شناسهٔ خبر: 67750704 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه / چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها ـ حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند ـ کار دشواری است. بسته خبری ـ تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

صاحب‌خبر -

انتقاد رسانه اصولگرا از اهانت به ظریف در حاشیه نمازجمعه

فارس نوشت: «بر اساس ویدیویی که دیروز از گوشه‌ای در نماز جمعه تهران منتشر شده، تعداد اندکی از افراد حاضر در این مراسم، شعارهای دور از ادب علیه محمد جواد ظریف سر می‌دهند...

با همه انتقادات به ظریف، دادن شعار علیه او در نماز جمعه آنهم با ادبیات دور از ادب حتما غلط است. گرچه جمعیت شعار دهنده در برابر خیل عظیمی که در نماز جمعه این هفته تهران شرکت کرده بودند، بسیار اقلیت محسوب می شوند، ولی قداست مکان و ماموریت دینی نماز جمعه بگونه‌ای است که این لکه سیاه هم در آن قابل چشم پوشی نیست.

نماز جمعه مظهر جماعت در جمهوری اسلامی و از نمادهای سیاسی و اجتماعی وحدت و اتحاد در ایران محسوب می شود. به همین دلیل اظهاراتی که خلاف وحدت اجتماعی در آن باشد، خلاف ذات و رسالت دینی آن مکان محسوب می‌شود. بنابراین اتفاقی که این هفته در گوشه ای از نماز جمعه تهران شکل گرفت، هم در محتوای شعار، هم مکان و هم نحوه ابراز انتقاد این افراد علیه ظریف، غلط اندر غلط بود.

رهبر معظم انقلاب پیش از این چندین بار از حوادث مشابه که درباره برخی دیگر از شخصیت‌های سیاسی در سالهای گذشته اتفاق افتاده بود و افرادی علیه آنها شعارهای تند در برخی تجمعات سر داده بودند، ابراز گلایه و نارضایتی کرده اند. مخاطب مستقیم این اعلام نارضایتی رهبری هم علاوه بر عموم جامعه، بیشتر متوجه جامعه مذهبی و انقلابی کشور بوده است.

ملامت آمیز است که ارتکاب چنین خطای سیاسی و اجتماعی از برخی افراد که خود را مدافع انقلاب و پیرو رهبری می دانند، دوباره تکرار شود.»

***

حمله کیهان به فرایند انتخاب کابینه پزشکیان

کیهان نوشت: «اخیرا بارها درباره حضور افراد نااهل در اطراف آقای پزشکیان هشدارهای متعددی داده‌ایم. در همین شرایط، احاطه رئیس‌جمهور منتخب توسط فتنه‌گران و افراد زاویه‌دار با انقلاب اسلامی ادامه دارد.

برخی اعضای این حلقه‌ محاصره، فاسد و از اوباش سیاسی شامل پادوهای آمریکا، انگلیس و اسرائیل در فتنه 88، حامیان تحریم انتخابات، مسببان و عاملان ناراضی‌تراشی و ناکارآمدی عمدی در دولت اشرافی روحانی، متهمان فساد اقتصادی، متهم پرونده فروش اطلاعات به بیگانگان، شریک نزدیک شهرام جزایری (مفسد اقتصادی دوره موسوم به اصلاحات)، متهمان پرونده فساد کرسنت، متهمان اجرای سند ضد‌فرهنگی و ضد اسلامی 2030 و... هستند، این افراد تباه می‌خواهند اعضای کابینه را معرفی کنند...

آقای پزشکیان! شما از رهبر انقلاب یاد می‌کنید و نسبت به اجرای سیاست‌های کلی نظام که از سوی ایشان ابلاغ می‌شود تأکید دارید اما به بیانات و رهنمودهای آن رهبر عظیم‌الشأن توجه کافی ندارید، در حالی که شایسته است معرکه نااهلان و منحرفان را به هم بزنید و از افراد سالم و متخصص استفاده کنید.

ارتباط پزشکیان با افکار عمومی پس از انتخابات، از سوی برخی مشاوران مانند ظریف و آذری جهرمی و ربیعی و صالحی امیری قطع شد و تنها تصاویری از خرید او همراه خانواده، شرکت در هیئت‌های مختلف مذهبی و برخی دیدارهای اشخاص و مقامات برای تبریک گفتن منتشر می‌شود. امثال ظریف جای رئیس‌جمهور منتخب با مردم صحبت می‌کنند، این در حالی است که رئیس‌جمهور می‌بایست ارتباط و تعامل مستقیم با مردم داشته باشد. روز اول پس از اعلام ریاست جمهوری پزشکیان اعلام شد که وی نشست خبری داشته باشد اما این برنامه لغو شد.»

