شناسهٔ خبر: 67739984 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

«یو‌اِس‌اِی تودِی»؛

چند آمریکایی پس از انتشار پست درباره ترور ترامپ، شغلشان را از دست دادند

بعد از سوءقصد نافرجام به جان دونالد ترامپ، بسیاری از مردم آمریکا در شبکه‌های اجتماعی به اظهار نظر و شوخی با این اتفاق پرداختند؛ کاری که البته برایشان عواقبی هم داشت.

صاحب‌خبر -


به گزارش خبرگزاری صداوسیما به نقل از یو‌اِس‌اِی تودِی، چند کارمند مدرسه، یک خدمه رستوران، رئیس یک ایستگاه آتش‌نشانی و یک مشاور سیاسی بعد از انتشار پست درباره تیراندازی به ترامپ در فضای مجازی، شغل خود را از دست داده یا استعفا کرده‌اند.
 
مثلا گروه موسیقی «Tenacious D» روز‌های باقیمانده تور خود را پس از اینکه «کایل گَس» یکی از اعضایش با شوخی درباره سوءقصد به ترامپ واکنش‌های بسیاری را برانگیخت، لغو کرد. 
 
این ویدئو در فضای مجازی جنجالی شده است. «جک بلک» مدیر این گروه و «کایل گَس» هر دو بابت این پست مجازی عذرخواهی کرده‌اند و ادامه همکاری این گروه موسیقی راک با «گَس» هم لغو شده است.
 
کارشناسان علوم ارتباطات می‌گویند نظرات سلبریتی‌ها همیشه پس از یک حادثه در کانون توجه مردم قرار می‌گیرد، اما افراد عادی هم باید مراقب آنچه می‌گویند، باشند حتی اگر به شوخی باشد.
 
وقتی انتشار پست در شبکه‌های اجتماعی به اخراج و استعفا منجر می‌شود
 
یک مدرس دانشگاه «بلارمین» در ایالت کنتاکی آمریکا، به دلیل آنچه مقامات دانشگاه آن را «انتشار یک محتوای توهین‌آمیز و غیرقابل قبول در شبکه‌های اجتماعی» خواندند، ملزم به استفاده از مرخصی بدون حقوق شد البته بعد از گذشت چند روز مشخص نیست که آیا این فرد که «جان جیمز» نام دارد، استعفا داده یا اخراج شده است.
 
از نظرات «جیمز» درباره تیراندازی هفته قبل به ترامپ، توسط حسابی با نام Libs of TikTok عکس صفحه (اسکرین‌شات) گرفته و پست شده است.
 
«جیسون سیسل» معاون ارتباطات دانشگاه «بلارمین» در بیانیه‌ای اعلام کرد: اظهارات و اقداماتی که خشونت را تأیید می‌کند، غیرقابل قبول و با ارزش‌های اخلاقی مغایر است.
 
اظهارنظر‌های مشابه درباره تیراندازی به ترامپ توسط سایر افراد غیر مشهور هم با واکنش‌های منفی مواجه شده است. 
 
صفحه Libs of TikTok پست دیگری حاوی نظرات یکی از کارگران رستورانی که شعب متعددی در چندین ایالت آمریکا دارد را برجسته کرد. این رستوران نیز چندی بعد در پستی اعلام کرد که این کارگر دیگر عضو خدمه‌اش نیست چرا که خط مشی شبکه‌های اجتماعی را نقض کرده است.
 
یکی از کارمندان مدرسه‌ای در داکوتای جنوبی و رئیس یک ایستگاه آتش‌نشانی در پنسیلوانیا هم نمونه افرادی هستند که پس از انتشار پستی درباره سوءقصد به ترامپ از کارشان برکنار شده یا استعفا داده‌اند.
 
رسانه‌های اجتماعی «میدان شهر» هستند؛ مراقب اظهارنظر مجازی خود باشید
 
«کارن نورث» روانشناس و استاد رشته رسانه‌های اجتماعی و دیجیتال دانشگاه کالیفرنیای جنوبی می‌گوید: این ایده که افراد باید به‌خاطر پست‌هایشان در شبکه‌های اجتماعی از کار اخراج شوند، در سال‌های اخیر از طرف همه طیف‌های سیاسی آمریکا مطرح شده است، اما این بار، مردم باید به این نتیجه برسند که برخی از نظرات نامناسب هستند.
 
او در ادامه افزود: وقتی صحبت از چیز‌هایی مانند آرزوی مرگ کسی به میان می‌آید، هیچ‌چیز وحشتناک‌تر از اظهارنظر عمومی در این خصوص نیست.
 
به گفته این استاد دانشگاه، رسانه‌های اجتماعی نشانه‌هایی را که از تعاملات معمولی دریافت می‌کنیم، حذف می‌کنند. به عنوان مثال، اگر شما شروع به اظهارنظر یا مطرح‌کردن شوخی ناهنجاری در میان همکاران خود کنید، ممکن است متوجه شوید که آنها به هم ریخته‌اند یا نگاهشان را از شما منحرف می‌کنند، پس با عذرخواهی از آنچه که گفته‌اید عقب‌نشینی می‌کنید اما دریافت بازخورد‌های یک پست مجازی زمان بیشتری می‌خواهد.
 
«کارن نورث» اضافه کرد: اینکه بخواهید اولین کسی باشید که محتوایی را با حلقه مخاطبانتان به اشتراک می‌گذارد، ممکن است مانع از این شود که از خود بپرسید که آیا این مطلب را باید به مخاطبان صفحه مجازی‌تان بگویید یا اینکه باید آن را در جمع خانواده نگه دارید.
 
به گفته او بر اساس قانون اساسیِ رسانه‌های اجتماعی، نظرات منتشرشده در فضای مجازی همیشه آنجا می‌مانند؛ در واقع رسانه‌های اجتماعی به «میدان شهر» تبدیل شده‌اند تا افراد به خاطر اعمالشان تحقیر شوند.

نظر شما