شناسهٔ خبر: 67754934 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ریل‌گذاری توسعه از مسیر ارتقای زیرساخت‌های خراسان جنوبی

بیرجند - ایرنا - تقویت زیرساخت‌ها از الزامات توسعه همه جانبه و متوازن استان‌های کمتر برخوردار مانند خراسان جنوبی است که در سه سال گذشته مورد اهتمام ویژه قرار گرفت و نوعی ریل‌گذاری برای اقدامات بعدی در این استان به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا خراسان جنوبی که ۲۰ سال از استان شدن آن در کنار خراسان رضوی و خراسان شمالی می‌گذرد، از زمانی که منطقه جنوب خراسان شناخته می‌شد تا سال ۱۳۸۳ که با سه شهرستان بیرجند، نهبندان و سربیشه استان شد و سال‌های بعد تا الان که ۱۱ شهرستان دارد همواره از کمبود زیرساخت‌ها و برخی محرومیت‌ها رنج برده که دلایل متعددی داشته است.

با وجود اقداماتی که طی ادوار و دولت‌های مختلف در خراسان جنوبی انجام شده اما این استان برای جهش توسعه‌ای که لازمه آن جذب سرمایه گذاری است به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که ایجاد آنها را نمی‌توان از بخش خصوصی انتظار داشت و دولت باید در این زمینه کمر همت را ببندد.

دولت سیزدهم از آغاز فعالیت با هدف محرومیت‌زدایی و توسعه متوازن مناطق کم برخوردار مانند خراسان جنوبی گره‌گشایی از طرح‌های کلیدی و زیرساختی را در دستور کار قرار داد؛ طرح‌های زیربنایی مهمی که مطالبه چندین ساله مردم این خطه نیز بوده است.

رییس جمهور شهید با وجود آنکه نگاه یکپارچه به سراسر کشور داشت اما با رویکرد توزیع عادلانه امکانات، توجه ویژه به مناطق کمتر توسعه یافته را در دستور کار دولت سیزدهم قرار داد که اجرای طرح‌های بزرگ زیرساختی و چند ابر پروژه گواه این خدمت ماندگار در سه سال گذشته است.

از همین روست که استاندار خراسان جنوبی بارها در سخنانش گفته امروز ما مطالباتی برای ایجاد زیرساخت‌ها در خراسان جنوبی داریم که بعضی از استان‌های دیگر، ۳۰ سال پیش این درخواست‌ها را داشته‌اند و امروز به دنبال توسعه استان خود هستند.

شرایط به گونه ای پیش رفت که بیشترین تمرکز دولت سیزدهم در خراسان جنوبی بر تامین و توسعه زیرساخت‌های مغفول مانده باشد و به باور استاندار این نگاه ویژه شهید جمهور زمینه ساز تحول در شرق کشور شد.

اجرای طرح‌های انتقال آب، راه آهن، جهاد آبرسانی، دوباندسازی جاده‌ها، انتقال گاز، نهضت ملی مسکن و پست‌های ۴۰۰ کیلو ولت برق از اقدامات شاخص سه سال گذشته در خراسان جنوبی است که مردم در میان مدت و بلندمدت شیرینی آن را خواهند چشید.

طرح‌های مهمی که تکمیل و بهره برداری از آنها با توجه به رویکرد عدالت محور رئیس جمهور منتخب و تاکید بر توزیع عادلانه امکانات در سراسر کشور، گام‌های بلند دیگری در مسیر محرومیت‌زدایی و توسعه پایدار استان‌های مرزی خواهد بود.

فعال شدن ابر پروژه ریلی به دست شهید جمهور

اتصال بیرجند به راه آهن سراسری از مطالبه‌های دیرینه مردم خراسان جنوبی بوده که از ۲ دهه پیش در قالب طرح‌های مختلف مطرح شده و در سه سال اخیر با گره گشایی از این ابر پروژه به مرحله اجرا رسیده است.

