شناسهٔ خبر: 67742316 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رئیس جهاد کشاورزی گیلان:

امسال ناترازی در بازار برنج تکرار نمی‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: امسال ناترازی در بازار برنج تکرار نخواهد شد و واردات برنج متناسب با کسری تولید کشور خواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان، صالح محمدی صبح امروز_ شنبه سی‌ام تیر_ در آئین برداشت مکانیزه برنج در شهرستان صومعه سرا در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: با توجه به شرایطی که برنج‌کاران ما در دو سال گذشته داشتند و ناترازی که در بازار پیش آمد؛ با پیگیری‌هایی که در سطوح مختلف در استان گیلان و کشور انجام شد و با آغاز به کار نمایندگان مجلس شورای اسلامی، امیدواریم امسال سال پر خیر برکتی برای کشاورزان حوزه برنج باشد.

وی با اشاره به کاهش واردات برنج در راستای حمایت از کشاورزان، افزود: بر اساس پیش بینی‌ها امسال بیش یک میلیون و صد هزار تن شلتوک در استان گیلان تولید خواهد شد.

رئیس جهاد کشاورزی استان گیلان خاطرنشان کرد: با هماهنگی‌هایی که انجام شده، امسال ناترازی در بازار برنج و شرایط سال ۱۴۰۱ تکرار نخواهد شد و واردات برنج متناسب با کسری تولید کشور خواهد بود.

سعید رحمت‌زاده، نماینده مردم شهرستان صومعه‌سرا در مجلس شورای اسلامی نیز در آئین تاکید کرد: ما به عنوان فرزندان ملت در مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کنیم تا با ایجاد محدودیت‌ها و جلوگیری از واردات بی رویه برنج نامرغوب از کشاورزان حمایت کنیم.

به گزارش ایمنا، گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده است.

ارقام هاشمی، علی کاظمی، صدری، حسنی و دیلمانی جزو رقم‌های کیفی و ارقام خزر، شیرودی، آنام، رش، گوهر و جمشید جو، جز رقم‌های پرمحصول است. که در شالیزارهای گیلان کشت می‌شود. بیشترین رقم‌های کشت شده برنج در این استان، رقم‌های کیفی هاشمی و علی کاظمی است. که افزون بر ۸۵ درصد محصول برنج گیلان را شامل می‌شود. بیشترین اراضی شالی استان نیز در شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا است.

شهرستان صومعه سرا ۲۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد و سالانه ۱۲۵ هزار تن شلتوک از این اراضی برداشت می‌شود که از این میزان شلتوک ۷۵ هزار تن برنج سفید تولید می‌شود.

نظر شما