شناسهٔ خبر: 67747302 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شاتا | لینک خبر

سازمان توسعه تجارت اعلام کرد؛

رشد 30 درصدی صادرات به امارات در سه ماه اول 1403 شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران

طبق اعلام سازمان توسعه تجارت، صادرات ایران به امارات در 3 ماه نخست سال 1403 ، رشد 30 درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صمت و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران، دفتر غرب آسیای سازمان توسعه تجارت ایران گزارشی از روند تجارت ایران و امارات در 3 ماه نخست سال جاری ارائه داد.

در این گزارش آمده است؛ در سه ماهه نخست سال 1403 میزان صادرات ایران به امارات یک میلیارد و هفتصد و هفتاد و چهار میلیون دلار گزارش شده که با افزایش 411 میلیون دلار نشانگر رشد 30 درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل است.

١٠ قلم عمده کالاهای صادراتی ج. ا ایران به امارات عبارتند از؛ سایر گازهای نفتی، مواد آروماتیک، سایر روغن‌های نفتی، قیر، محصولات شیمیایی آلی، سایر پتروشیمی، سایر پایه نفتی، سایر صنایع فلزی، گوجه فرنگی و کاتد مس.

واردات ایران از امارات در سه ماهه اول سال 1403 به میزان 4 میلیارد و 400 و نود و یک میلیون دلار اعلام گردیده که شاهد افزایش واردات از این مبدا به میزان 361 میلیون دلار بوده‌ایم که این عدد رشد 9 درصدی واردات از این کشور را در این مدت نشان می‌دهد.

اهم اقلام عمده کالاهای وارداتی از امارات در مدت مذکور شامل : گوشی تلفن همراه، فلزات گرانبها، ذرت، صنایع تبدیلی، خوراک دام و طیور و آبزیان، دانه‌های روغنی، محصولات نساجی، کود شیمیایی و تجهیزات نیروگاهی.

همچنین شایان ذکر است که امارات به‌عنوان اولین مبدا واردات کالا به ایران در سال 1402 بوده و کالاهای وارداتی از طریق این کشور، عمدتا تولید امارات نبوده و صرفا به دلیل مشکلات ناشی از تحریم و نقل و انتقالات پولی، با تغییر اسناد به‌نام امارات به‌عنوان مبدا واردات ثبت شده است.

انتهای پیام/

نظر شما