این مطالبه مردمی در دولت‌های مختلف مطرح و پیگیری شد تا اینکه پس از کش و قوس‌های فراوان سرانجام عملیات اجرایی قطعه ۱۶ پروژه راه آهن بیرجند - قاین - یونسی به طول ۳۲ کیلومتر اواسط سال ۱۳۹۸ آغاز شد اما پایان ماجرا نبود و با چالش‌های فنی و اعتباری همراه شد.

موضوع تامین مالی و سرعت بخشیدن به روند اجرای پروژه راه‌ آهن بیرجند - قاین - یونسی به عنوان مطالبه استان در سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی در اوایل تشکیل دولت سیزدهم مطرح شد و طبق دستور آیت الله رئیسی مقرر شد وزارت راه و شهرسازی این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

پس از این تاکید و دستور رئیس دولت سیزدهم مبنی بر ایجاد ساز و کار لازم از سوی وزارت راه و شهرسازی و بانک‌های عامل که جزو مصوبات سومین سفر دور اول سفرهای استانی دولت قرار گرفت، دوره تازه‌ای از تلاش‌ها برای تامین منابع مالی کلید خورد.

دومین سفر استانی رئیس جمهور به خراسان جنوبی نیز فرصتی برای تکمیل طرح‌های مهم و زیربنایی استان بود تا هرچه زودتر مردم از آنها منتفع شوند و راه‌ آهن و انتقال آب در اولین سفر دور دوم سفرهای استانی دولت که ۲۴ و ۲۵ آذر سال ۱۴۰۱ انجام شد همچون گذشته در صدر مطالبات مردمی قرار گرفت.

آیت الله رئیسی در نشست خبری پایان سفر استانی گفت: از پروژه‌هایی که به مردم وعده دادیم و به نظرم از ضرورت‌های این استان، راه‌های اتصالی به‌ ویژه ریلی بوده و همه مقدمات آن فراهم شده است.

در نهایت عملیات اجرایی راه آهن خراسان جنوبی به عنوان بخشی از مسیر ریلی زاهدان - زابل - بیرجند - مشهد شهریور سال گذشته با حضور رئیس جمهور آغاز شد و سرانجام در دولت سیزدهم رنگ واقعیت به خود گرفت.

طول مسیر ریلی زاهدان - بیرجند - مشهد ۹۱۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۳۳ کیلومتر در جغرافیای خراسان جنوبی قرار دارد و با استجازه مقام معظم رهبری برای اختصاص ۱۸۰ هزار میلیارد ریال از محل تهاتر نفت برای کل مسیر ریلی نهبندان - بیرجند - قاین - یونسی، این ابر پروژه در حوزه سرزمینی خراسان جنوبی در ۱۵ قطعه تعریف شده که اکنون در همه قطعات پیمانکاران در حال فعالیت هستند.

طرح انتقال آب از روی کاغذ به مرحله اجرا رسید

تامین آب یکی دیگر از مشکلات اساسی استان بیابانی و کم آب خراسان جنوبی است؛ موضوعی که در سفرهای استانی رئیس جمهور شهید مطرح شد و امیدها را برای رسیدن آب دریا به زمین تشنه خراسان جنوبی که بیش از ۲ دهه درگیر خشکسالی است، تازه کرد.

همزمان با سفر دوم رئیس جمهور به خراسان جنوبی، انتقال آب در صدر خواسته‌های مردم مطرح شد و آیت الله رئیسی ۲۵ آذر ۱۴۰۱ با تاکید بر اینکه مساله آب از مسایل اساسی مردم خراسان جنوبی است گفت: از آب و آبرسانی غفلت نکردیم لذا انتقال آب از دریا به صورت کلان دنبال می‌شود و حتما دولت در دستور کار دارد.

انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به استان‌های شرقی از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار جدی قرار گرفت که در این خصوص خط سوم انتقال از خلیج فارس و خط چهارم انتقال از دریای عمان در دست اجراست و انتقال آب از دریای عمان به دلیل ملاحظات اجرایی، فنی و اقتصادی برای خراسان جنوبی در اولویت قرار گرفته است.

خط چهارم ابر پروژه انتقال آب دریای عمان به استان‌های شرقی کشور برای سیستان و بلوچستان بود که با پیگیری‌های متعدد مدیران استانی و پشتیبانی دولت در ۲ سال گذشته خراسان جنوبی هم به پروژه اضافه شد و بنابر اعلام استاندار خراسان جنوبی، اجرای این پروژه در قالب چهار مرحله مسیریابی، تهیه نقشه، مسیرسازی و لوله گذاری باید اجرا شود که اکنون در مرحله مسیرسازی قرار دارد.

طول این پروژه از چابهار تا مشهد هزار و ۳۴۲ کیلومتر است که ۳۸۰ کیلومتر آن مربوط به خراسان جنوبی است و ۲۷۰ کیلومتر طول انشعاب آب به استان است که ۳۰ همت اعتبار نیاز دارد و در مجموع برای خطوط اصلی و انشعابات آبرسانی ۵۰ همت اعتبار پیش بینی شده است.

هدف گذاری شده که آب دریای عمان در افق ۱۴۰۴ به میزان ۶۰ میلیون متر مکعب به خراسان جنوبی برسد.

براساس مطالعات صورت گرفته سهم استان از اجرای طرح انتقال آب از دریای عمان در فاز نخست ۶۰ میلیون متر مکعب، فاز دوم ۱۲۰ میلیون متر مکعب و فاز سوم ۱۸۰ میلیون متر مکعب است و هدف گذاری شده که آب دریای عمان در افق ۱۴۰۴ به خراسان جنوبی برسد.

پیمانکاران در حال مسیرسازی هستند و این خط انتقال انشعاباتی در تمامی شهرستان‌ها خواهد داشت اما آب انتقالی به خراسان جنوبی در زمینه صنعت و شرب خواهد بود.

اتصال خراسان جنوبی به شبکه گاز از سمت سیستان و بلوچستان

با وجود همه تلاش‌هایی که برای گسترش شبکه گازرسانی در خراسان جنوبی انجام شده اما فقط از یک مسیر و شمال استان (خراسان رضوی) تغذیه خطوط گاز انجام می‌شود که در فصل سرما برخی مشترکان با افت فشار گاز مواجه می‌شوند و از جمله در بحران سرمای سال ۱۴۰۱ روزهای سختی برای مسئولان و مردم در تامین گاز پایدار رقم خورد.

افت فشار گاز ناشی از برودت هوا، مهر تاییدی بر دغدغه‌های موجود زد و پیگیری مسئولان استان به نتیجه رسید تا عملیات اجرایی خط انتقال گاز از شمال سیستان و بلوچستان به جنوب خراسان جنوبی در شهرستان نهبندان در تیر پارسال آغاز شود.

کمتر از پنج ماه بعد عملیات اجرایی لوله‌گذاری خط انتقال گاز دشتک - نهبندان با حضور استاندار خراسان جنوبی آغاز شد و به گفته جواد قناعت، فاز اول این پروژه با گذشت یک سال به مرحله بهره برداری نزدیک شده است.

با اجرای این خط انتقال و هزینه کرد ۸۰ هزار میلیارد ریال، مشکل گاز خراسان جنوبی که تاکنون از یک محل و از سمت خراسان رضوی تامین می‌شد، برطرف می‌شود و فاز دوم نیز حد فاصل نهبندان تا سربیشه به طول ۱۲۲ کیلومتر همزمان با افتتاح فاز اول، کلنگ زنی خواهد شد.

این پروژه با هدف تکمیل رینگ شرقی کشور و به‌ منظور کاهش ناترازی و پایداری جریان گاز در شبکه انتقال و افزایش پایداری شبکه گاز استان خراسان جنوبی در حال اجراست.

