شناسهٔ خبر: 67743557 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

نماینده اسفراین و بام و صفی آباد در گفتگو با ایلنا بیان کرد؛

مجتمع صنعتی اسفراین امکان تولید ماشین آلات معدنی را دارد

نماینده اسفراین و بام و صفی آباد در گفتگو با ایلنا بیان کرد؛ نماینده اسفراین و بام و صفی آباد گفت: با رویکرد جدیدی که در مدیریت مجتمع در بومی‌سازی ماشین آلات اتخاذ شده، ماشین‌آلات مورد نیاز صنعت و معدن با نام و نشان «اسفراین» تولید می‌شود که موجب ایجاد ارزش افزوده بیشتری می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا؛ هادی قوامی، نماینده اسفراین و بام و صفی آباد در گفتگویی کوتاه به سوالات خبرنگار ایلنا در مورد مجتمع صنعتی اسفراین پاسخ داد که در ادامه می خوانید؛

ایلنا: با توجه به نقش معادن در توسعه مناطق محروم کشور، مجتمع صنعتی اسفراین چگونه می‌تواند با رویکرد جدید در تولید به این توسعه کمک کند؟

 قوامی: متاسفانه بخش معدن در تولید ناخالص داخلی کشور نقش بسیار پائینی دارد و باید سهم بخش صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی افزایش پیدا کند. ضمن آنکه برای استخراج نیاز به ماشین آلات جدید داریم و مجتمع صنعتی اسفراین می‌تواند بخشی از ماشین آلات مورد نیاز معادن کشور را که با تکنولوژی بالاست تولید کند. این موضوع باعث می‌شود که ماشین‌آلات داخلی بومی شود و دیگر نیازی به واردات نخواهیم داشت؛ به گونه ای که هم از خروج ارز جلوگیری می شود و هم در راستای ارتقاء دانش فنی کشور، دانشگاه‌ها با صنعت پیوند می‌خورند و دانش و علوم تبدیل به فنون می‌شود که همه این موارد در راستای ارتقای تکنولوژی است.

 در حقیقت به جای واردات تکنولوژی، به سمت ایجاد تکنولوژی حرکت می کنیم؛ چرا که هزینه‌ واردات حداقل یک سوم است که می تواند به افزایش ارزش افزوده و اشتغال نیز کمک کند.

ایلنا: رویکرد جدید مجتمع صنعتی اسفراین در بومی سازی قطعات و ماشین آلات خاص تا چه میزانی در خروج ارز از کشور تاثیر گذار است؟

قوامی: خوشبختانه با رویکرد جدیدی که در مدیریت مجتمع در بومی‌سازی ماشین آلات اتخاذ شده است، ماشین آلات مورد نیاز صنعت و معدن با نام و نشان «اسفراین» تولید می‌شود که موجب ایجاد ارزش افزوده بیشتر هم می شود. در گذشته مجتمع صنعتی اسفراین، تمرکز خود را معطوف به تولید محصولاتی کرده بود که از نظر وزنی ارزش افزوده حدود ۲۰ درصد داشت، اما اکنون این رویکرد تغییر کرده و  این مجتمع تمام تمرکز خود را به جای تولید محصول ارزان قیمت، معطوف تولید محصولی با ارزش افزوده حدود ۸۰ درصدی کرده است، که این رویکرد می‌تواند موجب افزایش بهره‌وری و ارزش افزوده می شود؛ چراکه با تولید ماشین‌آلات مورد نیاز در معادن و صنایع کشور علاوه بر رشد سودآوری سبب کاهش هزینه‌ها نیز می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما