شناسهٔ خبر: 67744810 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

نگرانی از فروپاشی تشکیلات خودگردان فلسطین

صاحب‌خبر -
گروه بین الملل: در پی نگرانی‌های اتحادیه اروپا از سقوط احتمالی تشکیلات خودگردان فلسطین، کمیسیون اروپا  اعلام کرد که طی دو ماه آینده یک کمک مالی اضطراری به مبلغ ۴۰۰ میلیون یورو به این تشکیلات ارائه خواهد کرد.
در بیانیه کمیسیون اتحادیه اروپا آمده است که این پول در قالب کمک‌های بلاعوض و وام، در سه پرداخت بین ژوئیه و سپتامبر (مشروط به پیشرفت در برنامه اصلاحات تشکیلات خودگردان فلسطین) پرداخت خواهد شد.این اتحادیه پیش از این طرحی را با تشکیلات خودگردان فلسطین با هدف اصلاح وضعیت بودجه و مالی آن امضا کرده بود.
اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد که این کار با هدف «ثبات اقتصادی و سیاسی در کرانه باختری» انجام می‌شود.
تشکیلات خودگردان فلسطین سال‌هاست که یک وضعیت مالی به هم ریخته دارد؛ زیرا کشورهای کمک‌کننده بودجه‌ای را که زمانی تقریباً یک سوم از بودجه سالانه ۶ میلیارد دلاری آن را پوشش می‌داد، کاهش داده‌اند و خواستار اصلاحات برای مقابله با فساد و اتلاف منابع شده‌اند.
مقامات فلسطینی همچنین می‌گویند از زمان حمله  حماس در ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل وضعیت به شدت بدتر شده است؛ زیرا اسرائیل نیز انتقال بخشی از درآمدهای مالیاتی را که از طرف تشکیلات خودگردان جمع آوری می‌کرد و منبع اصلی تامین مالی این منطقه بود، متوقف کرده است.خبر اعطای این کمک مالی کمک ۴۳۵ میلیون دلاری، استقبال مقامات تشکیلات خودگران فلسطین را در پی داشت که آن را «گامی مهم برای کاهش بحران مالی و اقتصادی خفقان‌آوری» خواندند که مردم این منطقه از آن رنج می‌برند و با جنگ اسرائیل و حماس بدتر شده است.
گزارش‌ها از مناطق تحت اداره تشکیلات خودگردان فلسطین حاکی از آن است که وضعیت زیرساخت‌ها بدتر شده، کارمندان دولت تنها بخشی از حقوق خود را دریافت می‌کنند و خدمات بهداشتی نیز در حال فروپاشی است.اینها نشانه‌های بحران عمیق مالی است که دولت محمود عباس را فلج و سوالاتی را درباره آینده آن حتی پس از پایان جنگ غزه مطرح کرده است.
یک دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا در این باره اعلام کرد: «وضعیت مالی تشکیلات خودگردان بسیار وخیم است و اگر سقوط کند به نفع هیچ‌کس نیست. واضح است که آنها به پول بیشتری نیاز دارند.»
 

برچسب‌ها:

نظر شما