شناسهٔ خبر: 67743914 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

انس کودکان و نوجوانان با کلام آسمانی در جوار امام مهربانی

بودن در کنار کودکان و نوجوانانی که با دنیای پر از امید و شادی خود لحظاتی آرامش‌بخش و زیبا برای اطرافیان به ارمغان می‌آورند زیبا است. شاید این لحظات در خارج از فضای دارالقرآن‌های زیرمجموعه بارگاه رضوی این لذت را نداشته باشد.

صاحب‌خبر -

در دوران پرهیاهوی کنونی، واردشدن به مکانی که آمیخته با صدای کودکان و نوای قرآنی و بازی‌های روح‌بخش آسمانی است صفای دیگری دارد. بودن در کنار کودکان و نوجوانانی که با دنیای پر از امید و شادی خود لحظاتی آرامش‌بخش و زیبا برای اطرافیان به ارمغان می‌آورند زیبا است. شاید این لحظات در خارج از فضای دارالقرآن‌های زیرمجموعه بارگاه رضوی این لذت را نداشته باشد.

 کودکان در هر گوشه‌ای از این دارالقرآن‌ها دور هم نشسته‌اند و با یکدیگر صدای آسمانی آیات الهی را تکرار می‌کنند، گروهی روخوانی و گروهی دیگر روان‌خوانی، گروهی حفظ و گروهی دیگر معانی و تدبر در تک‌تک واژه‌های این کتاب آسمانی را با خود زمزمه می‌کنند.
 این تابستان اگرچه گرم و پرحرارت است ولی با نوای آیات قرآنی، روح‌بخش و شادی‌آفرین است و کودکان و نوجوانان مخاطب به صورت‌های متنوع می‌توانند این کتاب آسمانی را فراگیرند. از سوی دیگر دوران کودکی و نوجوانی ایام بازی و یادگیری به‌وسیله بازی است که تلاش می‌شود تا بسیاری از این آیات و معانی ارزشمند قرآن با بازی به سنین کودک ارائه و فهمانده شود.
برگزاری جشن‌های متنوع به مناسبت‌ها و اعیاد مختلف و نیز برگزاری جشن فرشته‌ها از دیگر برنامه‌های دارالقرآن‌های زیرمجموعه بارگاه رضوی در این ایام برای کودکان و نوجوانان به شمار می‌آید.
کارگاه‌هایی با آموزش نماز نیز از جمله دیگر بخش‌هایی است که در دارالقرآن‌ها برای نسل کودک و نوجوان برپا می‌شود. لذا باهدف بررسی برنامه کلاس‌های تابستانی، لحظاتی با مدیر مرکز امور قرآنی آستان قدس رضوی حجت‌الاسلام سید مسعود میریان به گفت‌وگو نشستیم.

 
 آموزش ۲ هزار و ۶۰۰ قرآن‌آموز

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید مسعود میریان با اشاره به دوره پیش‌گامان قرآنی یک بیان کرد: در این دوره ۲ هزار و ۶۰۰ قرآن‌آموز مورد آموزش قرار می‌گیرند؛ این دوره شامل ترم دوم مهدالرضا است که پس از اتمام سال تحصیلی برای کودکان واجد شرایط می‌توانند در ترم تابستانی با عنوان این طرح شرکت کنند.
وی با اشاره به مناطق زیرمجموعه این طرح عنوان کرد: این دوره آموزشی در شهر و روستاهای خراسان رضوی از جمله، کاشمر، گناباد، بیلند، سبزوار، قوچان، سرخس و روستاهای فریزه، اسماعیل آباد، کاظم‌آباد، شهرستان‌های استان خراسان جنوبی از جمله، طبس، گلشن، فردوس و قائنات از ۳ تیرماه آغاز شد و تا پایان مردادماه نیز ادامه دارد.

 
 ثبت‌نام بیست و هشتمین دوره آموزش روخوانی قرآن کریم

 میریان با اشاره به طرح بیست و هشتمین دوره آموزش روخوانی قرآن کریم عنوان کرد: در این طرح کودکان با بازه سنی ۵ سال می‌توانند از یکشنبه ۱۰ تیرماه تا دوشنبه ۱۵ مردادماه ثبت‌نام کنند و این برنامه‌ها از جمله بزرگ‌ترین شبکه آموزش روخوانی قرآن کریم ویژه کودکان مهدالرضا در میان کشورهای جهان اسلام به‌ویژه فارسی‌زبانان تمام دنیا در اروپا و نیز آلمان هم تدریس می‌شود.
وی با اشاره به دیگر برنامه‌های دارالقرآن برای نوجوانان ادامه داد: برنامه «من قرآن را دوست دارم» نیز برای نوجوانان در ایام تابستان در کل کشور و نیز در میان جهان اسلام و فارسی‌زبانان دنیا برگزار می‌شود و طرح شباب‌الرضا هم از جمله دیگر طرح‌هایی است که در تابستان برای نوجوانان اجرا می‌شود.
میریان با اشاره به جزئیات طرح شباب‌الرضا عنوان کرد: این طرح بدین صورت است که نخبه‌های نوجوان قرآنی در کل کشور شامل ۲۰۰ نفر استعداد دوره و طرح‌های گوناگون درباره تلاوت را می‌گذرانند.
وی با اشاره به شرایط سنی نوجوانان بیان کرد: شرایط سنی ما برای دختران ۱۰ تا ۱۵ سال و پسران نیز ۸ تا ۱۵ سال بوده که ابتدا با شرکت در یک دوره پیش‌نیاز و سپس آزمون ورودی تلاوت مورد استعدادیابی اصلی قرار خواهند گرفت.
مدیر مرکز امور قرآنی آستان قدس رضوی با بیان اینکه اصل این دوره ۶ سال است تصریح کرد: در این دوره ۶ساله نوجوان باید ابتدا در شهر و سپس در استان و بعد در کشور چهره و شناخته شود و الگوی دیگر نوجوانان قرار گیرد.
 

 طرح شمیم رضوی

 سید مسعود میریان با اشاره به طرح شمیم رضوی تصریح کرد: این طرح ویژه ترم تابستان سال ۱۴۰۳ از ۱۹ خرداد تا ۵ تیرماه با ثبت‌نام گروه سنی بزرگسالان و نوجوانان شامل دوره‌های روخوانی، روان‌خوانی، تجوید یک و دو خواهران و برادران و ترتیل در کل کشور بود که با شرکت در این طرح در دو واحد خواهران و برادران، امکان حضور برای شرکت‌کنندگان علاقه‌مند فراهم شد.
میریان اظهار: کرد: تعداد پسرهای شرکت‌کننده ۴۱۰ نفر و تعداد دخترخانم‌ها ۵۷۱ نفر تاکنون بوده که کلاس‌ها از ۹ تیرماه شروع شده و طول دوره ۲۰ تا ۳۰ جلسه است.
مرکز امور قرآنی آستان قدس رضوی، در همه ایام سال از جوار امام هشتم، میزبان قرآن‌آموزان زیادی از سراسر جهان است. 

روزهای دلنشین و طولانی تابستان، فرصت مناسب‌تری است برای آن‌ها که می‌خواهند کودکان و نوجوانانشان، جرعه نوش کلام الهی باشند و از سنین پایین‌تر، با کتاب آسمانی قرآن، مأنوس شوند؛ با شرکت در کلاس‌هایی که خاطره تابستانی تکرارنشدنی را برای کودکان و نوجوانان رقم می‌زند.

نظر شما