فرهیختگان نوشت: « در‌حالی‌که در روزهای پس از انتخابات رئیس‌جمهور فقط یا دیدارهای رسمی و تشریفاتی با شخصیت‌های سیاسی داشته یا در هیات‌ها حضور پیدا کرده است، تمرکز نیروهای سیاسی دیگر بر چینش دولت و انتخاب همکار برای او می‌تواند این فرضیه خطرناک را ایجاد کند که نقش شخص رئیس‌جمهور منتخب در دولت آینده چیست؟

شاید در روزهای آینده و بالا رفتن حجم انتقادها از اینکه چرا هیچ کنش یا ایده‌ای از سوی رئیس‌جمهور درباره تشکیل کابینه دیده نمی‌شود، موضعی از جناب پزشکیان دیده شود اما به‌هرحال در دو هفته اخیر این تصویر تثبیت شد که تقسیم کار در دولت جدید این‌گونه است؛ پزشکیان به مراسم‌ عزاداری می‌رود و فقط با مردم رابطه عادی ایجاد می‌کند، عده‌ای دیگر در حال تقسیم قدرت در دولت هستند.

ایده‌ای که در بند الف به آن پرداخته شد در واقع این ایراد را دارد که نسبت تصمیمات دولت آینده با رأس قدرت را نادیده گرفت و به‌نوعی رئیس‌جمهور منتخب را به مرخصی فرستاد. حتی اگر پزشکیان به این گروه کارشناسی اعتماد دارد و راه درست را در توجه به فکر و تامل آنها می‌داند باید به‌نوعی در واقعیت و تصویر رسانه‌ای نقش رئیس‌جمهور لحاظ می‌شد.»

انتقاد مشرق از حضور برخی افراد در شورای رهبری کابینه پزشکیان

مشرق نوشت: «قبل از هرچیز باید به ایده تشکیل یک شورای راهبری برای چینش کابینه دولت جدید با چشم خوشبینی و البته تحسین نگاه کرد. این کار در دولت های سابق مرسوم نبود و منهای نتیجه به نظر می رسد یک الگوی خوب است که می توان برای انتخابات های بعدی اینطور متصور بود که حیطه فعالیتی آن به قبل از انتخابات و مثلا تعیین معاون اول تمام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نیز گسترش یابد.

مسئله دیگر اینست که هیچکس حق ندارد به استفاده دکتر پزشکیان از رجال اصلاح طلب برای مشاوره یا اجرائیات دولت چهاردهم خرده بگیرد زیرا به هر حال آقای پزشکیان اصلاح طلب هستند و دولتی که از مردم رأی گرفته نیز اصلاح طلب است.

در این میان اما دو تأمل و هشدار مهم وجود دارد.

تأمل و هشدار اول ناظر به عقلانیتِ استفاده از نخبگان برای تصدی امورات اجرایی کشور است.

چه اینکه نخبگی بر هر نگرش سیاسی رجحان دارد و عقلانیت حکم می کند که رئیس جمهور برای مناصب و مصادر دولت خود ابتدا به نخبگی افراد و مدیران توجه کند. زیرا بدین ترتیب کارنامه بهتری هم از خود به جا خواهد گذاشت و به جای اینکه دل چند فعال سیاسی چپ را به دست بیاورد؛ دل مردم و رهبری را به دست آورده است.

و اما مسئله دوم هشدار درباره حضور برخی افراد مسئله‌دار در شورای راهبری مذکور است!

آقایان پزشکیان و ظریف باید بدانند که مثلا تاجرنیا از جمله دستگیرشدگان فتنه سال 88 و از نمایندگان مستعفی مجلس ششم است. و یا محسن رنانی کسی است که صحبت های عجیب و غریب او و حضورش در سمت براندازی بر کسی پوشیده نیست!

او کسی است که در همین ایام انتخابات گفته بود باید پزشکیان را بیازماییم و اگر جواب نداد پس آنگاه شاید مجبور شویم به بیگانگان پناه ببریم!»

تعریف فرایند شفاف برای تعیین کابینه تحسین‌برانگیز است

هم‌میهن نوشت: «تا اینجا اتفاق بسیار مهمی رخ داده است. اول اینکه، ایران به دلایلی فاقد نظام و انتخابات حزبی است و این ضعف مهمی است که اگر چنین نظامی را داشت، حتی پیش از انتخابات معلوم می‌بود که چه کسانی نامزد چه پست و مقام و مسئولیتی هستند.

