شناسهٔ خبر: 67752348 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

آزادی در ابهام!

روزنامه جوان

اگرچه رئیس فدراسیون فوتبال مدعی است تنها ۱۰ درصد از کار آماده‌سازی ورزشگاه آزادی باقی‌مانده، اما در ادامه به مواردی اشاره می‌کند که باعث افزایش ابهامات در خصوص میزبانی آزادی از فوتبال ایران می‌شود. 

صاحب‌خبر -

جوان آنلاین: سومین جلسه بررسی چالش‌های میزبانی ورزشگاه آزادی هم برگزار شد، اما همچنان کمتر کسی است که بداند اوضاع از چه قرار است و آزادی دقیقاً چه زمانی برای میزبانی از تیم‌های باشگاهی و تیم ملی سروسامان خواهد گرفت!
 
اگرچه رئیس فدراسیون فوتبال مدعی است تنها ۱۰ درصد از کار آماده‌سازی ورزشگاه آزادی باقی‌مانده، اما در ادامه به مواردی اشاره می‌کند که باعث افزایش ابهامات در خصوص میزبانی آزادی از فوتبال ایران می‌شود. 
بار دیگر جمعی از مسئولان برای بالا و پایین کردن مشکلات ورزشگاه آزادی جهت مرمت و بهره‌برداری از آن دور هم جمع شدند. از مهدی تاج (رئیس فدراسیون فوتبال) گرفته تا حسین طلا (مدیر شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی)، علی جوادی (مدیرکل ورزش و جوانان تهران)، مهدی نبی (نایب‌رئیس فدراسیون)، حیدر بهاروند (رئیس سازمان لیگ)، محمدرضا کشوری‌فرد (دبیر سازمان لیگ)، فرشید سمیعی (مدیرعامل استقلال)، علی تارقلی‌زاده (مدیر بین‌الملل فدراسیون)، حسین بادامکی (معاون ورزشی پرسپولیس)، امیرحسین روشنک (مسئول برگزاری لیگ برتر)، مهدی خراطی (رئیس دپارتمان تیم‌های ملی)، داود رفعتی (دبیر کارگروه استانداردسازی ورزشگاه‌ها)، سعید ابوالفتحی (معاون فنی شرکت توسعه و تجهیز اماکن ورزشی) تا مسئولان ورزشگاه آزادی. نشستی که با مروری بر آخرین وضعیت بهسازی ورزشگاه آزادی و راهکار‌های لازم در این زمینه و همچنین اشاره به الزامات مورد نیاز برای تجهیز ورزشگاه مطابق با استاندارد‌های فیفا و ای‌اف‌سی آغاز شد و دست‌آخر نیز با بازدید از وضعیت زمین و مرمت استادیوم به پایان رسید. اما باز هم دقیقاً مشخص نشد اوضاع از چه قرار است و آزادی از چه زمانی می‌تواند پذیرای بازی‌های لیگ و حتی ملی باشد، چراکه برخلاف صحبت‌های قبلی رئیس فدراسیون فوتبال که تأکید داشت آزادی باید تا آخر مرداد آماده شود تا مشکلی برای نصب VAR و برگزاری نخستین دیدار مرحله سوم مقدماتی جام جهانی (مصاف ۱۵ شهریور با قرقیزستان) رخ ندهد، این‌بار صحبت‌های تاج به‌گونه‌ای بود که به نظر نمی‌رسد آزادی بتواند به این زودی‌ها حتی میزبان بازی‌های تیم ملی هم باشد. حال آنکه طبیعتاً این ورزشگاه باید از تاریخ هشتم شهریور‌ماه در اختیار ناظران ای‌اف‌سی قرار گیرد، اما چطور این اتفاق ممکن است وقتی رئیس فدراسیون صراحتاً می‌گوید که با وجود رضایت از روند آماده‌سازی آزادی، ممکن است در بازی‌های اول مقدماتی جام جهانی این ورزشگاه را در اختیار نداشته باشیم: «در ورزشگاه آزادی کار‌های اصولی صورت گرفته و مقاوم‌سازی انجام شده است. اکنون بحث معماری و بازسازی بخش‌های CIP، VIP و جایگاه خبرنگاران را در دستور کار داریم. تمام تلاشمان را می‌کنیم که ورزشگاه آزادی برای میزبانی از اولین بازی ایران که در تاریخ ۱۵ شهریور برابر قرقیزستان خواهد بود، برسد، اما اگر به هر دلیل تا این بازه زمانی بازسازی ورزشگاه آزادی به پایان نرسید باید یک ورزشگاه جایگزین معرفی کنیم.»
 
