شناسهٔ خبر: 67745627 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

برداشت روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان خارتنگ

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بر افزایش تولید روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز در میدان خارتنگ و انجام تعهد به پیوست مسئولیت‌ اجتماعی تأکید کرد و گفت: میدان گازی خارتنگ از مهم‌ترین پروژه‌های ملی کشور است.

صاحب‌خبر -

به  گزارش شانا به‌نقل از نفت مناطق مرکزی ایران، مهدی حیدری در حاشیه بازدید رئیس و اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از میدان خارتنگ با قدردانی از توجه و حمایت از توسعه و تولید از میدان‌های نفت و گاز به‌ویژه در گستره عملیاتی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بیان کرد: میدان گازی خارتنگ سومین میدان گازی خشکی در استان بوشهر به‌ شمار می‌رود که توسعه آن پس از میدان‌های نار و کنگان به شرکت نفت مناطق مرکزی واگذار شده است. توسعه و تکمیل این میدان نقشی بسزا در جبران ناترازی انرژی دارد.

وی افزود: طبق مصوبه شورای اقتصاد و در قالب طرح توسعه میدان‌های جدید، طرح ضربتی تولید گاز در ۱۵ میدان و ۱۷ استان به شرکت نفت مناطق مرکزی ایران محول شد که نتیجه آن افزایش تولید روزانه گاز به مقدار بیش از ۱۲۰ میلیون مترمکعب، معادل چهار فاز پارس جنوبی خواهد بود. یکی از میدان‌های بسیار مهم در رسیدن به این افزایش تولید، میدان خارتنگ است.

برداشت روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز از میدان خارتنگ

مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران یادآور شد: در این میدان، حفاری ۱۶ حلقه چاه با افزایش تولید تا روزانه ۲۰ میلیون مترمکعب گاز پیش‌بینی شده است. از مزایای اجرای این پروژه می‌توان به استفاده از توان حداکثری پیمانکاران و تولیدکنندگان داخلی، به‌کارگیری نیروهای متخصص و جوان بومی استان و مهم‌تر از همه پیشبرد پروژه‌های عام‌المنفعه در قالب مسئولیت‌ اجتماعی و بهره‌مندی مناطق پیرامون تأسیسات اشاره کرد.

حیدری بیان کرد: طبق برنامه‌ریزی و پیش‌بینی‌های انجام‌شده، در مرحله نخست حفاری هشت حلقه چاه در دستور کار قرار دارد و از این تعداد هم‌اکنون حفاری یک حلقه چاه تکمیل شده است و حفاری دو  حلقه دیگر نیز در حال اجرا بوده و سال آینده شاهد برداشت روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز از فاز نخست خواهیم بود. سال ۱۴۰۵ نیز روزانه ۱۰ میلیون مترمکعب گاز دیگر به ظرفیت آن افزوده می‌شود.

وی درباره جذب نیروهای بومی در این پروژه نیز تصریح کرد: با توسعه کامل میدان خارتنگ و تولیدی‌شدن این میدان، به جذب ۱۵۰۰ نفر نیروی زبده نیاز است و تلاش می‌کنیم از حداکثر ظرفیت نیروهای متخصص بومی استان بهره ببریم.

براساس این گزارش، میدان گازی خارتنگ یکی از راهبردی‌ترین میدان‌های گازی در بخش خشکی است که در منطقه‌ای کوهستانی و سخت‌گذر در ۸۰ کیلومتری شرق بوشهر و ۲۰ کیلومتری شرق خورموج واقع شده و حجم درجای ذخیره گاز این میدان ۸.۵ تریلیون فوت‌مکعب و مقدار میعانات گازی آن ۳۳ میلیون بشکه برآورد شده است.

نظر شما