شناسهٔ خبر: 67752833 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

قائم مقام وزیرصمت: تولید خودرو در کشور ۵۵ درصد افزایش یافت

مشهد- ایرنا- قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: تولید خودروی سواری در سه سال گذشته دولت سیزدهم رشد ۵۵ درصدی داشت به گونه ای که از تولید یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۷۳۰ هزار دستگاه در سال ۱۴۰۳ رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سید مهدی فرحی شنبه شب در مراسم گرامیداشت روز ملی صنعت و معدن که به همت خانه صنعت معدن و تجارت خراسان رضوی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی مشهد برگزار شد، به تشریح رشد ۲۰ مولفه اقتصادی در حوزه صنعت و معدن اشاره کرد.

وی با اشاره به برخی از این مولفه ها گفت: رشد تولید ۳۰۰ درصدی انواع کشنده ها و کامیونت، رشد ۱۵۰ درصدی تولید کمباین، ۹۶ درصدی ماشین لباسشویی و ۸۸ درصدی تولید چرم از دیگر توفیقات دولت سیزدهم است.

فرحی به برخی عقب ماندگی ها در حوزه معدن کشور اشاره و اظهار کرد: ایران هفت درصد معادن دنیا را در اختیار دارد اما میزان اکتشافی که انجام داده، سه تا چهار درصد از کل معادن کشور است.

وی بیان کرد: با این حال در سه سال گذشته سه هزار و ۳۰۰ پروانه اکتشاف معدنی و یکهزار و ۶۰۰ پروانه بهره برداری در حوزه معدن کشور صادر شده است.

قائم مقام وزیر صنعت معدن و تجارت در امور بازرگانی گفت: امروز ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان در کشور فعال است و باعث شده در بخش نرم افزار به توفیقات خوبی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: در سه سال دولت سیزدهم تجارت کشور به ۳۵۰ میلیارد دلار رسید که نسبت به مدت مشابه دولت قبل رشد ۴۰ درصدی داشته است، در همین مدت چهار هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی تعطیل به مدار تولید بازگشت و ظرفیت تولید بیش از ۶ هزار واحد تولیدی افزایش یافت.

فرحی اظهار کرد: ۸۷۰ شهرک صنعتی و بیش از ۸۰ هزار واحد صنعتی در کشور وجود دارد که ۵۰ مورد از شهرک ها در استان خراسان رضوی واقع شده اند، در دولت شهید رییسی بزرگترین شهرک صنعتی شرق کشور در این استان راه اندازی شد.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش پایانی سخنانش گفت: در ارتباط با توسعه فناوری و داشتن محصول جدید باید در ۲ جبهه فعالیت کنیم که یکی ارتقای و رشد وضع موجود است که به همت دولت سیزدهم رشد خوبی یافت اما به آنچه شایسته کشور است، نرسیدیم، بیش از ۱۰ سال است که شعار سال از جنس اقتصادی و مشارکت و جهش در تولید است.

ایجاد ۱۷۰ هزار اشتغال خالص در خراسان رضوی

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: ۱۷۰ هزار اشتغال خالص در سه سال دولت سیزدهم در استان ایجاد شد و نرخ بیکاری به ۶.۳ درصدی کاهش یافت، معنی اش راه افتادن جریان اقتصادی استان و فعال شدن بخش تولید و کارخانه ها است.

یعقوبعلی نظری اظهار کرد: تنها در سال ۱۳۹۹ ، ۹۸ هزار کارگر در استان بیکار شدند، آنچه ما مشکل داریم در تحقق برنامه ها و عمل است، نباید فقط به نظریه ها اکتفا کنیم.

وی بیان کرد: اولین راهبرد ما در خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰ نگهداشت وضعیت موجود و حفظ واحدهای تولید بود، در آن سال پنج هزار و ۶۰۰ واحد تولیدی در استان وجود داشت که ۸۹۰ واحد از آنها تعطیل بودند.

نظری افزود: راهبرد دوم ما احیای واحدهای تعطیل بود که همه واحدهای تعطیل قابل احیا نبودند که ۳۰۸ واحد در حوزه صنعت و معدن و ۳۶۱ واحد در حوزه دام و طیور احیا شدند و باقی که قابل احیا نبودند، تعیین تکلیف شدند.

استاندار خراسان رضوی ادامه داد: ۲۰۰ هزار مسکن از پی کنی تا بهره برداری در خراسان رضوی در این سه سال عملیاتی شده است.

نظری افزود: همین که نام من در دولت شهید رییسی ثبت شد باعث افتخار من است، همیشه نسبت به مشکلات مردم و بی خانمان بودن و بیکار ‌و بی مسکن بودن، دغدغه داشتم و من با همین راهبری خود را موظف به خدمت به مردم می دانستم.

وی بیان کرد: ۵۹۹ واحد تولیدی در خراسان رضوی با اجرای طرح توسعه به میزان ۲۵۰ هزار میلیارد ریال در سه سال گذشته سرمایه گذاری کردند.

نظری اضافه کرد: ۵۹۰ هزار میلیارد ریال در طول سه سال گذشته در حوزه صنعت و معدن خراسان رضوی سرمایه گذاری شده است.

در پایان این مراسم از واحدهای صنعتی نمونه در سطح ملی و استانی قدردانی شد.

نظر شما