شناسهٔ خبر: 67741410 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سالیوان:

مقام آمریکایی: ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با اذعان به تلاش نکردن ایران برای ساخت بمب هسته ای، مدعی شد که پس از درگیری اخیر تهران و تل آویو، ایران مواضع جدیدی در این زمینه اتخاذ کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، خبرگزاری آسوشیتدپرس امروز به نقل از «جیک سالیوان» نوشت: من تصمیمی از سوی ایران برای حرکت (به سمت ساخت سلاح هسته‌ای) ندیده‌ام.

سالیوان در مجمع امنیتی آسپن به خبرنگاران گفت: اگر آنها شروع به حرکت در این مسیر کنند، یک مشکل جدی با آمریکا پیدا خواهند کرد.

وی مدعی شد که آمریکا از زمان حملات متقابل ایران و اسرائیل، متوجه "افزایش اظهارنظر‌های علنی مقامات ایرانی در مورد احتمال (ساخت سلاح هسته‌ای) " شده است.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید گفت: این (سخنان) جدید بود و توجه ما را به خود جلب کرد.

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز در این نشست امنیتی گفت که واشنگتن برای مسئله هسته ای ایران راه حل دیپلماتیک را ترجیح می دهد.

وی ضمن انتقاد از اقدام دولت پیشین آمریکا و خروج از برجام گفت: از زمانی که دولت جو بایدن آغاز به کار کرد، سعی داریم دوباره دیپلماسی هسته‌ای را با ایران دنبال کنیم، زیرا اگر حداقل یک مشکل حذف شود یعنی اینکه ایران دارای سلاح هسته‌ای نباشد، این اصولا امر خوبی است.

وزیر خارجه آمریکا ضمن تاکید بر اینکه ایران سلاح هسته ای تولید نکرده، با تکرار ادعاهای پیشین آمریکا گفت: ایران به جای اینکه حداقل یک سال با ظرفیت تولید اورانیوم برای یک سلاح هسته ای فاصله داشته باشد، اکنون احتمالاً یک یا دو هفته تا انجام این کار فاصله دارد.

بلینکن بار دیگر تاکید کرد که آمریکا اجازه نخواهد داد ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، اما همچنان راه دیپلماتیک را برای جلوگیری از این امر ترجیح می‌دهد.

نظر شما