شناسهٔ خبر: 67743133 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در دولت سیزدهم،

مجوز ایجاد ۱۲ رشته جدید در دانشگاه ملایر دریافت شد

همدان- ایرنا- رئیس دانشگاه ملایر گفت: در دولت سیزدهم ۱۲ رشته جدید تحصیلی در مقاطع دکترا، کارشناسی ارشد و کارشناسی برای این دانشگاه دریافت شد که این رشته‌ها به روز و متناسب با نیاز این شهرستان است.

صاحب‌خبر -

«ابراهیم محمدی‌منش» روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از این تعداد ۱۰ رشته مختص کارشناسی ارشد، یک رشته دکترا و یک رشته در مقطع کارشناسی است، در حالی‌که طبق سیاست‌های وزارت علوم، برای دانشگاه‌های شهرستانی رشته کارشناسی و در نهایت کارشناسی ارشد اخذ می‌شود.

وی ادامه داد: موفق به اخذ رشته‌هایی همچون زیست فناوری و هوش مصنوعی که سیاست‌های کلان نظام است، شدیم و با توجه به ثبت جهانی مبلمان منبت ملایر و نیاز ضروری به توسعه این صنعت، مجوز رشته مبل و منبت در دانشگاه ملایر نهایی شد.

رئیس دانشگاه ملایر با بیان اینکه با وجود محدود و کوچک‌سازی دانشگاه‌های شهرستانی، اتفاقات بسیار خوبی در این دانشگاه افتاد، استقلال دانشگاه ملایر و تشکیل هیات امنا و هیات ممیزی دانشگاه در ابتدای دولت سیزدهم را از جمله این اتفاقات خوب برشمرد و افزود: برای نخستین بار سند راهبردی دانشگاه ملایر مبتنی بر نیازهای شهرستان و استان تدوین و در هیات امنا مصوب شد.

محمدی‌منش با اشاره به اینکه این سند؛ تحولی عظیم در این شهرستان به وجود می‌آورد، چون محور آن تحول و توسعه است، ادامه داد: انتخاب دانشگاه ملایر به عنوان برترین دانشگاه در بین دانشگاه‌های زیر ۲۰ سال، اتفاقی خوشایند برای این مرکز آموزش عالی در دولت سیزدهم بود و دانشگاه‌های کشور در ۲۰ سال گذشته، نتوانستند از دانشگاه ملایر پیشی بگیرند.

وی همچنین ارتقای رتبه دانشگاه ملایر در بین دانشگاه‌های جامع کشور از رتبه ۶۳ در سال ۱۴۰۰ به ۴۸ در سال ۱۴۰۲ را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم برشمرد و گفت: امسال نیز در صدد هستیم رتبه دانشگاه ملایر را پنج درجه دیگر ارتقا داده و به رتبه ۴۳ برسیم.

رشد ۳۹ درصدی بودجه دانشگاه ملایر

رئیس دانشگاه ملایر تاکید کرد: در دولت سیزدهم رشد بودجه نسبت به کل دانشگاه‌های کشور بیشتر شد و امسال ۳۹ درصد رشد بودجه داشتیم، در حالی‌که میانگین رشد بودجه دانشگاه‌های کشور ۳۵ درصد بود.

محمدی‌منش به اقدامات منحصر به فرد در حوزه آموزش دانشگاه اشاره و بیان کرد: در دولت سیزدهم مجوز سه دانشکده علوم و فنون بین رشته‌ای، دانشکده امنیت غذایی با تکمیل ظرفیت شهرستان و دانشکده علوم و فنون پیشرفته را اخذ کردیم که این دانشکده فقط مختص دانشگاه‌های مراکز استان است.

وی راه‌اندازی گروه مواد پیشرفته و نانو با توجه به فعالیت واحدهای فرآوری سیلیس و هوش مصنوعی و زیست فناوری را دستاوردی مهم برای دانشگاه ملایر عنوان کرد و افزود: تمامی فرآیندهای آموزشی در این دانشگاه آنلاین و اتوماتیک است و یک دانشجو از لحظه ورود تا زمان دانش آموختگی، تمام فعالیت‌هایش آنلاین و اتفاقی بی‌نظیر برای این دانشگاه است.