رونق تولید مسکن در خراسان جنوبی

طرح نهضت ملی مسکن که اوایل دولت سیزدهم بر مبنای قانون جهش تولید مسکن اجرا شد، در خراسان جنوبی از پیشرفت مناسبی برخوردار بوده به طوری که پروژه اراضی زعفرانیه بیرجند با محوریت ۶ شرکت انبوه ساز و پیشرفت فیزیکی حدود ۶۰ درصد در حال اجراست.

برابر آمار موجود پنج هزار و ۵۰۰ هکتار زمین تامین و برای طرح نهضت ملی مسکن و قانون جوانی جمعیت به حریم شهرهای استان الحاق شد در حالی که این مقدار در دولت‌های قبل ۱۲ هکتار بود.

۴۷ سایت طرح نهضت ملی مسکن در استان آماده شده و تاکنون از مجموع ۲۰ هزار و ۸۶۴ واحد دارای پروانه ساختمانی، تعداد ۱۴ هزار و ۳۲۸ واحد به مرحله اتمام فونداسیون، ۹ هزار و ۵۸۵ واحد دارای اسکلت و سقف، پنج هزار و ۶۸۵ واحد اتمام سفت کاری، سه هزار و ۶۱۵ واحد اتمام نازک کاری، هزار و ۶۴۰ واحد به مرحله اتمام عملیات ساختمانی رسیده‌ که از این تعداد ۵۷۸ واحد اخیرا به صورت همزمان افتتاح شد.

واحدهای مسکونی طرح نهضت ملی مسکن در ۳۰ شهر این استان به صورت ویلایی (یک طبقه حیاط دار) در حال احداث است و فقط در بیرجند مرکز استان با توجه به محدودیت اراضی، واحدها به صورت چهار و پنج طبقه احداث می‌شوند.

خراسان جنوبی براساس برنامه اعلامی وزارت راه و شهرسازی، از نظر الحاق اراضی، واگذاری زمین و مراحل مختلف ساخت مسکن در کشور رتبه اول یا دوم را داشته است.

ریل‌گذاری توسعه از مسیر ارتقای زیرساخت‌های خراسان جنوبی

انقلاب گازرسانی در شرق کشور

نخستین اقدام جهادی دولت سیزدهم در بخش گازرسانی خراسان جنوبی تصویب عملیات گازرسانی به ۱۶۹ روستا بود که ۱۸ ماه برای آن زمان تعیین شده بود اما کمتر از ۶ ماه انجام شد و رئیس جمهور شهید از این اقدام ابراز خرسندی کرد.

پس از گذشت ۱۷ سال از تاسیس شرکت گاز استان، در دولت سیزدهم ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و روستایی استان تحت پوشش گاز طبیعی قرار گرفته‌اند.

به گفته مدیرعامل شرکت گاز خراسان جنوبی، پس از گذشت ۱۷ سال از تاسیس شرکت گاز استان، در دولت سیزدهم ۱۰۰ درصد جمعیت شهری و روستایی استان تحت پوشش گاز طبیعی قرار گرفته‌اند.

گازرسانی به ۵۸۹ روستای خراسان جنوبی با اعتبار ۱۴ هزار و ۳۸۳ میلیارد ریال در این مدت انجام شده‌ به گونه‌ای که سال اول فعالیت دولت جشن پایان گاز رسانی به تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان برگزار شد.

براساس آمار شرکت گاز استان خراسان جنوبی در دولت سیزدهم هزار و ۶۲۳ پروژه گازرسانی با اعتبار ۱۰۶ هزار و ۹۲۹ میلیارد ریال در اقصی نقاط استان اجرا شده و اکنون گازرسانی به روستاهای کم جمعیت که فراتر از تکلیف قانونی دولت بوده در حال انجام است همچنین گازرسانی به واحدهای صنعتی و تولیدی، سایت‌های نهضت ملی مسکن و بهسازی موتورخانه‌ها در دستور کار قرار دارد.

