شناسهٔ خبر: 67749574 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان:

بازگشایی آب برای جنوب غرب استان حداقل ۲ روز زودتر از موعد مقرر اتفاق می‌افتد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: برخی از کشت‌ها در منابع جنوب غربی استان رو به نابودی است، از این رو مقرر شد شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با هماهنگی چند جانبه تدبیر کند تا بازگشایی آب حداقل دو روز زودتر از موعد مقرر اتفاق بیفتد تا کشت‌های انجام شده از بین نرود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری اصفهان، کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای اصفهان، مدیرعامل شرکت آبفای استان، مدیرکل جهاد کشاورزی استان، رئیس مجمع نمایندگان استان و جمعی از نمایندگان شهرستان‌های اصفهان، نجف آباد و مبارکه، نمایندگان اصناف کشاورزی استان، نمایندگان صنایع دفاع و ذوب آهن اصفهان و جمعی از فرمانداران استان برگزار شد.

مهران زینلیان معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان در این نشست ضمن تأکید بر توزیع عادلانه آب از بالادست تا پایین دست حوضه آب‌ریز زاینده‌رود، اظهار کرد: توزیع عادلانه زاینده‌رود از سرآب تا پایاب امری است که بارها بر آن تأکید داشته‌ایم ولیکن انتظار می‌رود نمایندگان استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز با جدیت و پشتکار بیشتری بر این امر ورود و توزیع عادلانه زاینده‌رود را در سطح ملی دنبال کنند.

وی با تأکید بر شفافیت برداشت آب صنایع، ادامه داد: باتوجه به گلایه کشاورزان شهرستان‌های لنجان و مبارکه نسبت به برداشت آب توسط صنایع مستقر در این دو شهرستان، گروهی متشکل از نمایندگان صنف کشاورزان در این دو شهرستان در هفته جاری از میزان برداشت صنایع مستقر بازدید کنند، این گروه نمایندگان ما هستند تا از میزان برداشت آب توسط صنایع بازدید داشته باشند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: برخی از کشت‌ها در منابع جنوب غربی استان رو به نابودی است، از این رو ضمن بازدیدی که در روزهای گذشته از مزارع شهرستان‌های لنجان و مبارکه داشتیم مقرر شد شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با هماهنگی چند جانبه تدبیر کند تا بازگشایی آب حداقل دو روز زودتر از موعد مقرر اتفاق بیفتد تا کشت‌های انجام شده از بین نرود.

زینلیان تأکید کرد: جدول منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده‌رود بایستی ابتدای دوره مشخص باشد تا کشاورزان نسبت به کاشت محصول خود برنامه‌ریزی داشته باشند و این امری بسیار مهم است که اگ رعایت شود حوضه آبریز زاینده‌رود دچار مشکل نمی‌شود.

وی ادامه داد: تمام تلاش ما این است که حتی یک متر از کشت انجام شده کشاورزان استان هم از بین نرود و این تلاش‌ها از روزهای گذشته آغاز شده است تا با بازگشایی آب در ایام اخیر کشت‌های انجام شده از بین نروند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان اظهار کرد: از طرفی اصلاح تأسیسات آبرسانی در شهرستان‌های لنجان و مبارکه و سایر استان نیز امری ضروری است که بایستی در آینده‌ای نزدیک اجرایی شود، باید تأسیسات به نحوی اصلاح شود که آبی که کشاورزان بتوانند از حقابه قانونی خود به نحو مطلوبی بهره‌مند شوند.

زینلیان در خصوص محیط زیست وابسته به صنایع استان با اشاره به اینکه محیط زیست همانند سایر ذی‌نفعان حقابه‌ای دارد که بایستی از مجرای صحیح خود تأمین شود، گفت: البته تغییر الگوی کشت، اصلاح آبیاری و … در خصوص محیط زیست و بالاخص پوشش گیاهی در صنایع امری ضروری است.

وی افزود: به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و صنایع استان با چندین جلسه توجیهی ابلاغ شده است که الگوی کشت بالاخص در صنایع براساس الگویی که اداره کل منابع طبیعی استان ارائه می‌دهد و با کشت گیاهان کم‌آب‌بر اصلاح شود که این موضوع در دستور کار است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان بیان کرد: اما پوشش گیاهی که از سالیان گذشته کاشته شده طبق قوانین محیط زیست دارای حقابه است.

زینلیان خاطرنشان کرد: با تکمیل و اجرای طرح‌های انتقال آب استان اصفهان دست صنایع از آب سطحی و زیرسطحی زاینده‌رود قطع و به آب دریا وصل خواهد شد از این رو پروژه‌های تأمین آب اصفهان با سرعت بی‌نظیری در حال اجرا هستند.

وی تأکید کرد: تنها در صورتی می‌توانیم مشکلات آب در استان را رفع کنیم که همه مسئولین و نمایندگان استان با صدایی واحد و تصمیمی شفاف و یکپارچه امور را پیگیری کنند و این مهم‌ترین انتظار ما از نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی است که با نگاهی منسجم و کلان نسبت به سراسر استان امور را در سطح ملی پیگیری کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: بارها بر این موضوع تأکید داشته‌ایم که رئیس حوضه آبریز زاینده‌رود بایستی در حوضه مستقر و در اینگونه جلسات شرکت کند و به مطالبات به حق کشاورزان استان مبنی بر بازگشایی زاینده‌رود پاسخ دهند.

نظر شما