 تاج بهتر از هر کس دیگری می‌داند که به درازا کشیدن کار بازسازی آزادی تا چه اندازه می‌تواند برای فوتبال ایران داستان‌ساز شود، خصوصاً حالا که تیم‌های مدعی موفق به اخذ جواز حرفه‌ای شده‌اند. با وجود این مشخص نیست که به چه دلیل رئیس فدراسیون و دیگر مسئولان به آغاز لیگ در ورزشگاهی دیگر اصرار دارند: «مدیران دو باشگاه استقلال تهران و پرسپولیس هم پیگیر بازسازی ورزشگاه آزادی هستند. هر دو باشگاه هم در مسابقات لیگ برتر و هم در لیگ نخبگان آسیا از ورزشگاه آزادی استفاده خواهند کرد و اگر نتوانیم بازی‌ها را به موقع برگزار کنیم هم ۳۰۰ هزار دلار جریمه خواهیم شد و هم ممکن است ۳ بر صفر دیدار‌ها را بازنده شویم.».
 
اما نکته جالب گذاشتن بار مسئولیت بر گرده سرخابی‌های پایتخت است، پرسپولیس و استقلالی که بدون شک در فصل پیش‌رو آواره و خانه‌به‌دوش خواهند بود؛ از اینجا رانده و از آنجا مانده، چراکه نه تختی به‌طور کامل می‌تواند میزبان آن‌ها باشد و نه آزادی. حال آنکه مسئولان هر دو ورزشگاه نیز انتظار کمک مالی از این دو باشگاه جهت بازسازی و آماده‌سازی برای میزبانی از مسابقات را دارند، به‌طوری‌که درست بعد از آنکه مدیر مجموعه ورزشی تختی تأکید کرد اگر باشگاه پرسپولیس و استقلال طی چند روز آینده بودجه‌ای به تختی تزریق نکنند، امکان برگزاری رقابت‌های لیگ برتر و میزبانی تختی وجود ندارد، این‌بار تاج است که توپ را به زمین سرخابی‌های پایتخت می‌اندازد: «کشور ما در شرایطی قرار دارد که باید دست به دست هم دهیم تا کار‌ها پیش برود. ستاد فعلی باید دائم و تا روز مسابقه تشکیل شود و همه بیایند و اقدامات انجام شده را ببینند و بررسی کنند، اما باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال نیز باید دخیل باشند، چون بهره‌بردار هستند. اگر بودجه ندارند ورزشگاه را بازسازی کنند یا هر چیز دیگری، حداقل در جریان مسائل باشند.» پرواضح است که آقایان انتظار دارند تختی و آزادی با بودجه سرخابی‌های پایتخت مرمت شود و شاید به همین دلیل هم هست که برنامه آوارگی آن‌ها را در لیگ پیش‌رو ریخته‌اند. اما بدون تردید با این روش نه اوضاع آزادی سروسامان می‌گیرد و نه تختی، اما حتماً پرسپولیس و استقلال بار دیگر در معرض خطر حذف از آسیا قرار می‌گیرند. هرچند که با شرایط فعلی حتی تیم‌ملی هم نمی‌تواند خیلی به بازی در این ورزشگاه امیدوار باشد. شاید به همین دلیل است که سمیعی، مدیرعامل استقلال درست بعد از سومین جلسه بررسی مشکلات آزادی از قرار سرخابی‌های پایتخت برای حل مشکلات میزبانی ورزشگاه تختی می‌گوید، چراکه او هم مانند بادامکی، معاون باشگاه پرسپولیس خوب می‌داند مشکلات آزادی زیاد است و لیگ باید در تختی آغاز شود.

نظر شما