شناسهٔ خبر: 67739820 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دنیای رسانه محل جنگ روایت‌هاست/ رسانه‌های رسمی ملاحظات گردش اطلاعات را کمتر کنند

تهران- ایرنا- سردبیر پایگاه خبری اقتصاد آنلاین معتقد است در رسانه‌های رسمی ایران به دلیل ساختار دولتی و شبه دولتی ملاحظات بسیاری برای گردش اطلاعات در نظر گرفته می‌شود که این خود سرعت انتقال را کند می‌کند.

صاحب‌خبر -

محبوبه فکوری سردبیر پایگاه خبری اقتصاد آنلاین در آستانه برگزاری بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران درباره تحولات رسانه‌ای سال‌های اخیر در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه ایرنا گفت: رسانه‌های رسمی تا حدودی توانستند خود را با ملزومات رسانه‌های مدرن به روز کنند اما نکته اصلی این است که سرعت تحولات در عرصه رسانه بسیار زیاد است. در گذشته شاهد این بودیم که رسانه‌ها برای تامین محتوای خود از خبرنگاران مستقر و کارکنان سیستم استفاده می کردند اما امروزه با تحول تکنولوژی و ورود گوشی هوشمند و فضاهایی که تکنولوژی‌های جدید در عرصه رسانه به ما می‌دهند هر شهروند به یک تولید کننده محتوا تبدیل شده است. به عنوان مثال مواقعی که یک فرد با یک گوشی هوشمند تبدیل به یک رسانه می‌شود به خوبی می‌توان ورود شهروند خبرنگاران را درک کرد.

وی بیان کرد: ما در همه جهان شاهد سرعت تحول در عرصه رسانه هستیم. این روزها با همین تحولات روایت‌ها متفاوت می‌شود. هر اتفاقی که در یک گوشه از دنیا می‌افتد از هر زاویه‌ای که مخاطب موضوع را روایت کند مخاطب خاص خود را پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که می‌گویند دنیا به محلی برای جنگ روایت‌ها تبدیل شده و دیگر خبری از فضای جنگی و میدان نبرد مستقیمی که کشورها رو در روی هم به شکل فیزیکی قرار می‌گرفتند، نیست.

فکوری گفت: رسانه‌های رسمی ایران به دلیل ساختار دولتی و شبه دولتی ملاحظات بسیاری را در نظر می‌گیرند و در بعضی از آن‌ها گردش اطلاعات خاصی هست و سعی می‌کنند با آن افکار عمومی را کنترل کنند. در حالی که در گذشته این مدیریت افکار عمومی از سمت این رسانه‌ها راحت تر بود زیرا تقریبا روایت محدودی از اتفاقات در اختیار مخاطب قرار می‌گرفت اما امروزه از هر زاویه‌ای می توان به یک اتفاق نگاه کرد و اینجاست که رسانه‌های رسمی ما به دلیل ساختار سنگین و چسبنده‌ای به برخی از نهادها و مجموعه‌های دولتی دارند، کند پیش می‌رود.

دنیای رسانه محل جنگ روایت‌هاست/ رسانه‌های رسمی ملاحظات گردش اطلاعات را کمتر کنند محبوبه فکوری - سردبیر پایگاه خبری اقتصاد آنلاین

سردبیر پایگاه خبری اقتصاد آنلاین خاطر نشان کرد: نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، اقتصاد رسانه است. اقتصاد رسانه متاثر از فضای اقتصادی جامعه دچار مشکل است و این مساله، خود به نوعی روند هم‌پایی رسانه‌های رسمی ایران را با فضایی که در دنیا اتفاق می‌افتد، کند می‌کند. بنابراین گاهی برخی ظرافت‌ها در عرصه اطلاع رسانی و شفافیت در روایت کردن یک خبر رعایت نمی‌شود و این مردم را به سمت رسانه‌های خارجی می‌برد.

وی گفت: عوامل متعددی را می‌توان در نظر گرفت تا به این نتیجه برسیم که رسانه‌های رسمی ما به دلیل سرعت تحولات، تبدیل شدن طیف وسیعی از مردم به شهروند خبرنگار و همچنین به دلیل فضای رقابتی که در رسانه‌ها وجود دارد، نتوانستند خود را با ملزومات رسانه‌ای مدرن به روز کنند.

اگر رسانه‌های رسمی نتوانند به سریع ترین شکل ممکن اخبار را به مخاطب منتقل کنند جریان حاشیه داغ می شود و اخبار نادرست می‌تواند مردم را دچار اشتباه کند

فکوری درباره تامین خوراک خبری مخاطب در عصر رسانه‌ای حاضر گفت: مخاطب خوراک رسانه‌ای خود را از منابع غیررسمی و منابعی که سریع ترین دسترسی را دارد می‌گیرد. در گذشته خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران تلتکست یا پیام نما داشت که همه رسانه‌هایی که آن موقع فعال بودند باید منتظر می‌مانند تا ایرنا اخبار خود را تلتکست ارسال کند تا بقیه رسانه‌ها از آن استفاده کنند. این کارکرد دیگر چند سالی است که منسوخ شده و الان باید در کوتاه‌ترین زمان مخاطب را قدم به قدم در جریان اطلاعات بگذاریم.

وی افزود: اگر رسانه‌های رسمی نتوانند به سریع ترین شکل ممکن اخبار را به مخاطب منتقل کنند جریان حاشیه داغ می شود و اخبار نادرست می‌تواند مردم را دچار اشتباه کند. از همین رو رسانه‌ها باید مدیریت افکار عمومی را به دست بگیرند و فضایی بسازند که مخاطب بتواند به آن اعتماد کند.

فکوری بیان کرد: حتما باید برای اطلاع رسانی استراتژی داشته باشیم وگرنه ذهن مخاطب دزدیده می‌شود و ممکن است هر اطلاعاتی را که در اختیارش قرار گرفت، باور کند.

بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ برگزیدگان خود را معرفی می‌کند.

نظر شما