شناسهٔ خبر: 67743667 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

سگ رباتیک که ته سیگارها را از ساحل جمع می کند

محققان یک ربات مستقل تخصصی برای جمع‌آوری زباله‌ها و کمک به بازیابی تعادل محیط ایجاد کرده‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، گروهی در مؤسسه فناوری ایتالیا(IIT) در جنوا یک پلتفرم جدید به نام ورو(VERO) که یک ربات مجهز به جاروبرقی است، ایجاد کرده‌اند تا به پیشبرد این ابتکار خاص کمک کند.

به نقل از آی، این ربات به مردم کمک می‌کند تا پارک‌ها، سواحل و کوچه‌های باریک و به‌ویژه وقتی صحبت از ته سیگار می‌شود، تمیز کنند. این ربات مناسب مناطقی است که دسترسی به آنها برای ربات‌های چرخ‌دار دشوار است.

این ربات چهار پا به یک جاروبرقی متصل می‌شود. هر پای آن دارای یک نازل جاروبرقی است که ربات را قادر می‌سازد تا به طور موثر سیگارها را در حین حرکت جمع آوری کند و فقط به سمت چیزی که تشخیص می‌دهد، حرکت می‌کند و جارو را روشن می‌کند.

زباله جمع‌کن خودکار

زباله‌ها تهدید قابل توجهی برای تعادل بسیاری از اکوسیستم‌ها، به ویژه در محیط‌های دریایی است. زباله‌های ساحلی و شهری از طریق ناودان‌ها، خیابان‌ها و آبراه‌ها حرکت می‌کنند و در نهایت به دریا می‌رسند.

با تجزیه این زباله‌ها، مواد شیمیایی سمی و میکروپلاستیک‌ها آزاد می‌شود و باعث آلودگی بیشتر محیط می‌شود. به طور سنتی، حذف زباله به کار دستی متکی است، که مقدار زباله‌ای را که می‌توان به طور موثر جمع آوری کرد، محدود می‌کند.

این گروه نمونه اولیه ربات چهارپایی را معرفی می‌کنند که برای جمع‌آوری خودکار ته سیگار(CBs) طراحی شده است. ته سیگار دومین زباله رایج در سراسر جهان است و تخمین زده می‌شود که سالانه ۴.۵ تریلیون ته سیگار در محیط زیست رها می‌شود.

محققان ادعا می‌کنند که این ربات با تحرک طبیعی خود می‌تواند مناطقی را که برای ربات‌های چرخدار غیرقابل دسترس است، پیمایش و تمیز کند.

نمونه اولیه آن بر روی پلتفرم AlienGo از شرکت Unitree ساخته شده است که به یک جاروبرقی تجاری متصل شده است. نازل‌های سفارشی چاپ سه بعدی شده در انتهای شلنگ‌ها نصب می‌شوند و از جارو به هر چهار پا می‌روند و مکش سطح زمین را بدون ایجاد مانعی در برابر حرکت ربات به حداکثر می‌رسانند.

چیزی که واقعا جدید است این است که این سیستم از یک شبکه عصبی پیچشی برای شناسایی زباله‌ها استفاده می‌کند و سپس از یک برنامه‌ریز برای کشف سریع بهترین راه برای جمع‌آوری تمام اشیاء شناسایی‌شده استفاده می‌کند.

برای تمیز کردن دقیق، یک سیستم فرمان پذیری بصری، نازل خلاء را که به یکی از پاهای ربات متصل است، مستقیما روی ته سیگار شناسایی شده هدایت می‌کند.

فرمان پذیری بصری روشی است که از اطلاعات بازخوردی استخراج شده از حسگر بینایی برای کنترل حرکت ربات استفاده می‌کند.

ربات پادار همه کاره

آزمایش‌ها نشان داد که این ربات قادر است کار جمع‌آوری را بدون توقف حرکت خود انجام دهد و بازده زمانی کل فرآیند را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. آزمایش گسترده‌ای در شش سناریو مختلف در فضای باز برای نشان دادن عملکرد نمونه اولیه و روش آن انجام شد.

در آزمایش‌های اولیه در محیط‌های مختلف، این ربات با موفقیت نزدیک به ۹۰ درصد ته سیگارها را جمع آوری کرد. این کارایی احتمالا از عملکرد انسان پیشی می‌گیرد، زیرا انسان‌ها ممکن است صبر خود را از دست بدهند.

این گروه ادعا می‌کنند که این اولین موردی است که از پاهای یک ربات به طور همزمان برای حرکت و انجام وظایف دیگر استفاده می‌شود.

محققان چندین کاربرد بالقوه مانند سمپاشی علف‌های هرز در مزارع کشاورزی، بازرسی ترک‌های زیرساختی، و قرار دادن میخ و پرچ در ساخت و ساز را پیشنهاد می‌کنند. برخی از سناریوها شامل انجام چندین کار به طور همزمان است، مانند کاشت بذرهای مختلف، استفاده از حسگرهای سطحی مختلف، یا کشیدن میخ و پرچ.

 

نظر شما