شناسهٔ خبر: 67753702 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

بزرگ‌ترین فیلم‌ساز زنده جهان فیلم زندگی مسیح را می‌سازد

آخرین وسوسه اسکورسیزی

دنیای اقتصاد : بزرگ‌ترین فیلم‌ساز زنده جهان که به خاطر روایت‌های ضدجریانش معروف است و به همین دلیل هم فیلم‌ساز مغضوب رویدادهایی مانند اسکار شده، حالا می‌خواهد با همان دست‌فرمان هنجارگریزش، فیلمی درباره زندگی مسیح (علیه السلام) بسازد. چند هفته پیش وقتی ماجرای دیدار پاپ و اسکورسیزی رسانه‌ای شد و خود مارتین هم آن را تایید کرد، توپ خبرها ترکید و زمزمه‌ها درباره تولید یک فیلم جنجالی دیگر در آمریکا بالا گرفت.

صاحب‌خبر -

در یکی دو سال اخیر نشریه‌های معتبری چون گاردین و فیلم‌سازان مطرحی مثل فرانسیس فورد کوپولا بارها بر جایگاه اسکورسیزی به عنوان بزرگ‌ترین فیلم‌ساز زنده جهان تاکید کرده‌اند. حالا اسکورسیزی ۸۱ساله چنان که خودش گفته، مسوولیت سنگینی بر دوش خود احساس کرده و کارش دشوار شده است و البته شاید به همین اعتبار، می‌خواهد روایتی نو از پیامبر مهربانی به جهانیان عرضه کند.

دقیقا یک سال پیش بود که اسکورسیزی اظهار کرد سال‌هاست به دنبال ساخت فیلمی درباره زندگی مسیح بوده و در اوایل دهه ۷۰ قصد داشته فیلمی ۱۶میلی‌متری و سیاه و سفید در این زمینه بسازد. حالا این کارگردان بزرگ سینما می‌خواهد پس از آخرین فیلمش «قاتلان ماه کامل» که طولانی‌ترین فیلم کارنامه‌اش بود، کوتاه‌ترین فیلم کارنامه‌اش را با روایتی ۸۰دقیقه‌ای از مسیح بسازد.

جزئیاتی از فیلم

فیلم «زندگی مسیح» با اقتباس از کتابی به همین نام نوشته شوساکو اندو در سال ۱۹۷۳ ساخته می‌شود و قرار است یکی از کم‌هزینه‌ترین فیلم‌های اسکورسیزی، پس از مدت‌ها باشد. در ۲۵ سال اخیر او همواره مشغول ساخت تولیدات بزرگ استودیویی بوده و همین موضوع احتمالا فیلم جدیدش را بسیار صمیمی‌تر می‌سازد.

مارتین اسکورسیزی چندی پیش در مصاحبه با America Magazine از صحبتش با پاپ فرانسیس خبر داده و سپس اضافه کرده در گفت‌وگو با پاپ درباره ارائه یک روایت امروزی و مدرن از زندگی و شخصیت مسیح سخن گفته است.او در توصیف پروژه‌اش، آن را فیلمی حدودا ۸۰دقیقه‌ای خوانده که بر آموزه‌های اصلی عیسی مسیح تمرکز می‌کند و به گونه‌ای بدون تبلیغ، به بررسی اصول می‌پردازد و جزئیات مسیحیت را برجسته نخواهد کرد. او همچنین گفته این فیلم نه یک فیلم داستانی مستقیم و نه یک مستند، بلکه ترکیبی از هر دو است.

اسکورسیزی فیلم‌نامه را با همکاری کنت جونز، منتقد و فیلم‌ساز، به پایان رسانده و بیشتر سعی کرده فیلمش حس بی‌زمان بودن را برساند. وی گفته است: سعی می‌کنم راهی جدید پیدا کنم تا آن را در‌دسترس‌تر کنم و مفهومی را که از مذهب سازمان‌یافته ممکن است برداشت شود، تعدیل کنم.

این کارگردان درباره فیلم جدیدش گفته: «من اکنون در حال فکر کردن به واکنشم به آنچه پاپ فرانسیس در موردش درخواست کرده بود هستم و به این فکر می‌کنم که چگونه می‌توان فیلمی از عیسی ساخت و به این بپردازیم که عیسی کیست و همچنان در زندگی ما وجود دارد. ازاین‌رو من به فیلمی فکر می‌کنم که تا حدی مدرن و تا حدی کهن باشد، اما در موردش کاملا مطمئن نیستم. من و کنت جونز فیلم‌نامه‌ای را آماده کرده‌ایم و امیدوارم بتوانم بخشی از آن را در ماه‌های پیش رو فیلم‌برداری کنم تا ساخت فیلم آغاز شود.»

اسکورسیزی پیش از این گفته بود: «اما این فیلم قرار نیست هرگز یک روایت معمول و مستقیم از زندگی عیسی مسیح باشد. این کاری است که باعث می‌شود به عیسی مسیح در زمان حال به روشی متفاوت فکر کنیم. برخی از ایده‌های فیلم براساس کتاب زندگی عیسی نوشته شوساکو اندو است. فکر می‌کنم اینکه از نقطه‌نظر یک آسیایی این موضوع را ببینیم می‌تواند واقعا جالب باشد و ما را وادار می‌کند تا عیسی را به شکل دیگری ببینیم و به این مساله بیندیشیم که چگونه او هنوز در زندگی ما وجود دارد و همیشه بخش مهمی از زندگی ما خواهد بود.»

حاشیه‌ها

اسکورسیزی اخیرا در گفت‌وگویی با لس آنجلس تایمز گفته: «پروژه فیلم عیسی بیشتر در زمان حاضر می‌گذرد و به جای آموزه‌های مذهبی، ارکان و ریشه‌های اصلی ظهور یک پیامبر را بررسی خواهد کرد.»

پیش از این و در سال ۱۹۸۸، فیلم «آخرین وسوسه مسیح» ساخته اسکورسیزی بسیاری از کاتولیک‌های محافظه‌کار را به دلیل به تصویر کشیدن عیسی (با بازی ویلم دفو) به عنوان مردی که بین خدا و لذت‌های زمینی سرگردان است، خشمگین کرده بود و به همین دلیل برخی از سینماها از نمایش فیلم «آخرین وسوسه مسیح» خودداری کردند و کشورهای دیگر از جمله کشور پاپ فرانسیس، آرژانتین، نمایش آن را برای سال‌ها ممنوع کردند.

حالا هم با توجه به حساسیت‌های مذهبی در این باره و معلوم نبودن خواست و رویکرد اسکورسیزی، هنوز توزیع‌کننده‌ای برای این فیلم اعلام آمادگی نکرده است.

 

نظر شما