افزایش باندهای دوم خراسان جنوبی

استان مرزی و کویری خراسان جنوبی با بیش از ۱۷ هزار کیلومتر راه در مسیر ۲ کریدور اصلی کشور است لذا افزایش باندهای دوم در ایجاد زیرساخت امن تردد جاده‌ای تاثیر بسزایی دارد.

این نیاز و اولویت اساسی در سفر استانی رئیس جمهور شهید به خراسان جنوبی مورد توجه ویژه قرار گرفت به گونه‌ای که یک سوم اعتبارات سفر استانی مربوط به حوزه راه بوده و هر سال سهم قابل توجهی از افتتاح طرح‌های بزرگراهی کشور به این استان اختصاص داشته است.

ساخت باند دوم راه‌های اصلی و توسعه راه‌های روستایی استان خراسان جنوبی در دولت سیزدهم شتاب گرفت به گونه‌ای که ۲۷۰ کیلومتر راه دوبانده با اعتبار ۷۰ هزار میلیارد ریال و ۱۶۹ کیلومتر راه‌ روستایی در این استان احداث شد، همچنین ۵۵۰ کیلومتر باند دوم با اعتبار ۱۵۰ هزار میلیارد ریال و با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد در سطح استان در دست اجرا است.

همچنین اعتبارات اختصاص یافته به راه‌های استان در قانون بودجه سال مالی جاری نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش ۲.۵ برابری داشته و به ۱۲ هزار میلیارد ریال رسیده و در سنوات گذشته میانگین بهره برداری از باندهای دوم ۳۰ کیلومتر بوده که اکنون به ۱۰۰ کیلومتر رسیده و اولین بار در تمامی شهرستان‌های استان دارای پروژه باند دوم هستیم که دارای اعتبار ملی و تخصیص است.

قدم‌های نو برای فرهنگ و هنر خراسان جنوبی 

یکی از موضوعاتی که استان دانشگاهی و فرهنگی خراسان جنوبی همواره از آن رنج برده، عقب‌ماندگی‌ها در حوزه زیرساخت‌های فرهنگی و پروژه‌های به ارث مانده از دهه ۸۰ در هشت شهرستان قاینات، سربیشه، نهبندان، بیرجند، خوسف، طبس، بشرویه و سرایان است که سه هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور برای تکمیل پروژه‌های نیمه تمام فرهنگی در استان اختصاص یافت.

سفر استانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خراسان جنوبی نیز در حالی با برنامه‌های مختلف رقم خورد که خبرهای امیدوار کننده‌ای برای تحول در حوزه فرهنگ و هنر این استان به همراه داشت.

فعال کردن پروژه احداث تالار شهر بیرجند، بازسازی سالن آمفی تئاتر علامه فرزان بیرجند، تکمیل خانه فرهنگ استان، ساخت موزه دفاع مقدس، هنرستان هنرهای زیبا و خانه مطبوعات از جمله این پروژه‌ها است که فاز اول خانه مطبوعات با ۱۵۰ متر مربع زیربنا و خانه فرهنگ با ۲ هزار مترمربع زیربنا تکمیل و بهره‌برداری شد.

عملیات اجرایی خانه فرهنگ بیرجند که سال ۱۳۹۰ آغاز شده بود با تخصیص حدود ۱۲۰ میلیارد ریال از اعتبارات سفر رئیس جمهور شهید تکمیل شد و سال گذشته با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهره برداری رسید.

عملیات اجرایی پروژه تالار شهر بیرجند آغاز شد و اکنون پیشرفت فیزیکی هفت درصدی دارد همچنین بهره‌ برداری از نگارخانه‌های شهرستان‌های زیرکوه، درمیان، سرایان و بشرویه با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال از دیگر اقدامات بوده است.

