شناسهٔ خبر: 67754759 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یوگای زنجان بر روی ریل توسعه

زنجان - ایرنا - رشته ورزشی یوگا در زنجان با اقدامات انجام شده طی سالهای گذشته، هم اکنون راه خود را برای رشد هرچه بیشتر پیدا کرده و بر روی ریل توسعه قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایرنا، یوگا حدود پنج هزار سال پیش در شمال هندوستان از یوگیان کهن هندی به جا ماند که فقط یک ورزش نیست بلکه فقط بخشی از آن مربوط به تمرینات جسمی است.

یوگیان هندی در اواخر دهه ۱۸۹۰ دانش خود از یوگا را به جهان غرب گسترش دادند و تعالیم مدرن یوگا از ۱۹۷۰ در کشورهای غربی محبوبیت زیادی پیدا کرد.

یوگا به‌ عنوان یک مکتب فلسفی اهداف معنوی و عرفانی زیادی دارد و یکی از اصلی‌ترین اهداف آن، اتحاد روح انسان با روح الهی بود. همان‌طورکه از اسم آن برمی‌آید یوگا به معنای اتصال، یکی شدن، یگانگی و پیوستن است.

در حال حاضر یوگا در کشورهای توسعه یافته در زندگی مردم رخنه کرده است و جزو اولویت جوامع پیشرفته محسوب می‌شود و رهبران بسیاری از کشورها در برنامه های یوگا شرکت می کنند.

آموزشگاه یوگا در کشور ما برای اولین بار در سال ۱۳۴۶ در تهران تاسیس شد، اما فعالیت این رشته از سال ۱۳۷۴ تحت نظر تربیت بدنی و زیر مجموعه فدراسیون ورزشهای همگانی رسمیت یافت که روز به روز بر دامنه توسعه آن افزوده می شود.

یوگای زنجان بر روی ریل توسعه

در استان زنجان نیز با برنامه های مختلفی که اجرا می شود میزان شناخت مردم از یوگا بالا رفته و یوگا و سلامتی جزو اولویت های مردم قرار گرفته و انتظار است مدیران ورزش استان ، مسولان و مدیران شرکت های بزرگ با حمایت از یوگا برای توسعه آن همت کنند.

کمیته های یوگا هم اکنون در ۱۵ استان کشور و از آن جمله زنجان تشکیل شده است.یوگا در زنجان از سال ۱۳۷۷ با درج مقالات "احمد قربان زاده"، با عنوان «یوگا هنر زندگی » و «یوگا راز سلامتی » در یکی از هفته نامه های زنجان فعالیت رسمی خود را با هدف توسعه فرهنگ سلامتی و نشاط در جامعه آغاز کرد.

کمیته های یوگا در زمان حاضر در بیش از ۱۵ استان کشور از جمله استان زنجان تشکیل شده است و بیش از ۲۰۰ مربی یوگا که اغلب آنها زن هستند در دوره های متعدد مربیگری آموزش دیده اند.

خبرنگار ایرنا برای اطلاع از تاریخچه، روند توسعه و وضعیت فعلی ورزش یوگا در استان زنجان با احمد قربانزاده، بنیانگذار، مربی و مدرس یوگا در استان زنجان گفت و گو کرده است.

ایرنا: فعالیت رسمی یوگا در زنجان از چه سالی و تحت چه شرایطی آغاز شد؟

شهریورماه سال ۱۳۸۰ با پیگیری های بسیار زیاد نخستین همایش ۳۰۰ نفری یوگا را با حضور استاد "آناندا جیوتی" و "سید جلال موسوی نسب" بنیانگذار ساتیاناندا یوگای ایران برگزار کردیم که مورد استقبال مردم، مسئولین و نشریات استان قرار گرفت.

در همین سال با برگزاری اولین دوره کلاس های یوگا در سالن شیخ اشراق زنجان به طور رسمی کلاس های یوگای آقایان و بانوان کلید خورد و با انتشار جزوه و بروشور تلاش های وافری برای آشنایی مردم زنجان با این رشته انجام شد.

در ادامه کلاس های یوگای بانوان استان زنجان نیز توسط نسیم قربان زاده که مربی و بنیانگذار رشته یوگای بانوان استان زنجان و از شاگردان آناندا جیوتی است میان بانوان شهر زنجان رواج یافت.

به تدریج کلاس های یوگا را برای کارکنان و سایر اقشار مردم برگزار کردیم و در سال ۱۳۸۳ برای آشنایی هر چه بیشتر مردم استان زنجان با یوگا، دومین همایش بزرگ یک هزار و ۲۰۰ نفری کشوری یوگا را در سالن هلال احمر زنجان با حضور شماری از مدیران کل استان و سایر اقشار مختلف مردم برگزار شد که بازتاب بسیار گسترده ای در بین مردم و رسانه ها داشت.

بعدها با تلاش زیاد توانستیم در مجموعه ورزشی انقلاب زنجان سالن اختصاصی برای این رشته بگیریم و کار تعمیرات اساسی این سالن نیز انجام شد.

هم اکنون نیز کلاس ها و باشگاه های مختلف یوگا در سطح استان زنجان دایر است.

