شناسهٔ خبر: 67745029 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شانا | لینک خبر

افزایش تولید و بهره‌وری چاه‌های نفت و گاز با بومی‌سازی خدمات حفاری

معاون اجرایی کسب‌وکار خدمات چاه شرکت انرژی‌دانا با بیان اینکه یکی از ساده‌ترین، ارزان‌ترین و پربازده‌ترین روش‌ها برای ازدیاد برداشت، اسیدکاری چاه‌های نفت و گاز است، گفت: با بومی‌سازی این خدمات در کشور، تولید و بهره‌وری چاه‌ها افزایش می‌یابد.

صاحب‌خبر -

اسماعیل اصغرنیا در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، با بیان اینکه سال ۱۳۸۶، پس از خروج شرکت‌های خارجی از ایران، با اتکا به توان داخلی، خدمات چاه شرکت انرژی‌دانا را تجهیز کردیم، تأکید کرد: هم‌اکنون در حوزه ارائه خدمات سیمان‌کاری و اسیدکاری چاه‌های نفت و گاز نه‌تنها در ایران، بلکه در منطقه حرفی برای گفتن داریم و از فناوری‌های روزآمد جهان عقب نیستیم.

وی با اشاره به حمایت کارفرمایانی مانند نفت و گاز پارس، نفت فلات قاره و ملی حفاری افزود: هم‌اکنون حدود هفت دستگاه سیمان‌کاری در شرکت انرژی‌دانا وجود دارد و پایگاه‌های مجهز سیمان‌کاری و اسیدکاری در کیش، عسلویه و اهواز راه‌اندازی شده است. افزون‌براین، به‌طور مستقیم بیش از ۱۵۰ نفر در این بخش مشغول کارند و به‌منظور ارتقای سرمایه انسانی تلاش کرده‌ایم دانش و تجربه خود را به جوانان تحصیلکرده و مشتاق منتقل کنیم تا این دانش و تجربه بومی‌سازی شود.

معاون اجرایی خدمات چاه شرکت انرژی‌دانا با بیان اینکه در زمان آغاز فعالیت، با توجه به اینکه ساختارهای لازم در کشور شکل نگرفته بود و تجهیزات و مواد، حتی سیمان حفاری از خارج از کشور تهیه می‌شد، گفت: هم‌اکنون با اتکا به توان داخلی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان، همه افزایه‌ها در حوزه سیمان‌کاری بومی‌سازی شده‌اند و در بخش اسیدکاری نیز توانسته‌ایم بخش اعظمی از افزودنی‌ها و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و گاز را بومی‌سازی کنیم.

اصغرنیا با اشاره به دانش متخصصان و جوانان ایرانی و پویایی شرکت‌های خصوصی گفت: اکنون دو شناور ملکی اسیدکاری در کشور وجود دارد که می‌تواند خدمات اسیدکاری چاه‌های نفت و گاز را انجام دهد. در گذشته که انحصار این شناورها در کشور در اختیار شرکت‌های خارجی معدودی بود، هزینه تمام‌شده اجرای اسیدکاری چاه‌های نفت و گاز حدود ۳ تا ۴ میلیون یورو بود، اما هم‌اکنون با اعتماد به تولیدکنندگان، شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان متخصص داخل کشور با صرف هزینه‌های به‌مراتب کمتر، با حمایت تولیدکنندگان داخلی و ایجاد اشتغال، به‌ مقدار قابل توجهی از خروج ارز و سرمایه از کشور جلوگیری شده است.

وی با بیان اینکه یکی از ساده‌ترین، ارزان‌ترین و پربازده‌ترین روش‌های ازدیاد برداشت، اسیدکاری چاه‌های نفت و گاز است، افزود: با این کار، تولید و بهره‌وری چاه‌ها دو تا سه برابر افزایش می‌یابد.

معاون اجرایی خدمات چاه شرکت انرژی‌دانا بیان کرد: با توجه به ساختاری که در شرکت ما وجود دارد، اولویت با ارائه خدمات به چاه‌های نفت و گاز کشور است؛ اما در کنار ارائه خدمات در داخل، نیم‌نگاهی نیز به ظرفیت‌های ارائه خدمت در بازار منطقه داریم و در مناقصه‌های کشورهای قطر و هند شرکت کرده‌ایم. این توانمندی را در خود می‌بینیم که در حوزه‌های سیمان‌کاری و اسیدکاری چاه‌ با شرکت‌های بین‌المللی وارد رقابت شویم.

اصغرنیا تصریح کرد: افزون بر بومی‌سازی حدود ۸۰درصد افزایه‌های سیمان حفاری از سوی جوانان و متخصصان توانمند داخلی، اواخر پارسال برای افزایش ضریب تولید سه عملیات اسیدکاری در فاز ۱۷ پارس‌جنوبی انجام شد که به گواه مدیران و کارشناسان، با توجه به شرایط ویژه مخزنی، اختلاف فشار محسوس بین لایه‌ها و چالش‌های فراوان عملیاتی از شاخص‌ترین عملیات‌های اسیدکاری‌ در میدان گازی پارس‌جنوبی به‌ شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار فقط حدود ۴۰ شناور اسیدکاری در دنیا وجود دارد، اعلام کرد: وجود دو شناور از این تعداد با مالکیت ایرانی، افتخاری برای کشور به شمار می‌رود و با توجه به گفته وزیر نفت در سال ۱۴۰۱ درباره نیاز اسیدکاری حدود ۴۰۰ حلقه چاه در پارس جنوبی برای جبران ناترازی‌های تولید گاز می‌توان از این شناورها بهره برد و اسیدکاری یک چاه را در دوسه روز و بدون نیاز به حضور دکل حفاری به انجام رساند.

معاون اجرایی خدمات چاه انرژی‌دانا یادآور شد: پیمانکاران خصوصی و توانمند ایرانی به‌عنوان بازوی اجرایی شرکت ملی نفت، با بهره‌گیری از نیروی انسانی جوان کشور و حمایت از تولیدکنندگان دانش‌بنیان داخلی، در کنار چابکی عملیاتی بیشتر، ضمن تلاش برای خنثی‌کردن تحریم‌های بین‌المللی، به ارائه خدمات باکیفیت در حوزه حفاری و بهره‌برداری چاه‌های نفت و گاز مشغول‌اند.

نظر شما