شناسهٔ خبر: 67744163 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:

طبیعت موعظه‌گر انسان است

روح‌اله قیطاسی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: خداوند رابطه انسان و طبیعت را به گونه‌ای ترسیم کرده که طبیعت موعظه‌گر ماست. مباحثی مانند فیزیک اجتماعی، فیزیک مالی و... که مطرح می‌شود، برخی نسبت به آن انتقاد دارند. اما قرآن کریم بسیار وسیع‌تر این مباحث را مطرح کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا،‌ محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در اجلاس مدیران گروه‌های کشوری و استانی مهندسی کامپیوتر، ریاضیات، علوم کامپیوتر و فیزیک که صبح امروز در سالن غدیر واحد تهران مرکزی برگزار شد، با ارائه سخنرانی با موضوع «طبیعت موعظه‌گر انسان» گفت: خداوند رابطه انسان و طبیعت را به گونه‌ای ترسیم کرده که طبیعت موعظه‌گر ماست. مباحثی مانند فیزیک اجتماعی، فیزیک مالی و... که مطرح می‌شود، برخی نسبت به آن انتقاد دارند. اما قرآن کریم بسیار وسیع‌تر این مباحث را مطرح کرده است. واقعیت این است که اگر خداوند متعال تناوب سال و ماه‌ها را برای ما قرار نمی‌داد، انسان نمی‌توانست قدرت درک حساب پیدا کند و چرخش خورشید و سال و ماه و... باعث می‌شود که ما بزرگ شدن خود را بفهمیم. بنابراین این ذهن مجرد از موعظه‌ای که بشر از طبیعت گرفته، آمده است.

*خداوند علم کامل را در اختیار انسان قرار داده است

طهرانچی با اشاره به آیه ۵۹ سوره انعام اظهار کرد: این آیه شریفه که ما در نمازهای غفیله می‌خوانیم بسیار قابل تأمل و نگاه دانشمندان به آن عجیب است. این آیه شریفه اشاره دارد که عالم دارای کتاب است و وقتی عالم خلقت کتاب دارد، یعنی علم و دارای قانون و قاعده است و حتی حجم مکثری از اطلاعات نیست. آنچه در طبیعت است «هو علم». انسان وقتی متولد می‌شود چیزی نمی‌داند و خداوند ابزار سمع و ابصار و افئده یعنی دریافت یا تعقل را در اختیار انسان قرار داده است. به این ترتیب علم یک شبکه تشکیل شده از دریا تا تعقل و تفکر است و خداوند علم کامل را در اختیار انسان قرار داده است. 

وی ادامه داد: مهم‌ترین قاعده فیزیکی خلقت گرانش است و حتی گرانش مبنای نظریه جهان موازی است. آیه ۵۹ سوره انعام اشاره دارد هیچ برگی از درخت نمی‌افتد مگر آنکه خداوند متعال آگاه باشد. «وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا یَعْلَمُهَا» این فراز آیه یعنی خداوند بر همه چیز عالم است. این در حالی است که غرب نماد دانایی را افتادن سیب از درخت بر سر نیوتن می‌داند، چون براساس نگاه مسیحیت آدم از درخت سیب خورد و عالم شد و به زمین آمد، برای همین نماد الزویر، اپل و... سیب است. در حالی که ۱۴۰۰ سال پیش خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «وَمَا تَسْقُطُ مِنْ وَرَقَةٍ إِلَّا یَعْلَمُهَا».

