شناسهٔ خبر: 67750594 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

توجه به عُرف جامعه باید از رویکردهای اصلی شورای فرهنگ عمومی باشد

صاحب‌خبر -

حجت‌الاسلام‌ احمد مطهری‌اصل در این نشست که با حضور مدیران ادارات و نهادهای استانی برگزار شد، اظهار داشت: فرهنگ عمومی از شیوه رفتارهای عمومی مردم یا عرف، عادات، رسوم و مذهب و ... تشکیل شده و در همه حوزه‌های زندگی اجتماعی، فرهنگی،‌ دینی ، خانواده، اقتصاد و ... حضور دارد.

وی افزود: می‌توان با سیاست گذاری‌های کارآمد در شورای فرهنگ عمومی و تاکید بر عُرف جامعه سبب شکوفایی فرهنگ شد و از آن در جهت رشد و توسعه‌ی استان بهره برد.

حجت‌الاسلام مطهری تصریح کرد: در فقه اسلامی عُرف یکی از مباحث بسیار مهم است تا بدانجا که گاه مراجع تقلید در بعضی از امور به عرف رجوع می‌کنند و فتوای شرعی صادر می‌کنند، از این رو باید سنت‌ها و عرف جامعه مورد توجه تصمیم‌سازان و اندیشه‌وران قرار گیرد.

امام جمعه تبریز گفت: ایران اسلامی  به دلیل اینکه از سبقه‌ی تمدنی غنی برخوردار است و ارزش های اصیل بسیاری را در بطن و متن خود دارد ، اهمیت خاصی به مقوله فرهنگ و عرف قائل است و به همین دلیل هم فرهنگ عمومی بر اصول و معارف ایرانی - اسلامی تکیه دارد.

وی افزود: مردم، در جامعه‌ی اسلامی و ایرانی از جایگاه ارزشمندی برخوردار هستند و باید با بهره ‌گیری از منویات مقام معظم رهبری که با درایت ویژهای که دارند عرف مردم را ارزشمند می‌دانند، ما نیز همراه مردم و  در کنار مردم باشیم.

نماینده‌ی ولی فقیه در استان، جوانان را سرمایه‌های ارزشمند این مرز و بوم خواند و گفت: باید طوری برای فرهنگ عمومی برنامه‌ریزی شود تا  جوانان بدانند که مسئولان نظام آنان را دوست دارند و جامعه برای تعالی و بالندگی نیازمند حضور این قشر تاثیرگذار است.

وی در ادامه تاکید کرد: برای تحقق برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی نیازمند حضور اندیشمندان و اهالی علم و فرهنگ و همراهی حوزه و علما هستیم و امیدواریم با همدلی و همراهی شاهد تحولاتی در عرصه‌ِ فرهنگ عمومی استان باشیم.

وی همچنین با تاکید بر لزوم تلاش و تکاپوی بیش از پیش کمیته‌های ذیل نظر شورای فرهنگ عمومی گفت: کمیته‌های ششگانه شورا باید مسائل مختلف جامعه را در ابعادی گسترده مورد مداقه قرار دهند و نتایج آن را برای تصمیم‌گیری متقنن و محکم در اختیار شورا قرار دهند.

امام جمعه‌ی تبریز در ادامه با اشاره به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اظهار داشت: همانطور که مقام معظم رهبری نیز فرمودند مردم به نظام جمهوری اسلامی تعلق خاطر دارند.

حجت‌الاسلام مطهری تاکید کرد: بر اساس دیدگاه مقام معظم رهبری مردم در تمام امور جامعه،‌نقش اساسی و محوری دارند.

وی افزود: مقوله‌های اسلام و عدالت محوری و انسانیت محوری اسلام برای عمومی مردم حل شده و مورد قبول است و حضور پرشور در انتخابات اخیر نیز مؤید این امر است. اما مسئولین نیز باید برای همراهی و دلگرمی بیش از پیش مردم هم  موانع را برطرف کنند و هم مشوق‌ها را افزایش دهند.

نظر شما