کلسترول خون، اختلالات کبدی و صفراوی و همچنین آرامش دهنده است.

سال گذشته حدود ۸۰ تن چای ترش از مزارع خوزستان برداشت شد.

نظر شما