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: خداوند متعال در ادامه این آیه شریفه اشاره دارد که در خلقت خشکی و دریا نیروی گرانش، نیروی جدی است و هیچ ریز ذره‌ای در تاریکی‌های زمین و تر و خشک وجود ندارد مگر آنکه در کتاب مبین آمده باشد. در اینجا گاهی منظور از کتاب، قرآن کریم و گاهی کتاب خلقت است. گروه فیزیک و ریاضی ما قرائت کتاب مبین می‌کند و پدیده‌ها را می‌شناسد و خلق می‌کند، چرا که خداوند متعال قدرت شناخت را به انسان داده است و تفاوت انسان با حیوانات در این است که حیوان شناخت جزئی دارد، اما شناخت کلی ندارد، در حالی که انسان هم شناخت کلی و هم شناخت جزئی دارد. به همین دلیل است که می‌تواند مفهوم گرانش و افتادن را تطبیق داده و در فیزیک مفاهیم کلی را به مفاهیم خاص یا نظریه منطبق کند. خداوند می‌فرماید «وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ»

طهرانچی در ادامه به رابطه انسان و خلقت اشاره کرد و گفت: خداوند در آیه ۱۴۵ سوره اعراف می‌فرماید: «در الواح (تورات آسمانی) از هر موضوع برای نصایح و پند و هم تحقیق هر چیز (برای علم و معرفت) به موسی نوشتیم (و دستور دادیم) که (حقایق و احکام) آن را به قوت (عقل و ایمان) فراگیر و قوم را دستور ده که نیکوتر مطالب آن را اخذ کنند، که (پستی) مقام و منزلت فاسقان را به زودی به شما نشان خواهم داد.» این آیه شریفه اشاره دارد که برای حضرت موسی (ع) از هر چیزی موعظه قرار داده شده، یعنی افتادن فیزیکی، انتشار نور، گرانش، برهم کنش اسمی، شکل‌گیری اتم و... همه «مِنْ کُلِّ شَیْءٍ مَوْعِظَةً» است. یعنی فیزیکدان عالم را می‌شناسد و می‌تواند بساط موعظه را برای اجتماع فراهم کند. 

وی تصریح کرد: واقعیت این است که فیزیک ما «وَتَفْصِیلًا لِکُلِّ شَیْءٍ» است، اما خداوند متعال نگاه بالاتری دارد که «کُلِّ شَیْءٍ مَوْعِظَةً» است. هر تغییر به علت خارجی و کنش نیاز دارد و تغییر ناشی از محیط بیرونی است. در فیزیک اگر نیرو وارد شد، موجب تغییر در DP به DT می‌شود و اندازه حرکت را نسبت به زمان تغییر می‌دهد. هر جسم یک جرم دارد، به همین دلیل تابع پاسخ پدیده‌ها و سامانه‌ها نسبت به نیرو متفاوت است. به طوری که هر چه جسم بیشتر باشد، پاسخ کندتر و هر چه جسم سبک‌تر باشد، پاسخ به آن نیز زودتر خواهد بود، بنابراین در این دنیا مهم است که چقدر جرم داشته باشیم و اندیشه‌مان جلا پیدا کرده باشد. دنیا منزوی نیست و هر کنشی، واکنشی دارد، ما اثر می‌گذاریم و اثر می‌گیریم و هر که جرم سبک‌تری داشته باشد، اثرپذیری بیشتری خواهد داشت. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: البته این موعظه‌ها نعل به نعل نیست، بلکه از هر شی موعظه برداشت می‌شود. ما از رفتار فیزیکی راه و روش می‌یابیم و نمی‌گوییم قواعد انسانی با پدیده‌های طبیعی نگاشت یک به یک دارند، بلکه از آنها می‌توانیم دریافت موعظه داشته باشیم. واقعیت این است که تا کنون فیزیک ما به این رابطه توجه نداشته است و اگر نتوانیم آن را تبدیل کنیم، جایگاه خود را از دست می‌دهیم و دیگر کسی رشته فیزیک را مهم نمی‌داند، چون فیزیک ما فقط به «و تَفْصِیلًا لِکُلِّ شَیْءٍ» می‌پردازد و در بین رشته‌ای کار نکرده است. 

