شناسهٔ خبر: 67741956 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک هنرمند:

نمایشگاه «روایت عاشورا» بیانگر روایت‌هایی از واقعه عاشورا است

مینا خلیل زاده

یک هنرمند گفت: هر کدام از آثار نمایشگاه داستانی را به دنبال دارد و یک روایت از واقعه عاشورا را واگویی می‌کند.

صاحب‌خبر -

محسن توسلی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص نمایشگاه آثار نقاشی خط «روایت عاشورا» اظهار کرد: آثاری که در نمایشگاه در معرض دید عموم قرار گرفته در ۲ گروه تقسیم می‌شود که یک گروه از آن‌ها از مجموعه آثار ۱۲۰ عددی است که در حال تهیه آن هستم و به نوعی «تاریخ‌نگاری شیعه» است که از صدر اسلام آغاز و تا دوره معاصر را نیز در بر می‌گیرد.

وی با بیان اینکه تعداد آثار این مجموعه ۱۲۰ عددی مربوط به عاشوراست و در ابعاد ۲ در ۱.۵ است، ادامه داد: تعداد آثاری که در نمایشگاه وجود دارد منتخبی از این مجموعه آثار است که در معرض دید عموم قرار داده‌ام. همچنین گروه دیگری از آثار تحت تاثیر علم‌ها، کتل‌ها، پرچم‌ها و آویزهایی است که برگرفته از هنر مردمی است و ما در تکایا، مساجد و عزاداری‌های هیأت‌های مذهبی در سطح شهرها و در ایام تاسوعا و عاشورا نیز مشاهده می‌کنیم را با توجه به توان و علاقه خود فرم هنری‌تری را از آن‌ها ارائه کردم که برای دیواره‌های نگارخانه و موزه رضوی مناسب باشد.

این هنرمند مشهدی بیان کرد: تمامی آثار عاشورایی است و در مورد حضرت عباس(ع)، حضرت علی اکبر(ع)، امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) نیز طراحی شده است. تعداد آثار نمایشگاه «روایت عاشورا» ۲۰ عدد که با استفاده از تکنیک‌هایی مانند رنگ روغن، رنگ روغن و ترکیب مواد، ورق طلا و رنگ روغن، مرکب و رنگ روغن، کاردک و رنگ روغن، اکریلیک و رنگ روغن در ابعاد مختلف و در سال‌های گذشته نیز خلق شده است.

وی اظهار کرد: من تاکنون در نمایشگاه‌های زیادی شرکت و آثار خود را به نمایش گذاشته‌ام و هر کدام با دیگری به نوعی تفاوت داشتند. به عنوان مثال در یکی از نمایشگاه‌ها علاوه بر نقاشی و خط، هجو را هم در آثار خود ترکیب کردم. حتی گاهی اوقات آثار خود را در نمایشگاه به صورت پرده‌ای و آویز انتخاب کردم تا این‌گونه در معرض دید عموم قرار گیرد. همچنین در یکی از نمایشگاه‌های خود آثار را کف زمین چیدم که نماد گودال قتلگاه بود.

توسلی عنوان کرد: تاکنون ۴ الی ۵ نمایشگاه در مورد عاشورا داشته‌ام که هر کدام با یک چیدمان، فرمت و پیام خاصی ارائه می‌شد و این علاقه‌مندی من را در این حوزه نشان می‌دهد و حتی عده‌ای از افراد به کاری که انجام می‌دهم انتقاد می‌کنند، اما من توجهی ندارم و تنها به علاقه‌ خود متمرکز هستم.

وی در خصوص چرایی انتخاب عنوان نمایشگاه، تصریح کرد: هر کدام از آثار نمایشگاه داستانی را به دنبال دارد و یک روایت از واقعه عاشورا را واگویی می‌کند و به این دلیل عنوان نمایشگاه را «روایت عاشورا» قرار داده‌ایم.

این هنرمند مشهدی در خصوص استقبال مردم از نمایشگاه «روایت عاشورا»، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه نمایشگاه در نگارخانه موزه رضوی قرار دارد استقبال بسیار خوب است و تمام بازدیدکنندگان که به موزه رضوی می‌آیند به سمت این نمایشگاه نیز هدایت می‌شوند و برای آن‌ها بسیار جالب بود و با برخی از آثار ارتباط خوبی برقرار کردند و همه مطرح می‌کردند که حس خوبی با آثار دارند.

موزه رضوی می‌تواند جزو یکی از نگارخانه‌های برند سطح کشور شناخته شود

وی بیان کرد: موزه آستان قدس رضوی ظرفیت بالقوه‌ای است و زمانی که کلمه موزه در کنار حرم مطهر رضوی به زبان می‌آید هنرمندان و اساتید دیگر شهرها تمایل دارند که آثار خود را در این مکان به نمایش بگذارند و باید در این راستا هماهنگی و امکاناتی فراهم باشد تا در اختیار هنرمندان قرار گیرد و بتوانند آثار خود را به این مکان منتقل کنند.

نمایشگاه «روایت عاشورا» بیانگر روایت‌هایی از واقعه عاشورا است

توسلی ادامه داد: این اقدام باعث می‌شود که موزه و نگارخانه حرم مطهر تحول بسیار خوبی پیدا کند و جزو یکی از نگارخانه‌های برند سطح کشور شناخته شود. اما متاسفانه مسئولان مربوطه چنین عزم جدی را ندارند و امیدوارم که روزی قدر داشته‌های خود را بدانند، زیرا این مکان می‌تواند باعث جذب توریست‌های خارجی باشد و به بالندگی و معروف شدن موزه نیز کمک کند.

این هنرمند مشهدی افزود: نمایشگاه آثار نقاشی خط «روایت عاشورا» تا پایان ماه محرم در ۲ نوبت صبح ساعت ۹ و عصر ساعت ۱۷ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

انتهای پیام

نظر شما