شناسهٔ خبر: 67742205 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بخش خصوصی ۳۰۰ میلیارد ریال برای ساماندهی "قلعه ملکی" هرات یزد اختصاص داد

یزد- ایرنا- فرماندار شهرستان خاتم یزد از اختصاص ۳۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی برای ساماندهی قلعه تاریخی ملکی شهر هرات این استان خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز شنبه روابط عمومی فرمانداری خاتم، " علی اکبریان " گفت: به منظور ساماندهی اماکن تاریخی و گردشگری خاتم، قلعه ملکی یکی از طرح‌های در دست اقدام بود.

وی ادامه داد: قلعه ملکی شهر هرات در خاتم با بافت قدیمی که دارد یکی از بناهای تاریخی منحصر به فرد استان یزد است و همچنین ظرفیت خوبی در حوزه گردشگری دارد.

این مسئول بیان کرد: با پیگیری‌های مسئولان استان، خاتم و نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی برای ساماندهی این بنای تاریخی تلاش و با واگذاری به بخش خصوصی طرح جامع ساماندهی در نظر گرفته شد.

اکبریان ادامه داد: با تصویب طرح جامع ساماندهی این قلعه با وقفه‌ای در حدود بیش از یک دهه از طریق بخش خصوصی با نظارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کار ساماندهی این قلعه تاریخی آغاز می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ میلیارد ریال برای جلوگیری از تخریب این قلعه تخصیص داده شده گفت: امسال با سرمایه گذاری بخش خصوصی و تهیه طرح جامع برای ساماندهی قلعه ملکی، این طرح در سه مرحله اجرا می‌شود.

به گفته فرماندار خاتم بخش اول ساماندهی این قلعه تا پایان سال اجرایی می‌شود.

این بنای ارزشمند که ۱۵ هزار متر مربع وسعت دارد و ثبت ملی شده در سال ۱۳۸۸ توسط ورثه مالک برای کاربری فرهنگی به اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری خاتم اهدا گردید.

زمان ساخت این بنا مربوط به دوره افشاریه و زندیه می باشد و آخرین شخصی که در صد سال گذشته آن را احیا کرده ابوالفتح خان ازخوانین منطقه بوده است .

از تاسیسات موجود در قلعه می توان به هشتی ورودی ، شاه نشین ، حجره های مسکونی در دو جبهه ، برج های دیده بانی و تیرکش ها ، سیلوهای نگهداری غله به صورت عمومی و خصوصی اشاره کرد .

محل استقرار نگهبانان ، اطبل ها و محل نگهداری حیوانات به صورت روباز و فضای مناسب برای زراعت و کشاورزی اضطراری از دیگر چشم اندازهای زیبای این اثر تاریخی است .

با توجه به تاسیسات موجود در این بنا مشخص می شود در گذشته این بنا علاوه برکاربری مسکونی کاربری نظامی و دفاعی نیز داشته است .

این اثر زیبای تاریخی که با توجه به فضاهای موجود در داخل حریم شهری یکی از کاملترین نمونه های بناهای سنتی در استان یزد محسوب می شود با دارا بودن ارگ ، شارستان و محیط زراعی اطراف در نوع خود کم نظیر است .

مرکز شهرستان خاتم در ۲۴۰ کیلومتری شهر یزد قرار دارد.

نظر شما