در گذشته تصمیم در این موضوع در جمع‌های بسیار محدود و غیرعمومی گرفته می‌شد. اکنون آقای پزشکیان تصمیم گرفته به‌جای روال گذشته، افراد زیادی را بر اساس ضوابط و شاخص‌های معین در فرایند انتخاب کابینه مشارکت دهد. این گامی بزرگ و روبه‌جلو است. ضمن اینکه راه برای معرفی هیچ‌کسی به‌عنوان نامزد وزارت بسته نیست.  

البته، با اطمینان می‌توان گفت که خروجی نهایی حتماً با خروجی ایده‌آل تفاوت‌هایی دارد؛ چون این کار در فرصت کوتاه و ابعاد بزرگ انجام شده و چاره‌ای هم جز این نبوده است. ولی نتیجه آن هرچه باشد؛ با فاصله زیاد از روال گذشته جلوتر است. به‌ویژه اینکه مشارکت افراد زیادی را به دست آورده است.

در این مسیر حضور یا عدم حضور افرادی در شورای راهبری یا کمیته‌ها و یا درباره شاخص‌های تعیین‌شده مورد انتقاد قرار گرفته که طبیعی هم هست. این نقدها لازمه جامعه آزاد و متکثر است.»

***

چرا برخی اعضای شورای شهر منتقد زاکانی شده‌اند؟

فرهیختگان نوشت: «برای یک قضاوت عادلانه نسبت به سخنان مطرح‌شده از سوی اعضای مختلف شورای شهر، باید سری به آمارهای مطرح‌شده از سوی مدیران شهرداری بزنیم. مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اوایل تیر امسال گفته بود که تاکنون ۴۰۰ دستگاه اتوبوس اورهال شده‌اند و در حال حاضر ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس در سطح شهر تهران فعال هستند.

این درحالی است که اسفند ماه سال گذشته شهردار تهران نیز به همین عدد یعنی 2 هزار و 100 اتوبوس اشاره داشته و به رسانه‌ها گفته بود که تعداد اتوبوس‌های فعال در تهران به مرور چند برابر می‌شود. با وجود گذشت 4 ماه از سال اما تعداد اتوبوس‌های فعال همچنان همان رقم است.

همچنین بهمن ماه سال گذشته نایب‌رئیس شورای شهر تهران گفته بود که به گفته اتوبوسرانی 150 اتوبوس جدید مجددا به پارکینگ برگردانده شده است و در انتقاد به این اتفاق سروری به فارس گفته بود که اتوبوس نو پروتکل مخصوص به خودش را دارد، نه اینکه نیامده خراب شوند. 
شادی مالکی، سرپرست سازمان تاکسیرانی شهر تهران فروردین ماه امسال گفته بود که بیش از ۵۰ هزار تاکسی برقی امسال از محل توافق شهرداری با وزارت صمت و قرارداد با چین وارد ناوگان تاکسیرانی شهر تهران می‌شود.

آن‌گونه که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند تا خردادماه امسال تنها هزار تاکسی برقی وارد مدار شده است و باید تا پایان امسال 49 هزار تاکسی وارد مدار شوند که وارد شدن این میزان از تاکسی برقی تا پایان امسال کمی عجیب و بعید به نظر می‌رسد...

علی اصغر قائمی، عضو شورای شهر در پاسخ به ادعای مطرح‌شده از سوی نادعلی، مبنی‌بر اینکه برخی اعضا از همان ابتدا سرناسازگاری داشتند گفت: «اصلا این‌گونه نیست. زاکانی روزی که از صحن شورا رای گرفت و شهردار تهران شد 18 رای داشت. حالا از 21 نفر بنده، امانی و جعفری تشکری از همان ابتدا زاکانی را مناسب پست شهرداری نمی‌دانستیم. اما در هر صورت 18 رای داشت. با وجود این اما ما نیز گفتیم حالا که شما رای آوردی و شهردار هستی، تمام توان‌مان را برای مساعدت شما به‌کار می‌گیریم ولی از همان ابتدا او شروع به مرزگذاری میان افرادی کرد که به او رای داده‌اند و افرادی که به او رای نداده‌اند. بعد هم این شکاف را بیشتر کرد. چرا این سه منتقد تبدیل به 10 نفر شدند. تازه برخی از دوستان هستند که از بیان موضع‌شان پرهیز می‌کنند و من مطمئنم افرادی که اکنون با زاکانی هم‌راستا نیستند بیش از 10 نفر هستند، بنابراین خود رفتار زاکانی باعث شده فضا به این سمت سوق پیدا کند.»

