شناسهٔ خبر: 67753671 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

داروهای فشار خون ‌می‌توانند به پیشگیری از صرع بزرگسالان کمک کنند

ایتنا - طبق یک مطالعه جدید، به نظر می‌رسد دسته‌ای از داروهای فشار خون به کاهش خطر ابتلا به صرع در سالمندان کمک می‌کند.

صاحب‌خبر -
محققان در 17 ژوئن در مجله JAMA Neurology گزارش دادند که این داروها که مسدودکننده‌های گیرنده آنژیوتانسین (ARBs) نامیده می‌شوند، ممکن است از صرع در افرادی که در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند، جلوگیری کند.

به گزارش ایتنا، دکتر کیمفورد میدور، محقق ارشد و استاد عصب‌شناسی در دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد، گفت: «این یافته فوق‌العاده هیجان‌انگیز است، زیرا ما در حال حاضر هیچ دارویی برای پیشگیری از صرع نداریم. امیدوارم این یافته‌های اولیه منجر به آزمایش‌های بالینی بیشتری شود.»

صرع اغلب در دوران کودکی تشخیص داده می‌شود، اما بیش از 1٪ از افراد بالای 65 سال به تشنج‌های مکرر مرتبط با این اختلال مغزی مبتلا هستند. 

سکته مغزی شایع ترین عامل خطر برای ابتلا به صرع در سالمندان است. محققان خاطرنشان کردند که حدود 10 درصد از بازماندگان سکته مغزی در طی پنج سال دچار تشنج می‌شوند. به گفته محققان، سرخرگ‌های سفت‌شده و فشار خون بالای مزمن نیز خطر صرع را افزایش می‌دهد.

میدور در انتشار خبری استنفورد گفت: «این موضوع می‌تواند یک اختلال بسیار ناتوان‌کننده باشد و در افراد مسن‌تر بسیار شایع‌تر از آن چیزی است که مردم تصور می‌کنند.»

مطالعه‌ای در سال 2022 روی بیش از 160000 نفر در آلمان نشان داد افرادی که ARB برای فشار خون بالا مصرف می‌کنند، کمتر در معرض خطر صرع هستند.

این داروها گیرنده‌های آنژیوتانسین II را مسدود می‌کنند، پروتئینی که باعث باریک شدن رگ‌های خونی می‌شود و فشار خون را افزایش می‌دهد. این داروها همچنین التهاب رگ‌های خونی و سایر اندام‌ها از جمله مغز را کاهش می‌دهند.

 


برای مطالعه جدید، محققان داده‌های 2.2 میلیون بزرگسال مبتلا به فشار خون بالا را که حداقل یک داروی فشار خون برای آنها تجویز شده بود، تجزیه و تحلیل کردند. هیچ یک از افراد در شروع مطالعه صرع نداشتند. به گفته محققان، برای حدود 14 درصد از افرادی که از داروهای فشار خون استفاده می‌کنند، ARB تجویز شده است.

به طور کلی، افرادی که ARB مصرف می‌کردند بین سال‌های 2010 تا 2017 در مقایسه با افرادی که سایر داروهای فشار خون مصرف می‌کردند، 20 تا 30 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به صرع بودند.

محققان خاطرنشان کردند که این موضوع حتی زمانی که افراد مبتلا به سکته مغزی از تجزیه و تحلیل حذف شدند نیز صادق بود. این نشان می‌دهد که میزان پایین‌تر صرع به این دلیل نیست که ARB خطر سکته مغزی را در افراد کاهش می‌دهد.

میدور گفت: «کاری که ما انجام دادیم تکرار آنچه در آلمان یافت شد، اما در جمعیتی بزرگتر و کاملاً متفاوت است. این واقعاً ارزش یافته‌ها را افزایش می‌دهد و به ما می‌گوید که چیزی واقعی در اینجا در جریان است.»

یک ARB خاص، لوزارتان (کوزار)، قوی‌ترین اثر را بر خطر صرع داشت. با این حال، محققان گفتند که برای تایید این یافته‌ها به مطالعات بیشتری نیاز است.

محققان خاطرنشان کردند که تمام داروهای فشار خون می‌توانند خطر صرع را کاهش دهند زیرا فشار خون بالا به ایجاد صرع کمک می‌کند. اما این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد که ARB ها ممکن است به طور بالقوه مفیدتر از سایر داروهای فشار خون باشند.

میدور گفت:« این می‌تواند فصل جدیدی در پزشکی پیشگیرانه باشد. افراد بسیاری مبتلا به سکته مغزی یا فشار خون بالا  هستند. دانستن اینکه این دسته از داروها نه تنها فشار خون را کاهش می‌دهد، بلکه به کاهش خطر صرع نیز کمک می‌کند، می‌تواند نحوه درمان ما را تغییر دهد.»
 

نظر شما