شناسهٔ خبر: 67740342 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | لینک خبر

شناخت پدیده‌های اجتماعی از طریق هوش مصنوعی در دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با بیان اینکه هوش مصنوعی کاربردهای متعددی دارد، گفت: به تازگی به علوم اجتماعی محاسباتی که زیرمجموعه علوم شناختی است ورود کرده‌ایم که می‌توانیم برمبنای آن از هوش مصنوعی در شناخت پدیده‌های اجتماعی استفاده کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، امیررضا شاهانی با بیان اینکه این دانشگاه در حوزه هوش مصنوعی جزو دانشگاه‌های برتر است، گفت: در این زمینه اساتید خوبی در دانشکده‌های مهندسی برق، کامپیوتر، مکانیک، صنایع و نقشه‌برداری حضور دارند.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: هوش مصنوعی کاربردهای متعدد و گسترده‌ای در حوزه‌های صنعتی، آموزشی و اجتماعی دارد.

وی یادآور شد: به تازگی به مبحث علم علوم اجتماعی محاسباتی که زیرمجموعه علوم شناختی است، ورود کرده‌ایم و می‌توانیم برمبنای آن از هوش مصنوعی در شناخت پدیده‌های اجتماعی برنامه‌ریزی و استفاده کنیم. درواقع این حوزه‌ای است که قدرت‌های سلطه‌گر در دنیا از آن استفاده می‌کنند.

شاهانی گفت: شبکه‌های اجتماعی مانند واتساپ، اینستاگرام، تلگرام یا گوگل عملاً به مجموعه‌هایی که این شبکه‌ها را با هوش مصنوعی پردازش می‌کنند، داده منتقل و دریافت می‌کنند که یک ابزار برای حکمرانی آنها شده است که البته آنها از چنین موضوعی در جهت منفی استفاده می‌کنند اما می‌توان به کاربردهای مثبت آن نیز توجه داشت.

وی خاطرنشان کرد: موضوعات دیگری هم در این زمینه وجود دارد که شاید در آینده مقداری پررنگ‌تر شود. در حوزه‌های پژوهشی کارهای زیادی انجام شده و کارهایی هم ناظر به آینده است. بعضی از همکاران ما در این حوزه‌ها کار می‌کنند و نتیجه پژوهش‌هایشان در حال استخراج است که امیدواریم از این طریق تحولاتی در آینده کشور داشته باشیم.

رئیس دانشگاه خواجه‌نصیر گفت: به دنبال این هستیم اعضای هیئت علمی برای پژوهشکده‌ای که در حوزه علوم اجتماعی محاسباتی تأسیس کرده‌ایم استخدام کنیم که این نقطه آغاز است.

شاهانی در ادامه گفت: این حوزه در ایران وجود ندارد و اولین دغدغه ما پرورش اعضای هیئت علمی در زمینه علوم اجتماعی محاسبات عملی است و برای راه‌اندازی یک رشته نیاز به استاد داریم و راه حل این موضوع این است که در این پژوهشکده اساتیدی تربیت و آماده شوند تا در راه‌اندازی این حوزه از قافله جهانی عقب نمانیم.

برچسب‌ها:

نظر شما