شناسهٔ خبر: 67740864 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

فراز و فرودهای «سهند»

محسن فرامرزی

ناوشکن «سهند» در سال ۱۴۰۰ توانسته بود به همراه ناوبندر «مکران» پس از عبور از سه اقیانوس و هفت دریا به عنوان اولین ناوگروه ارتش ایران به بندر سن پترزبورگ روسیه برسد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، منطقه یکم دریایی بندرعباس در  روز ۱۷ تیر اعلام کرده بود که ناو سهند در حال تعمیر در اسکله به خاطر نفوذ آب به مخازن، تعادلش را از دست داده است و عملیات بازگرداندن این ناو به حالت تعادل به سرعت در حال انجام است.  در جریان این سانحه ناوسروان «سعید خسروی‌پور» به شهادت رسید.

فراز و فرودهای «سهند» لحظه وقوع سانحه برای سهند

تلاش ها برای بازگرداندن سهند به سطح آب ادامه یافت تا در روز ۳۰ تیر این تلاش ها به نتیجه رسید و این ناوشکن به سطح آب بازگشت.

ویژگی های ناوشکن سهند

سهند یکی از ناوشکن‌های کلاس موج نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که در روز ۱۰ آذر سال ۹۷ به این نیرو ملحق شد و به ماموریت های بین المللی اعزام شد. سهند حدود ۹۷ متر طول و  ۱۳۰۰ تن وزن دارد و می‌تواند به سرعتی معادل ۲۵ گره دریایی برسد. سهند توانایی حمل انواع سلاح‌های سطحی، زیرسطحی، هوایی و امکان غافلگیری و به اشتباه انداختن رادارهای دشمن را دارد. رادارگریزی، دارابودن سامانه‌های ضد زیردریایی، موشکی سطح به سطح و سطح به هوا، سامانه دفاع نقطه‌ای و انواع توپ‌های ضدهوایی و ضد سطحی از دیگر قابلیت‌های ناوشکن سهند است.

فراز و فرودهای «سهند» مراسم الحاق ناوشکن سهند

حضور در مدار ده درجه و فراتر از آن

ماموریت گشت زنی نیروی دریایی در آب های آزاد با توجه به وقوع پدیده دزدی دریایی از سال ۸۸  آغاز شد و ناوگروه های ارتش با حضور دائمی در شمال اقیانوس هند، تنگه باب المندب، دریای سرخ و خلیج عدن از خطوط کشتیرانی کشورمان محافظت می کردند. در این مسیر نیروی دریایی بارها کشتی های تجاری کشورمان و همچنین کشتی های تجاری سایر کشور را از حمله دزدان دریایی نجات داد. با این حال عملیات نیروی دریایی به همین منطقه محدود نشد و نیروی دریایی به جنوب اقیانوس هند، دریای مدیترانه و در شرق تا اندونزی و چین رفت. این نیرو در سال ۱۴۰۰ قاره آفریقا را دور زد و با حضور در اقیانوس اطلس به روسیه رفت.

عبور سهند از سه اقیانوس و هفت دریا

مهمترین ماموریتی که سهند در آن شرکت کرد، عبور از طول اقیانوس اطلس بود. در ۱۲ خرداد سال ۱۴۰۰ سهند به همراه ناوبندر مکران در قالب ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش پس از عبور از اقیانوس هند، قاره آفریقا را دور زد و از راه اقیانوس اطلس به بندر سن پترزبورگ در خلیج فنلاند رسید و در رژه دریایی سالروز تاسیس نیروی دریایی روسیه شرکت کرد.

این ناوگروه پس از ۱۳۳ روز دریانوردی در دریاهای آزاد و اقیانوس‌ها و طی ۴۶ هزار کیلومتر، در روز ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ به آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران رسید و مورد استقبال دو فروند شناور رزمی ناوتیپ سطحی از منطقه یکم نیروی دریایی و ۲ فروند جنگده شکاری پایگاه هوایی شهید عبدالکریمی نیروی هوایی ارتش مستقر در بندرعباس قرار گرفت.

این ناوگروه برای انجام ماموریت خود از سه اقیانوس هند، اطلس جنوبی، اطلس شمالی و دماغه امیدنیک و هفت دریای عمان، عربی، سرخ، مدیترانه، شمال، بالتیک و خلیج فنلاند عبور و از تنگه های حساس بین المللی چون موزانبیک، مالش، داور، سوئد، گریت یلت، جبل الطارق، کانال سوئز و باب المندب گذر کردند. تا آن زمان سهند و مکران یکی از طولانی ترین ماموریت نیروی دریایی را انجام داده بود تا اینکه ناوگروه ۳۶۰ نیروی دریایی ارتش در سال ۱۴۰۲ رکورد طولانی ترین ماموریت نیروی دریایی را شکست و یک دور کامل کره زمین را طی کرد.

فراز و فرودهای «سهند» استقبال از سهند در بندر سن پترزبورگ

امیر دریادار دوم مجتبی محمدی فرمانده این ناوگروه درباره اهمیت ماموریت سهند و مکران گفت: «در ماموریت دریایی ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش، حیات خلوت آمریکا در اقیانوس اطلس، حیات خلوت ناتو در دریای بالتیک و حیات خلوت رژیم صهیونیستی در دریای مدیترانه و شمال دریای سرخ به دست سفید جامگان نیروی دریایی شکسته شد.»

تقدیر و تشکر رهبر انقلاب از افتخارآفرینی سهند

همین افتخارآفرینی موجب شد که حضرت آیت الله خامنه ای فرمانده معظم کل قوا در پیامی به امیر سرلشکر موسوی فرمانده کل ارتش این موفقیت نیروی دریایی را تبریک بگوید. ایشان در این پیام فرمودند: «بازگشت مقتدرانه و عزت‌آفرین ناوگروه ۷۵ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از مأموریت خطیر دریانوردی پهنه‌ اقیانوس اطلس را که برای اولین بار در تاریخ دریانوردی کشور انجام شده است، تبریک می‌گویم. امروز بحمدالله ارتش جمهوری اسلامی ایران با کارکنان بصیر، غیور و خستگی‌ناپذیر خود در صحنه حاضر است و آماده‌ مجاهدت در راستای اهداف بلند انقلاب شکوهمند اسلامی می‌باشد. این توانمندی‌ها را حفظ کنید و ارتقاء دهید. مراتب تشکر و قدردانی اینجانب را به فرمانده و یکایک کارکنان عزیز ناوگروه و دست‌اندرکاران برسانید.»

به‌روز رسانی سهند برای آغاز ماموریت های جدید

 حالا سهند پس از گذر از سانحه، آماده تعمیرات اساسی و به روزرسانی تجهیزات برای حضور در دور جدیدی از ماموریت های نیروی دریایی ارتش خواهد شد.

فراز و فرودهای «سهند» جدیدترین تصویر از عملیات نجات سهند

انتهای پیام

نظر شما