***

گمانه‌زنی درباره برخی اعضای کابینه پزشکیان

دنیای اقتصاد نوشت: «براساس اعلام یک منبع آگاه آخرین گمانه‌زنی‌ها از احتمال انتخاب عبدالناصر همتی به عنوان وزیر اقتصاد، حسین انتظامی به عنوان وزیر ارشاد، پورمحمدی یا مجید انصاری به عنوان وزیر کشور و واعظ مهدوی به عنوان وزارت بهداشت حکایت می‌کند‌. همچنین دو نام خداداد غریب‌پور و افخمی‌راد به عنوان گزینه‌های وزارت صمت به‌طور جدی مطرح است.

در این میان از علی طیب‌نیا و محمد‌رضا عارف به عنوان گزینه‌های اصلی معاون اولی نام برده می‌شود. از سوی دیگر بنا برگفته این منبع آگاه حضور محمد شریعتمداری و عارف در دولت چهاردهم قطعی شده است...

انتقادها تنها به حضور ظریف در شبکه خبر و سخنانش درمورد ارائه امتیاز به اقلیت‌های دینی خلاصه نشده است‌. برخی براین نظرند که اصولا حضور ظریف نتوانست چهارشنبه شب تصویر تمام و کمالی از شورای راهبری در قاب سیما به مردم ارائه کند.

به دنبال این انتقادها حالا زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه احتمال دارد نقش شورای راهبری کمرنگ شود شنیده می‌شود‌. براساس این شنیده‌ها با توجه به اینکه انتخاب وزرا از تکالیف رئیس‌جمهور است، رئیس‌جمهوری منتخب به غیر ازمشورت گرفتن از اعضای شورای راهبری احتمالا از کانال‌های دیگری نیز برای انتخاب وزرا مشورت خواهد گرفت.»

***

دیدگاه عباس عبدی درباره دولت وحدت ملی

عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره دولت پزشکیان به اعتماد گفت: «ایده اصلی باید دولت وفاق یا وحدت ملی باشد...

مساله اینجاست که باید تنوع و تفاوت را به رسمیت شناخت. در این صورت به جای ستیز، در مسیر رقابت قرار می‌گیریم. به رسمیت شناخته شدن وجود تفاوت و تنوع، بنیان جامعه مدرن است. حتی از این بالاتر باید گفت که عامل بقای جامعه مدرن وجود حدی از تفاوت و تنوع است.

بدون پذیرش این موضوع ممکن نیست که پیشرفت کنیم، زیرا لازمه تحقق پیشرفت، یعنی امکان تفاوت و تنوع را پذیرفتن، چون اجزای هر جامعه به یک میزان و یک شکل دچار پیشرفت نمی‌شوند و طبیعت و ذات جامعه مدرن تفاوت است و بقای آن نیز مبتنی بر احترام به تفاوت است، بنابراین وفاق ملی یعنی پذیرش و به رسمیت شناختن یکدیگر و عبور از ستیز به سوی رقابت. کابینه آقای پزشکیان باید بازتاب‌دهنده همین شعار اصلی او باشد.

این مهم‌ترین پروژه ۱۵۰ سال اخیر ایران است. ما از ۱۵۰ سال پیش وارد دنیای جدید شدیم ولی منطق اصلی آن که پذیرش تنوع است را نپذیرفتیم. باید پذیرفت که هیچ کس نمی‌تواند دیگری را حذف کند مگر آنکه نیروی اجتماعی خودش در فرآیند تاریخی و اجتماعی دچار تحول شوند. مصداق این ایده را باید در گفتار آقای پزشکیان و دولت وی دید. باید در نحوه رفتارش با مردم و همه جناح‌ها و‌ حکومت مشاهده کرد. باید در چینش کابینه او دید.»

پزشکیان می‌خواهد مرهمی بر شکاف‌های اجتماعی باشد

شرق نوشت: « پزشکیان مهم‌ترین هدف دولت خود را نه برجام، نه کارآمدی و نه حتی رفاه عمومی قرار داده است. او آمده تا مرهمی بر شکاف‌های اجتماعی باشد؛ مرهمی بر دوری ما از همدیگر. تلاش او بر این است که دوگانه‌های ساخته‌شده را از بین ببرد دوگانه‌هایی که بسیاری از شکاف‌های موجود را هویت سیاسی یا اجتماعی می‌بخشد.