یوگای زنجان بر روی ریل توسعه

ایرنا: از آغاز رسمی فعالیتهای یوگا در زنجان تاکنون چه فعالیتهایی برای ترویج این رشته انجام شده است؟

برگزاری همه ساله پاسداشت روز جهانی یوگا در زنجان، گرامیداشت روز یوگا در استان زنجان در تاریخ پنجم شهریورماه به مناسبت برگزاری اولین همایش یوگا در استان، مراسم خورشید جان در پایان سال و تقدیر از مربیان و فعالان یوگا استان زنجان، برنامه یوگا در روز جهانی کارگر در زنجان، کلاس‌های رایگان در خیریه ها، سازمانها و حوزه هنری، برنامه یوگا برای هنرمندان و اقشار مختلف جامعه و حضور مربیان و مدرسان در دوره های مختلف دانش افزایی از جمله فعالیت های ترویجی یوگا در زنجان است.

برگزاری همایش‌های مختلف یوگا، تورهای تفریحی، گردشی و ورزشی، برگزاری همایش ورزش صبحگاهی کارگری در استان زنجان، راه اندازی کمیته یوگای شهرستانها، مشاوره رایگان یوگا به اقشار مختلف مردم، چاپ مقالات و مصاحبه و گزارش از یوگا در رسانه ها، انتخاب اعضای هیات رییسه کمیته یوگا، بازدید از اماکن فرهنگی و تاریخی استان زنجان، دیدار با مسوولین استان در راستای توسعه یوگا، راه اندازی خانه یوگا زنجان، راه اندازی کمیته یوگا همگانی، راه اندازی کمیته یوگا کارگری استان زنجان در سال ۱۴۰۰ و راه اندازی کلاس های یوگا در دانشگاه پیام نور نیز بخشی از اقدامات در این خصوص است.

با اقدامات و تلاش های انجام شده امروز سطح آگاهی مردم استان زنجان نسبت به ورزش یوگا افزایش یافته است.دریافت دهها لوح تقدیر در توسعه یوگا و برنامه های فرهنگی، راه اندازی اولین باشگاه یوگا در زنجان، راه اندازی یوگای کوهستان، تحقیق و پژوهش، اجرای برنامه در مناسبهای مختلف سال، برگزاری برنامه کتابخوانی، اجرای مسابقه، نظرسنجی، برگزاری نشست ها و کارگاه های مختلف یوگا و تشویق و ترغیب مردم برای توسعه فرهنگ سلامتی در جامعه از دیگر دستاوردهای کسب شده جهت توسعه ورزش یوگا در استان است.

ایرنا: هم اکنون یوگا در استان زنجان در چه وضعیتی قرار دارد؟‌

در حال حاضر با تلاش‌های صورت گرفته سطح آگاهی مردم استان از یوگا بالا رفته است و روز به روز نیز بر میزان این آگاهی ها افزوده می‌شود و مردم بیش از پیش به اهمیت سلامتی پی می برند.

این امر باید نهادینه شود که عامل اصلی توسعه جوامع و سازمان ها داشتن منابع انسانی پویا، فعال و سالم است و باید متولیان امر ورزش و سلامتی بیش از پیش در راستای سرمایه گذاری در امر یوگا و ورزش همت کنند چرا که امروز شاهد هستیم اغلب مردم از فشارهای روحی و روانی رنج می برند و چنانچه این روند ادامه پیدا کند جامعه ای شاد و سرزنده نخواهیم داشت.

یوگای زنجان بر روی ریل توسعه

ایرنا:‌ چه چیزی باعث ترغیب مردم به خصوص در سالهای اخیر به این رشته ورزشی شده است؟

دلیل اینکه هم اکنون افراد زیادی یوگا را دنبال می‌کنند این است که می‌دانند تاثیر مثبت این ورزش چقدر برای ذهن، بدن و روح فوق‌العاده است و تاثیرات بسیار زیادی روی سلامتی انسان‌ها می‌گذارد.

با این‌ حال بیشتر تمرکزی که روی خواص یوگا وجود دارد این است که این ورزش تماما در مورد حالت‌های فیزیکی است، در حالیکه کلیت یوگا شامل طیف گسترده‌ای از تمرین‌های متفکرانه و خود انضباطی مانند مدیتیشن است که می‌تواند فواید بسیار زیادی را برای آرامش و تقویت ذهن نیز داشته باشد.

تحقیقات علمی در مورد فواید یوگا در حال حاضر گسترده شده و اکثر فوایدی را که تاکنون برای یوگا ذکر شده است تایید می‌کند.

این ورزش به طرز باور نکردنی برای سلامت و بهبود کلی وضعیت روحی و جسمی ما مفید است. از افزایش انعطاف‌پذیری گرفته تا تقویت ذهن، کاهش استرس و افزایش قوای جسمانی، همگی از مهمترین فوایدی است که می‌توان برای یوگا در نظر گرفت.

ایرنا: در حال حاضر ورزش یوگای زنجان چه مشکلات و دغدغه هایی دارد؟

متاسفانه تاکنون کوچکترین حمایتی از سوی مسوولان استان از یوگا صورت نگرفته است، امروز یوگای زنجان با همه مشکلاتی که دارد به برکت افرادی پابرجاست که مخلصانه برای سلامت جسمی و ذهنی مردم همت می کنند.

اگرچه ورزش یوگا نسبت به گذشته هم اکنون در وضعیت بهتری به سر می برد ولی رشد و توسعه هرچه بیشتر آن نیازمند همت مسوولان و دست اندرکاران این رشته است.رشته ورزشی یوگا اگرچه هم اکنون نسبت به گذشته در وضعیت مناسب و با اقبال اقشار مختلف مردم در همه گروه‌های سنی مواجه است اما همچنان نیازمند همت جدی مسوولان و متولیان امر است تا بیش از پیش معرفی، آثار مثبت آن تبیین و امکانات و سازماندهی های لازم برای رشد و گسترش آن فراهم شود.

نظر شما