احیا و مرمت ۱۴۲ بنای تاریخی

با توجه به ضرورت نگهداری و حفاظت از بناهای تاریخی که مورد تاکید شهید خدمت نیز بود، ۱۴۲ بنای تاریخی استان از جمله کاروانسرا، رباط، آسباد و آسیاب آبی، حوض انبار، حمام، قلعه، مسجد، حسینیه و تکیه، باغ و خانه تاریخی مرمت شد.

همچنین در این مدت ۶۶ اثر استان در فهرست میراث‌ ملی و چهار اثر تاریخی کاروانسرای سرایان، ده‌محمد، خان و چهل پایه سال ۱۴۰۲ در میراث جهانی یونسکو ثبت شد که آثار ثبت جهانی خراسان جنوبی به همراه باغ و عمارت اکبریه، بیابان لوت، قنات بلده فردوس، روستای خراشاد و ژئوپارک طبس به ۹ اثر در ۶ گروه رسید.

توجه به توسعه علمی و پذیرش دانشجو در خطه خراسان جنوبی از دیگر موضوعاتی است که در دولت سیزدهم به آن پرداخته شد. از همین رو دانشگاه بیرجند به عنوان یک قطب علمی و آموزشی شرق کشور مورد توجه ویژه قرار گرفته و در سایه این حمایت‌ها از نظر علمی، پژوهشی، بین‌المللی و بودجه‌ای ارتقا یافته است.

در سفرهای استانی دولت ۲ هزار میلیارد ریال اعتبار برای دانشگاه بیرجند مصوب شد و ۳۸ پروژه نیمه تمام از دولت‌های قبل وجود دارد که قدمت برخی از آنها به بیش از ۱۴ سال قبل بر می‌گردد و برخی از این پروژه‌ها در دولت سیزدهم به حدود ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی رسید.

تکمیل پروژه‌های نیمه تمام تا افزایش تخت‌های بیمارستانی

یکی از رویکردهای اصلی رئیس جمهور شهید و دولت سیزدهم توجه به مناطق کم برخوردار بر پایه توزیع عادلانه منابع بوده که در سه سال گذشته منجر به افزایش تخت‌های بیمارستانی به میزان ۷۰ تخت و تامین تجهیزات پزشکی پیشرفته در استان خراسان جنوبی شده است.

۲۸ پروژه حوزه سلامت خراسان جنوبی به مساحت ۱۰ هزار و ۶۴ متر مربع و با هزینه‌کرد پنج هزار و ۱۸۰ میلیارد ریال (ساختمان و تجهیزات) دهه فجر ۱۴۰۲ با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افتتاح شد.

ریل‌گذاری توسعه از مسیر ارتقای زیرساخت‌های خراسان جنوبی

تکمیل بیمارستان‌های خوسف و بشرویه که عمر آنها به اوایل دهه ۹۰ بر می‌گردد به عنوان طرح‌های نیمه‌تمام در سفر استانی رئیس جمهور مطرح شد و با سرعت گرفتن روند ساخت این بیمارستان‌ها در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، به بهره‌برداری رسید.

علاوه بر توسعه فضاهای درمانی، تامین تجهیزات پزشکی مورد نیاز بیمارستان‌های و مراکز درمانی استان نیز در اولویت قرار گرفت که سه دستگاه ام. ار. آی برای شهرستان‌های قاینات، فردوس و طبس همچنین ۳۱ دستگاه شاخص تشخیصی از مهمترین آنهاست.

رهاورد دولت سیزدهم برای ورزش خراسان جنوبی

در این مدت ۷۳ پروژه ورزشی خراسان جنوبی افتتاح شد و با تامین اعتبار و تکمیل طرح‌های نیمه تمام این حوزه، ورزش استان جان تازه گرفت.

