شناسهٔ خبر: 67750488 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

مردم ارومیه دارای فرهنگ غنی و متمدنانه هستند - اکونیوز

اقتصاد ایران: ارومیه - وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: ارومیه از معدود شهرهای جهان است که در آن کلیسا و مسجد در کنار هم قرار دارد که نشان از وحدت بین ادیان است و مردم دارای فرهنگ غنی هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، عزت الله ضرغامی عصر شنبه در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی اظهار کرد: در ارومیه وجود کلیسا و مسجد در کنار هم آنقدر زیباست که برای من جذاب بود. به‌طوری که در حاشیه بازدید از کلیسا، خانمی که مجنونیانس نام داشت و خواهر شهید هم بود، برای من تعریف کرد که "ما مسجد مهدی‌القدم ارومیه که نزدیک کلیسا قرار دارد را مسجد خود می‌دانیم و هر محرم همراه با مسلمانان در این مسجد عزاداری کرده و هر ساله پدرم در روز عاشورا در این مسجد نذری می‌دهد" و این جملات چقدر برای اتحاد اقوام و ادیان خوب است و نمونه عینی از اتحاد اقوام و مذاهب در ایران است.

وی ادامه داد: من به مردم ارومیه به داشتن چنین فرهنگی غنی و متمدنانه تبریک می‌گویم که با صلح و مسالمت اقوام و ادیان آن در کنار هم زندگی می‌کنند این موارد همان تمدن و فرهنگ چند هزار ساله مردم ارومیه است که بسیار بی‌نظیر است.

ضرغامی گفت: من در جلسات مختلف اقدامات انجام شده در آذربایجان غربی را به‌عنوان الگو و نمونه موفقی از همکاری‌های استاندار، دستگاه‌های اجرایی به سایر استان‌ها معرفی خواهم کرد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به هم‌زیستی قابل تحسین بین ادیان و قومیت و مذاهب آذربایجان‌غربی افزود: این هم‌زیستی باید برای نسل جوان و جهانیان گفته و معرفی شود تا همگان بدانند که ایرانی‌ها دارای تمدنی چند هزار ساله هستند.

ضرغامی با بیان اینکه وجود مسجد و کلیسا در کنار هم نشان از وحدت و صمیمیت بین مذاهب است، گفت: مشارکت و فعالیت‌های مشترکی بین مذاهب مختلف در مناسبت‌های مذهبی از جمله در عزاداری‌های عاشورا بین پیروان مذاهب مختلف در ارومیه وجود دارد که قابل تحسین است.

وی با اشاره به اینکه وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در مرمت آثار تاریخی تفاوتی بین مسجد و کلیسا قائل نیست، تصریح کرد: در دولت سیزدهم بودجه برای مرمت آثار و بناهای تاریخی بیش از ۳ برابر و پروژه‌های زیادی مرمت شده است اما با توجه به تکثر بناهای تاریخی نیاز است مسئولان توجه زیادی نسبت به مرمت بناهای تاریخی داشته باشند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به وجود ۳۴ هزار ابنیه تاریخی در کشور گفت: اعتبارات مرمتی سال جاری نیز افزایش یافته و در دولت سیزدهم همکاری بسیار خوبی بین دستگاه‌ها برای مرمت وجود داشته است.

۵۲ پروژه گردشگری در آذربایجان غربی اجرا می‌شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر ۵۲ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۶۸۰۰ میلیارد تومانی در حال اجرا است.

مرتضی صفری در این جلسه اظهار کرد: کمبود اعتبارات یکی از مشکلات اساسی این اداره‌کل بوده که خوشبختانه با حمایت‌های دولت سیزدهم اعتبارات عمرانی ما در سه سال گذشته از ۱۵ میلیارد تومان به ۱۴۰ میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته که رشد ۱۰ برابری داشته است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با تشکر از حمایت‌های استاندار افزود: با عنایت استاندار پنج بنای مهم آذربایجان غربی از جمله مدرسه هدایت، خانه انصاری، مدرسه ۲۲ بهمن، دنیای بازی ارومیه و ساختمان دارایی ماکو که در تملک سایر دستگاه‌های استان بود تحویل این اداره‌کل شد.

وی با اشاره به اینکه برای اولین بار سه تور آشناسازی با حضور ۷۰ آژانس گردشگری ترکیه از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آذربایجان غربی برگزار شد، ادامه داد: در حال حاضر ۵۲ پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۶۸۰۰ میلیارد تومانی در حال اجرا بوده که از این تعداد ۱۱ مورد مربوط به احداث هتل است که سه مورد از این هتل‌ها بالای ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

صفری با بیان اینکه امروز ۱۲ واحد اقامتی در استان افتتاح می‌شود که با افتتاح آنها ۲۲۱ تخت به تعداد تخت‌های استان اضافه می‌شود، تصریح کرد: در دولت سیزدهم ۸۰۰ تخت به تعداد تخت‌های استان اضافه شده و در حال حاضر تعداد تخت‌های اقامتی استان به پنج هزار و ۵۸۶ تخت رسیده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با تشکر از همکاران مجموعه این اداره‌کل گفت: سال گذشته طبق ارزیابی‌های سازمان برنامه و بوجه استان و وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، رتبه اداره‌کل با ۱۴ پله رشد از رتبه ۲۱ به رتبه ۷ ارتقا یافته است.

نظر شما