شناسهٔ خبر: 67755614 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

انتشار کتاب «پرتوی از تفسیر اهل بیت (ع)» در مشهد

سومین جلد از کتاب «پرتوی از تفسیر اهل بیت (ع)» در مشهد منتشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی سومین جلد از کتاب «پرتوی از تفسیر اهل بیت (ع) تفسیر سوره بقره منتشر شد.

کتاب «پرتویی از تفسیر اهل بیت (ع)» آغاز حرکتی برای تحکیم مرجعیت علمی اهل بیت (ع) در تفسیر و تبیین قرآن است. در این کتاب تلاش شده  است، همه روایات مرتبط جست وجو و گردآوری شود. همچنین از همه دانش‌ها و منابع در دسترس از قبیل لغت، ادب، تاریخ و برخی دانش‌های بشری در حد توان کمک گرفته شده است. این تفسیر ترتیبی کوشیده است شیوه‌ای جامع را در بهره‌گیری از همۀ منابع معرفتی در دسترس، پیش گیرد، هرچند سهم اصلی، از آنِ روایات شریف معصومان (ع) است.

روش جمع آوری این تفسیر بر مبنای فعالیت‌های گروهی و جمعی تدوین شده و استفاده از حافظان قرآن و کارشناسان مسلّط بر احادیث و نیز رایانه و نرم افزار‌های متعدد، از دیگر امتیاز‌های این تفسیر است.مراحل تدوین این تفسیر عبارتند از قطعه‌بندی متن، تعیین معنای کانونی، واژه‌پژوهی اجتهادی، ساختارشناسی نحوی و بلاغی، گردآوری قرینه‌های سیاقی و بیرونی مانند اسباب نزول و دیگر بخش‌ها که در مقدمه کتاب آمده است.

 در پایان  این تفسیر تلاش شده است که از هر آیه، پیام‌هایی ناظر به پرسش‌های زمانه و مشکلات روزگار کنونی بر گرفته شود و قرآن امتداد بیشتری تا ژرفای جامعه بیابد.این کتاب با همکاری پژوهشکده تفسیر اهل بیت (ع) به قلم محمد محمدی ری شهری و در قطع وزیری، با قیمت ۵۷۰ هزار تومان تهیه و تدوین شده و در اختیار علاقمندان قرار گرفته است

جلد نخست این مجموعه، عهده‌دار تبیین مبانی، مراحل و روشِ کار این تفسیر است و مجلدات بعدی به ارائه پرتوی از تفسیر درخشان اهل بیت (ع) پرداخته است.
بررسی اجمالی کتاب‌های تفسیر روایی نشان می‌دهد که تنها بخشی از میراث گران بهای اهل بیت (ع) در تبیین قرآن کریم گردآوری شده است. هنوز در میان نوشته‌های تفسیری، جای «تفسیر جامع روایی» خالی است و گردآوری و چینش شماری از روایات در ذیل آیات قرآن بدون جستجوی فراگیر و ارزیابی لازم را نمی‌توان تفسیر جامع روایی نامید.

نظر شما