پروژه استخر سرپوشیده شهرستان خوسف به مساحت هزار و ۶۰۰ متر مربع و اعتبار هزینه شده ۳۵۰ میلیارد ریال و سالن‌های ورزشی شهرستان‌های بیرجند و فردوس پس از سال‌ها تکمیل شد و بتازگی به بهره‌برداری رسید.

استاندار خراسان جنوبی تیر امسال پس از افتتاح ۲ پروژه معطل مانده در شهرستان خوسف گفت: بعد از استقرار دولت سیزدهم تکمیل چند پروژه از جمله بیمارستان و استخر سرپوشیده خوسف دغدغه اصلی مردم بود که بهره برداری شد.

جواد قناعت افزود: این پروژه‌ها ممکن است برای برخی استان‌های دیگر چندان مهم نباشد اما در خراسان جنوبی و شهرستان کم برخوردار خوسف بسیار قابل اهمیت است.

از محل اعتبارات سفر اول رئیس جمهور به خراسان جنوبی ۶۴۰ میلیارد ریال برای تکمیل ۱۵ طرح ورزشی در نظر گرفته شد که این اعتبارات تخصیص ۱۰۰ درصدی داشت.

به گفته مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی در راستای توزیع عادلانه امکانات و تجهیزات ورزشی همچنین تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، افتتاح چهار سالن ورزشی چند منظوره در سطح استان به مساحت هفت هزار و ۵۰۰ مترمربع و اعتبار هزینه شده ۶۷۰ میلیارد ریال محقق شده است.

احیای ۵۳۰ واحد تولیدی

احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه تعطیل از دیگر اقدامات شاخص سه سال گذشته بوده که در خراسان جنوبی نیز نمود داشته است. بنا بر اعلام معاون اقتصادی استاندار خراسان جنوبی، سه هزار و ۲۰۳ واحد تولیدی در این استان وجود دارد که قبل از فعالیت دولت سیزدهم حدود ۹۶۸ واحد غیرفعال و راکد بود و در این مدت ۵۳۰ واحد احیا و وارد چرخه تولید شده است.

سرمایه‌گذاری ایجاد شده در بخش صنعت، معدن و تجارت استان ابتدای دولت سیزدهم ۵۰ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال بوده که اکنون به ۱۹۴ هزار و ۷۶۵ میلیارد رسیده است و رشد ۲۸۴ درصدی دارد. همچنین اشتغال ایجاد شده با این حجم سرمایه‌گذاری از ۱۰۹ هزار و ۴۷۰ نفر به ۱۲۸ هزار و ۲۵۳ نفر در زمان حاضر رسیده که رشد ۱۷ درصدی دارد.

ذخایره کشف شده از سه هزار و ۹۰۰ میلیارد تن در ابتدای دولت سیزدهم، اکنون به هفت میلیارد تن افزایش یافته که رشد ۸۰ درصدی دارد و عملیات اجرایی پروژه تامین آب شرکت فولاد قاینات از طریق احداث تصفیه خانه فاضلاب شهر قاین آغاز شد تا انتقال آب به مجتمع فولاد با سرمایه گذاری ۱۰ هزار میلیارد ریال انجام شود.

پروژه احداث پست ۴۰۰ کیلو ولت نهبندان برای تامین برق به معادن شاهکوه نهبندان، قلعه‌زری و صنایع وابسته و جوار معدنی استان با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اجرایی شده است.

تامین زیرساخت معادن از جمله برق مورد توجه قرار گرفت به طوری که پروژه خط انتقال برق به معادن مهم استان با سرمایه‌گذاری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال توسط ایمیدرو در دست اجراست.

همچنین پروژه احداث پست ۴۰۰ کیلو ولت نهبندان برای تامین برق به معادن شاهکوه نهبندان، قلعه‌زری و صنایع وابسته و جوار معدنی استان با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال با مشارکت ایمیدرو، شرکت شهرک‌های صنعتی و شرکت برق به همت دولت سیزدهم اجرایی شده است.