رئیس دانشگاه ملایر با بیان اینکه برای اولین بار آئین‌نامه حمایت از دانش‌آموزان مستعد شهرستانی برای استفاده از استعدادهای آنها و جلوگیری از خروج جوانان مستعد از این شهرستان، تصویب و عملیاتی شد، ادامه داد: تفاهم‌نامه مشترک با آموزش و پرورش و فنی و حرفه‌ای برای تقویت بنیه‌های دانش‌آموزان و دانشجویان اجرایی شد که برای نخستین بار بود.

ارتقای رتبه پژوهشی دانشگاه ملایر از ۴۸ به ۶۲

محمدی‌منش گفت: در حوزه پژوهشی رشد شاخص‌های استنادی پژوهش بین‌المللی، از رتبه ۴۸ در سال ۱۴۰۰ به ۶۲ در سال ۱۴۰۲ رسیدیم و رتبه یک دانشگاه‌های جوان کسب کردیم و اعتبارات پژوهشی از یک درصد بودجه دانشگاه به ۹ درصد کل بودجه‌های دانشگاه در سال ۱۴۰۲ رسید.

وی همچنین از دیگر دستاوردهای دانشگاه به رشد ۳۰۰ درصدی قراردادهای پژوهشی، رشد امنیت سایبری دانشگاه و راه‌اندازی مرکز رشد وابسته به پارک علم و فناوری اشاره و اظهار کرد: خرید و عقد قرارداد تجهیزات پژوهشی با اعتبار بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال برای دانشگاه انجام شد که در ۱۵ سال گذشته بی‌سابقه است.

رئیس دانشگاه ملایر ورود دانشگاه به اقدامات مهارت‌افزایی و کاریابی برای نخستین بار، عقد قرارداد ۱۵۰ میلیارد ریالی معاونت علمی ریاست جمهوری و دریافت این اعتبار و راه‌اندازی پژوهشکده مطالعات سیستم‌های قدرت با برق منطقه‌ای باختر برای اولین بار را از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم برشمرد و ادامه داد: در دوره پسا دکترا ۲ دانشجو در اولین ورودی آن پذیرفته شد.

مهمانسرای دانشگاه ملایر آماده بهره‌برداری است

محمدی‌منش تاکید کرد: گرند و حمایت‌های پژوهشی به اساتید بعد از پنج سال توقف راه‌اندازی و پرداخت و بدهی‌های معوق کارکنان برای نخستین بار انجام و مطالبات پیمانکاران تسویه شد.

وی همچنین به اجرای پروژه مهمانسرای دانشگاه ملایر پس ۱۰ سال توقف در دولت سیزدهم و آماده بهره‌برداری بودن این پروژه، تکمیل سالن جلسات پیشرفته دانشگاه با ظرفیت ۶۰ عضو هیات علمی و اخذ مجوز ماده ۲۳ فارم پیشرفته تحقیقاتی را از دیگر موفقیت‌های دانشگاه در دولت سیزدهم عنوان کرد.

رئیس دانشگاه ملایر ادامه داد: پروژه کتابخانه مرکزی دانشگاه ملایر در این دولت تعیین تکلیف نهایی شد و دانشکده فنی و مهندسی با قرارداد با بیش از یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال نهایی شده و مرحله فاز سوم آن در حال تکمیل شدن است.

محمدی‌منش با اشاره به اقدامات خوب فرهنگی در حوزه‌های مختلف، بیان کرد: اعتبارات فرهنگی از ۲ دهم درصد در سال ۱۴۰۰ به سه درصد کل اعتبارات دانشگاه در سال ۱۴۰۲ رسید.

به گزارش ایرنا؛ دانشگاه ملی ملایر در چهار کیلومتری محور ملایر به اراک واقع شده و دارای ۶ هزار دانشجو و ۳۳ رشته در مقطع کارشناسی، ۴۵ رشته در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۲ رشته در مقطع دکترا است.

نظر شما