تا همین‌جا هم می‌توان کارنامه او را موفق ارزیابی کرد. او در اولین قدم توانست از سبد رأی اصولگرایان در دور اول انتخابات 10 میلیون رأی جذب کند و در فردای انتخابات به‌جای نمایش قدرت، جلوه‌ای از همدلی را به اجرا گذاشت و دوشادوش مخالفانش ایستاد، اشک ریخت، نوحه خواند و همه را به همدلی دعوت کرد. این مسیر اگر با بازخورد مثبت از سوی حاکمیت و بدنه رأی مخالفان روبه‌رو شود، می‌توان امید داشت که آینده بهتر از امروز خواهد بود.»

***

درخواست جالب خانواده شهید سلیمانی از پزشکیان

مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور منتخب ملت با حضور در منزل سردار شهید سپهبد حاج‌قاسم سلیمانی با خانوادهٔ وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار خانواده شهید سلیمانی با اشاره به خدمات حاج‌قاسم سلیمانی بیان کردند: شهید سلیمانی تمام عمر خود را برای خدمت به مردم کشورش گذاشت و یک جمله معروف داشتند؛ «جان من و امثال من هزاران بار فدای ملت ایران.» شهید سلیمانی هم‌زمان شخصیتی ملی و امت گرا برای جهان اسلام بود و نگاهی فراجناحی داشت و مردم را در دسته‌بندی یا یک طیف خاصی قرار نمی‌دادند.

ایجاد وحدت و ازبین‌رفتن شکاف‌ها از دیگر محورهای مطرح شده توسط خانواده شهید سلیمانی در این دیدار بود و اذعان داشتند: این مسئله همیشه بزرگ‌ترین آرزوی پدر بزرگوارشان بوده است.

خانواده سیدالشهدای جبهه مقاومت با اشاره به امید ایجاد شده خواستار بهبود وضعیت معیشت مردم در دوره جدید شده و نقش فضای مجازی در توسعه کسب‌وکار مردم به‌خصوص جوانان را تعیین‌کننده دانستند و خواستار تسهیل استفاده آحاد جامعه از فضای مجازی شدند.

مسعود پزشکیان نیز در این دیدار ضمن ادای احترام به مقام والای شهید سلیمانی در خصوص ایشان، گفت: راه شهید حاج‌قاسم سلیمانی، راه وحدت و همدلی بود، ایشان نه با کسی دعوا داشت و نه کسی را حذف می‌کرد. در هیچ یک از پیام‌ها و سخنان ایشان بویی از تفرقه وجود نداشت. اما ما راه را رها کرده و با یکدیگر دعوا می‌کنیم. باید با تأسی به راه و مرام شهید سلیمانی و وحدت، مشکلات کشور را حل کنیم.

***

درخواست حضور زنان در شورای نگهبان

سکینه سادات پاد دستیار رئیس جمهور شهید در امور حقوق و آزادی های اجتماعی در توییتی نوشت: «در نامه‌ای به دبیر محترم شورای نگهبان به منظور بهره‌مندی از ظرفیت زنان متخصص در مراکز تصمیم‌گیر، پیگیر حضور بانوان نخبه و حقوقدان در پژوهشکده شورای نگهبان شدم. از ریاست محترم قوه قضائیه نیز حضور زنان حقوقدان، در جمع شش نفره حقوق‌دانان شورای نگهبان را تقاضا کردم.»

***

نامزدهای ریاست دیوان محاسبات چه کسانی هستند؟

به گزارش تسنیم، با توجه به اینکه ثبت‌نام از داوطلبان ریاست دیوان محاسبات و دادستانی این دیوان آغاز شده و تا روز شنبه نیز ادامه دارد، شنیده‌های خبرنگار تسنیم ‌حاکی از این است که احمدرضا دستغیب رئیس فعلی دیوان محاسبات، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، محمد دهقان معاون حقوقی ریاست جمهوری، عباسی استاندار گیلان، محمد خدابخشی نماینده سابق الیگودرز و همچنین علی ادیانی نماینده دوره هشتم و دهم مجلس و معاون امور تقنینی معاونت پارلمانی دولت سیزدهم تاکنون برای ریاست بر دیوان محاسبات کاندیدا شده‌اند.

همچنین علی کامیار دادستان فعلی دیوان محاسبات، داوود محمدی نماینده قزوین در مجلس دهم هم برای ریاست و هم برای دادستانی، شجاعی دادستان اسبق دیوان محاسبات و همچنین معاون فنی دیوان نیز تاکنون کاندیدای دادستانی دیوان محاسبات هستند.

لازم به ذکر است که با آغاز به کار هر دوره مجلس شورای اسلامی رئیس و دادستان و مستشاران دیوان محاسبات کل کشور از سوی مجلس تعیین می‌شوند.

نظر شما