شناسهٔ خبر: 67755197 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

دست کوه خواران به دماوند رسید/ تیشه سوداگران بر دامن طبیعت

ساری- کوه خواران هر روز پای را از گلیم نداشته‌شان فراتر می‌گذارند و زخم سوداگری‌هایشان به پای قله دماوند و دیو سپید هم رسیده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر؛ گروه استان‌ها: کمتر جایی از مازندران است که که رد کوه خواری را نتوان در آن دید. زخم ناشی از تیشه‌های لودر و بلدوزرهای سودجویان در گوشه و کنار طبیعت فکر مازندران نمایان است.

از غرب تا شرق مازندران، از ساحل تا ارتفاعات و از دشت تا جلگه لکه‌های کوچک و بزرگی از کوه خواری و دست درازی به طبیعت در این استان پهناور هویدا است، هر روز چرخ‌های زنجیری ماشین آلات فرسوده معدن کاوی در حال صعود به مناطق بالادست و کوه پایه‌هاست. سال‌هاست که آژیر کوه خواری و دریاخواری در مازندران به صدا درآمده است.

کافی است گذرتان از جاده هراز، سوادکوه و یا کندوان به مازندران زیبا بیفتد. در گوشه و کنار استان گرد و غبار ناشی از معدن کاری و یا تخریب طبیعت به هوا برمی‌خیزد و سودجویان در روز روشن تیشه به ریشه طبیعت می‌زنند.

پایش تخریب و دست درازی به طبیعت در استان مازندران ریشه در اجرای برخی پروژه‌های عمرانی و یا معدن کاری دارد برخی مناطق نیز ردی از دانه درشت‌ها می‌توان پیدا کرد.

دست کوه خواران به دماوند رسید/ تیشه سوداگران بر دامن طبیعت

یک شهروند آملی در گفت وگو با خبرنگار مهر با انتقاد از تخریب بی‌رویه طبیعت در حاشیه محور هراز اظهار کرد: برخی معدنکاران و سودجویان خاک بکر مناطق کوهستانی را به یغما می‌برند و بهانه آنان اجرای پروژه‌های عمرانی و یا ساخت و ساز در دیگر مناطق است.

یوسف احمدی با اظهار اینکه تخریب‌های گسترده حتی به مناطق کوهستانی و پای رشته کوه دماوند نیز رسیده است، افزود: فعالیت بی‌رویه معدن کاری نیز تخریب طبیعت را در منطقه شتابان کرده است.

وی ادامه داد تخریب دست اندازی طبیعت سبب شده تا هوای آمل در برخی از روزها ناسالم و پرخطر شود و و ریزگردها ناشی از فعالیت معدنکاری در منطقه است...

در حاشیه جاده سوادکوه و در منطقه خطیر کوه نیز اوضاع طبیعت چندان خوب نیست و هر روز گرد و غبار ناشی از تخریب طبیعت زمین و آسمان را آلوده می‌کند.

محمد رهنما شهروند سوادکوهی با اظهار اینکه طبیعت و جنگل هیرکانی شناسنامه استان مازندران به شمار می‌رود، ادامه داد: متأسفانه کوه خواری و تخریب گسترده طبیعت سبب شده تا حال و روز منابع ملی در این منطقه چندان خوش نباشد.

فروش خاک و آورده‌های کوهی به بهانه تأمین مصالح سبب شده تا دست‌اندازی به طبیعت در منطقه رو به فزونی رود

وی در گفتگو با خبرنگار مهر با عنوان اینکه ساخت و سازهای و تخریب اراضی معضلی است آن هم در شرایطی که در کشور ما وجود دارد، منابع ملی و طبیعی که باید قدرشان را بدانیم در حال نابودی است، افزود: فروش خاک و آورده‌های کوهی به بهانه تأمین مصالح سبب شده تا دست‌اندازی به طبیعت در منطقه رو به فزونی رود و لازم است تا مسئولان امر جلوی پدیده کوه خواری و تخریب طبیعت را بگیرند.

به اعتقاد کارشناسان، از بین بردن جنگل‌ها با زمین‌خواری و به منظور ساختن ویلاها و مراکز تفریحی برای افراد متمول، از جمله عواملی است که باعث قطع درختان و متعاقباً راه افتادن سیلاب پس از باران‌های شدید شده است. این فاجعه تا به حدی نگران‌کننده است که به گفته مسئولان و صاحبنظران، سالانه ۱۵۰ هزار هکتار جنگل تخریب می‌شود که به معنی افزایش سیل‌های ویرانگر و زنگ خطر جدی برای محیط زیست خواهد بود.

دست کوه خواران به دماوند رسید/ تیشه سوداگران بر دامن طبیعت

عباس پوریانی رئیس کل دادگستری مازندران نیز گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های دولتی مرتبط باید به وظایف قانونی خود در خصوص مواردی چون حفظ محیط زیست، حراست از منابع طبیعی و برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز به بهترین شکل ممکن عمل نموده و قبل از ارتکاب جرم از وقوع آن پیشگیری کنند.

رئیس کل دادگستری مازندران تصریح کرد: در مسیر حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست، حفظ حقوق بیت المال و حقوق عامه، مقابله با ساخت و سازهای غیرمجاز و مقابله با تجاوز به حریم رودخانه‌ها، رؤسا و دادستان‌های سراسر استان در کنار مدیران استان خواهند بود؛ ولی قطعاً در صورت ترک فعل و تخطی از انجام وظایف محوله و فراهم نمودن زمینه تخلف، برخورد دستگاه قضائی با مدیران متخلف، قاطع و جدی خواهد بود.

پوریانی بر احقاق حقوق مردم و حفظ حقوق بیت المال نیز تاکید کرد و افزود: در هر نقطه‌ای از استان اگر احساس شود، اقدامات افراد با حقوق عامه و حفظ بیت المال منافات داشته و تخریب زیست محیطی، آسیب به منابع طبیعی یا تغییر کاربری غیرمجاز را موجب شده است، قطعاً با مجرمین و متخلفین برخورد جدی، قاطع، سریع و قانونی خواهد شد.

پرونده کوه خواری و تخریب طبیعت در استان مازندران برای همیشه باز است و هر روز سودجویان و متخلفان به بهانه‌های واهی اقدام به تخریب و دست اندازی در طبیعت می‌کنند. در حال حاضر جنگل خواری و کوه خواری و فقدان طرح‌های صنعتی و تولیدی مادری بواسطه شکنندگی ساختار محیط زیست از عمده چالش‌ها و مشکلات مازندران محسوب می‌شود.

نظر شما