عملیات اجرایی پست و خط ۴۰۰ کیلوولت شهرستان فردوس هم پس از سال‌های انتظار اسفند سال گذشته با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال آغاز شد.

تامین آب مورد نیاز شهرها و روستاهای مختلف با توجه ویژه رئیس جمهور شهید به مساله کم آبی در دستور کار دولتمردان قرار گرفت و در خراسان جنوبی مرحله اول طرح جهاد آبرسانی برای ۱۱۵ روستای استان با پیشرفت ۷۵ درصد در دست اجراست.

با توجه به نیاز روستاهای این استان پهناور به آبرسانی پایدار، قرارداد آبرسانی به ۱۴۵ روستا در قالب قرارداد دوم طرح جهاد آبرسانی نیز با برآورد هزینه ۱۰ هزار میلیارد ریال امضا شده و آماده ابلاغ است که برای ابلاغ قرارداد دوم باید فاز اول این طرح به ۸۰ درصد پیشرفت برسد و برنامه‌ریزی مسئولان این است که در فاز دوم تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان گنجانده شود.

یکی از اقدامات مهم دولت، تکمیل و افتتاح تصفیه‌خانه فاضلاب بیرجند است که سال ۱۴۰۱ با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید. طرح اضطراری آب به شهرهای طبس و بیرجند نیز آغاز شد و با پیشرفت فیزیکی مناسب در دست اجراست.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی ۱۶ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال در بخش آب و ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال در بخش فاضلاب استان در دولت سیزدهم هزینه شده است.

رشد ۲۲۰ درصدی اعتبارات نوسازی مدارس

همچنین در سه سال گذشته ۴۵۸ کلاس درس شامل ۱۴۹ پروژه آموزشی با زیربنای ۵۲ هزار و ۵۲۶ متر مربع و اعتبار بیش از پنج هزار میلیارد ریال در این استان تکمیل و بهره برداری شده است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان جنوبی اعلام کرد که اعتبارات نوسازی مدارس در دولت سیزدهم نسبت به سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ حدود ۲۲۰ درصد رشد داشته و سرانه دانش آموزی به طور میانگین از ۶.۴۷ ابتدای دولت اکنون ۶.۶۸ متر مربع به ازای هر دانش آموز رسیده است.

رئیس جمهور شهید در کنار سفرهای استانی، تلاش برای خدمات‌دهی به مردم و جامعه هدف دستگاه‌های حمایتی را نیز مورد توجه ویژه قرار داد و نگاه‌ متفاوت به جامعه تحت حمایت بهزیستی و کمیته امداد داشت.

در این زمینه پرداختی ماهانه به مددجویان تحت حمایت بهزیستی خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۰ مبلغ ۷۶ میلیارد ریال بود که امسال به ۳۰۰ میلیارد ریال افزایش یافت که نشان از رشد چهار برابری در سه سال گذشته دارد.

صفر شدن آمار پشت نوبتی‌ها برای برقراری مستمری، برداشتن سقف بیمه بازنشستگی معلولان، رایگان شدن تعرفه آب، برق و گاز و اجرای گسترده قانون سه درصد استخدام معلولان بخشی از خدمات دولت به جامعه هدف بهزیستی بوده که نفع آن به مددجویان استان خراسان جنوبی نیز رسیده است.

دولت سیزدهم با پرداخت تسهیلات حمایتی در توانمند شدن جامعه هدف کمیته امداد امام خمینی (ره) نیز نقش داشته به طوری که سال گذشته جشن خودکفایی بیش از ۲ هزار مددجوی کمیته امداد استان برگزار شد.

این خدمات برای قشری از جامعه انجام شد که با تنگناهایی مواجه بوده و بی شک بخش عمده ای از مشکلات جامعه هدف را رفع کرده و وضعیت آنان را بهبود بخشیده است.

نظر شما