طهرانچی به ادامه تشریح آیه ۱۴۵ سوره اعراف پرداخت و گفت: خداوند در این آیه خطاب به حضرت موسی (ع) می‌فرماید که «دستور دادیم که حقایق و احکام آن را به قوت عقل و ایمان فراگیر و قوم را دستور ده که نیکوتر مطالب آن را اخذ کنند». یعنی ما باید مسائل انسانی و اجتماعی را بشناسیم و بهترین آنها را برگزینیم. دانشمندان وقتی آیات قرآن کریم را می‌شنوند در برابر عظمت آن به زمین افتاده و خاشع می‌شوند. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ویژگی زوجیت در خلقت اظهار کرد: در یک خانه دو الکترون باید با هم زوج باشند و هیچ‌گاه دو الکترون با یک اسپین نمی‌توانند سلول بنیادی شکل‌گیری عنصر را به وجود بیاورند. این قاعده یعنی انسان هم نباید به دنبال همجنس‌گرایی باشد، چرا که زوجیت در این عالم اصل است و خداوند می‌فرماید انسان را از نفس واحد و زوج آفریده است. اگر زوجیت نبود، اتم‌ها شکل نمی‌گرفتند و از هیدروژن به هلیوم نمی‌رفتیم و در نهایت گرمای خورشید هم در کار نبود. امروز می‌گویند «وَتَفْصِیلًا لِکُلِّ شَیْءٍ» لازم نداریم و به همین دلیل کسی به سراغ رشته فیزیک نمی‌آید و باید این رشته را در یابیم. 

وی با اشاره به آیات ۳۸ و ۳۹ سوره دخان گفت: خداوند متعال در این آیات شریفه می‌فرماید «و ما آسمان‌ها و زمین و آنچه را بین آن‌هاست به بازیچه خلق نکردیم. آن‌ها را جز به حق (و از روی حکمت و مصلحت) نیافریدیم و لیکن اکثر مردم از آن آگاه نیستند.» یعنی دانشمند شدن و علم پیدا کردن ما باید حق بودن عالم را تشخیص دهد. 

طهرانچی در ادامه به آیه ۲۰ سوره عنکبوت اشاره و تصریح کرد: خداوند در این آیه شریفه تأکید می‌فرماید که در زمین سیر کنیم و ببینیم که خدا چگونه خلقت و آفرینش را ایجاد کرده است. یعنی قرائت کتاب مبین از سیر در زمین است و بعد از آن نشأت می‌گیرد. یعنی برای علم باید سیر و مطالعه کنیم و این تفکر متعالی برای هر علم است و در فیزیک نیز ما باید به این مسأله توجه کنیم. متأسفانه در دانشگاه‌های ما به جای سیر و تفکر به تست و آزمون و المپیاد پرداخته شده است. 

وی با بیان اینکه در فیزیک عالم، فیزیک خلقت یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین مباحث خلقت، گرانش است، اظهار کرد: حضرت امیرالمؤمنین (ع) در نهج‌البلاغه در خطبه ۱ بیان می‌فرمایند که «بعداً از آنکه خلقت تمام شد، کأن خلق لم یکن» و این تأمل فلسفی یکی از حکمت‌های فیزیک خلقت است که درک می‌شود. خداوند متعال در خلقت دنیا پدیده‌ای را در فیزیک ایجاد کرده که قابلیت انتشار دارد و این مسأله مهمی است. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه با اشاره به آیه ۲۷ سوره لقمان گفت: خداوند متعال می‌فرماید «و اگر آنچه درخت در زمین است قلم شود و دریا را برای آن هفت دریا مدد کند (و مرکب سازد)، سخنان خدا پایان نپذیرد، که خدا را توان و حکمت بی‌پایان است.» این آیه شریفه نشان می‌دهد که آنچه برای خدا است بی‌پایان است و ما اگر فقط در ریاضی و فیزیک دقیق کار کنیم، می‌توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم. 

طهرانچی در پایان گفت: در دنیا فیزیک یکی از پایه‌های علمی است و در مدارس دنیا یکی از علوم اصلی است، اما در کشور ما به آن اهمیت لازم داده نمی‌شود و باید با توجه به ویژگی‌های خلقت و توجه به مبانی علمی و دینی، این علم را در کشور توسعه دهیم و بتوانیم از آن برای پیشرفت کشور استفاده کنیم.

انتهای پیام

نظر شما